PODUZETNIK iz Hessena Till Westberg mislio je kako je to sjajna ideja. Kada je kupovao automobil, odlučio se za popularni Hyundai ix35, ali nipošto običan: korejski je SUV bio oznake FCEV, što znači da je bio pogonjen gorivim ćelijama.
Informatički konzultant kupio je jedan od prvih serijski proizvedenih automobila s pogonom na vodik, a njegova najvažnija komponenta je goriva ćelija. U njemu se vodik iz spremnika kombinira s kisikom iz zraka. To kao nusproizvod stvara vodu, ali i električnu energiju koja pokreće električni motor.
Oduševljen novom tehnologijom
Pogon na gorive ćelije odlična je ideja. Mnogi ljudi smatraju pogon gorivim ćelijama tehnologijom budućnosti jer ne zahtijeva teške pogonske baterije. Westberg je također bio oduševljen od samog početka: "Automobil je odlično ubrzavao, vozio je gotovo nečujno i prešao 450 do 500 kilometara s jednim punjenjem vodikom - bio je odličan za svakodnevnu upotrebu."
Poduzetnik iz Bad Homburga u Hessenu oduševljen je tehničkim inovacijama i ima na umu zaštitu okoliša. "Postoje bolja rješenja od motora s unutarnjim izgaranjem", kaže on. Zato je dugo koketirao s alternativnim pogonima prije nego što je na prijelazu 2015./2016. kupio svoj Hyundai ix35 FCEV za 50.200 eura.
Westberg je strpljivo premostio početni nedostatak postaja za punjenje vodikom i isprva se čak vozio do 114 kilometara udaljenog Würzburga samo kako bi napunio tlačne spremnike.
Kvar nakon 85 tisuća kilometara
Domet igra važnu ulogu u profilu mobilnosti poduzetnika: potreban mu je veliki radijus djelovanja za posjete kupaca. "Ranije sam imao Toyotu Prius plug-in, ali njen električni domet je prekratak."
Međutim, ne lezi vraže. Kako piše njemački Auto Bild, nakon sedam godina bez problema i samo 84.000 km prijeđenih kilometara, goriva ćelija je otkazala. Westberg je svoj kompaktni terenac odvukao u ovlašteni servis i dobio predračun za popravak: 103.764,17 eura!
Proizvođač nije želio prihvatiti Westbergov argument da Hyundai mora vratiti ono što je smatrao automobilom koji nije bio spreman za serijsku proizvodnju. Istaknuo je da je petogodišnje jamstvo proizvođača odavno isteklo.
Na novinarsko pitanje Hyundai je priznao da "takav popravak više nema ekonomskog smisla". Proizvođač je kao objašnjenje naveo rijetkost modela. Hyundai kaže da je ix35 "pionir tehnologije gorivih ćelija".
Serija je nastala u tvornici između 2013. i 2018. godine. Količine su bile daleko od onih s klasičnim motorima, što je diglo cijenu. Kada je 2013. lansiran na tržište, u Hyundaiju su tvrdili da ne razmišljaju o zaradi. Odobreno je ukupno oko 1000 primjeraka.
Ipak, drama oko Hyundaija na vodik, čija je zamjena neispravne gorive ćelije trebala stajati gotovo 104.000 eura, razriješena je: Hyundai je od vlasnika otkupio neispravan automobil.
Iz Hyundaija tvrde kako je kod Nexa, kao nasljednika ix35 FCEV, situacija potpuno drugačija. Goriva ćelija sada je dostupna i kao rezervni dio za po neto cijeni od 41.650 eura. Prema Hyundaiju, projektirana je da traje deset godina ili 5000 radnih sati. To je cijena napretka, a kupci bi to trebali znati.