Šutnja koja je nastala oko potencijalnog spajanja Honde i Nissana u jednu od najvećih svjetskih automobilskih grupacija potiče sumnje u izvedivost i stratešku svrhu ovog poteza.
Trenutak neugodne iskrenosti generalnog direktora Honde Toshihiroa Mibea na nedavnom novinarskom događaju dodatno je povećao sumnje u spajanje ove dvije kompanije. Na pitanje zašto bi Nissan bio idealan partner za Hondu, Mibe je iskreno i kratko odgovorio: "To je teško reći", što je izazvalo smijeh publike, ali i nelagodu oko spajanja ovih dviju marki, piše Klix.ba.
Ovaj iskren odgovor otvorio je i neka očigledna pitanja: treba li ovo biti transformativni savez između dva poznata japanska brenda ili očajnički potez dvaju proizvođača automobila koji pokušavaju upravljati brzo mijenjajućom industrijom?
Honda je u relativno dobroj poziciji, ali daleko od toga da prednjači u segmentu električnih vozila (EV). Iako su još uvijek dominantni na hibridnim i tradicionalnim tržištima, Hondine ambicije u području EV-a su male i spore. Partnerstvo s GM-om propalo je nakon slabog debija modela Honda Prologue, a prvi samostalno razvijeni EV s velikim dometom očekuje se tek sljedeće godine.
S druge strane, Nissan ima veće probleme. Zastarjela ponuda električnih modela, slaba financijska situacija i trajni problemi s distributerima značajno opterećuju tvrtku. Ipak, Nissan ima neke prednosti, poput impresivne proizvodne mreže, posebno u jugoistočnoj Aziji, i domaćeg prodajnog uspjeha s modelom Nissan Sakura.
Skeptici nisu uvjereni u uspjeh
Zagovornici spajanja ističu da bi Nissanovo iskustvo u električnim vozilima moglo popuniti Hondine praznine u elektrifikaciji, dok bi Hondino znanje o hibridnim vozilima moglo revitalizirati Nissanovu ponudu. Međutim skeptici nisu uvjereni. Automobilska analitičarka Julie Boote iz Pelham Smithers Associates kaže: "Honda treba surađivati s drugom kompanijom kako bi pojačala svoje napore na području električnih vozila i vozila definiranih softverom jer je riječ o proizvođaču srednje veličine. U idealnom slučaju, to bi bila zdrava i financijski stabilna kompanija, a ne Nissan."
Čak je i sam Mibe ponovio te zabrinutosti, javno izjavivši da Nissan prvo mora stabilizirati svoje financije prije nego što se Honda u potpunosti posveti. S obzirom na to da bi formalizacija spajanja ovih dviju marki, navodno, trebala biti završena za šest mjeseci, vremenski okvir čini se previše optimističnim. Konzultantska firma AlixPartners upozorava da bi se stvarne koristi od spajanja mogle osjetiti tek za tri do pet godina, što je u ovako dinamičnom vremenu za autoindustriju predugo.
Ne smije se zanemariti ni politička dimenzija, jer kruže glasine da je japansko ministarstvo gospodarstva, trgovine i industrije (METI) možda potaknulo ovo spajanje kako bi spriječilo glasine o preuzimanju Nissana od tajvanskog tehnološkog giganta Foxconna. Bivši izvršni direktor Nissana Carlos Ghosn bio je otvoren u kritikama takvog uplitanja, rekavši: "To znači da stavljate kontrolu ispred performansi. Osobno smatram da to neće biti uspješno."
Ako se spajanje nastavi, moglo bi postaviti nesiguran smjer za oba proizvođača automobila. Honda se i dalje suočava s kašnjenjima u svojim EV ambicijama, dok se Nissan bori sa stabilizacijom svojih financijskih temelja. Dok se Mibe muči da predstavi uvjerljivu viziju za partnerstvo, promatrači industrije pitaju se je li ovaj savez više kockanje nego strateški potez.