TREĆA generacija Sandera je ujedno prva Dacia za kojom se ljudi okreću, ali i puno više od toga.
Nedugo nakon što smo se družili sa Sanderom, pa i Dusterom, u ruke nam dolazi nova, treća po redu generacija Sandera. I to u Stepway izdanju zlatne boje, baš onom koje se pokazuje na brojnim jumbo reklamnim panoima uz hrvatske ceste. I doista, kao da smo došli iz reklame, već nakon nekoliko kilometara primjećujemo znatiželjne poglede prolaznika.
Razlog je jasan. Dacia je upravo s ovim modelom napravila iskorak i okrenula novu stranicu u svojoj povijesti. Novi dizajn vanjštine je sada daleko zanimljiviji, s osjetno boljom finalnom izradom (manji zazori) i bolje razrađenim detaljima. Na odmet nisu ni atraktivni detalji, poput napadnih LED svjetala, 16“ alu naplataka i nadasve atraktivnih prilagodljivih krovnih nosača. A kad smo kod LED svjetala, recimo da su standardna, ali i da osjetno bolje osvjetljavaju cestu od prijašnjih halogenih.
Upakiran u zlatnu boju testni nam Sandero jako vuče na kakav urbani crossover, ali i veseli što se zadržava u krajnje kompaktnim gabaritima. Još jedan detalj koji ćete vjerojatno prvo uočiti iznutra je poklopac motora koji je snažno profiliran s uzdužno orijentiranim istakama.
Duljina je stigla do 4.1 metra, što je plus od tek 10 mm, ali je zato širina porasla za čak 87 mm, na 1848. Istovremeno je i visina pala za 28 mm, na 1587, pa Sandero dosljedno prati trendove i ostavlja dojam modernog vozila.
Već otvaranje vrata otkriva kako je Dacia otišla stepenicu više. Osjećaj je drukčiji, a nema više ni nespretno postavljenih zavara, srhova, kao ni oštrih rubova. A kad uđete i sjednete u mekana sjedala, imat ćete što gledati. Dacia više nije dosadna i siva. Istina, gornja plastika je i dalje tvrda, ali sredinom ima presvlaku od tkanine. Grafika mjerača je ostala ista, ali sada uz bolju vidljivost i centralni 3.5-inčni crno-bijeli LCD putnog računala. A središnji infotainment i dalje teži boljoj grafici, ali funkcionira odlično, uključujući Android Auto.
I da, detalj kojeg se ne sjećamo da smo ikad vidjeli standardno u opremi je podesivi nosač mobilnog telefona. Nalazi se odmah uz središnji zaslon, a blizu je postavljen USB priključak. Pametno, nema što, baš kao i činjenica da je Dacia osvijetlila gotovo sve tipke i prije spomenute USB konektore.
Središnji 8-inčni zaslon u boji nudi i navigaciju, a tu je i bežično povezivanje za Apple CarPlay i Android Auto. Šest zvučnika se brine za ugodnu sliku zvuka, dok je kretanje kroz izbornike bez trzaja sasvim zadovoljavajuće brzine. Kad smo kod zvuka, jedino što traži privikavanje je neobičan zvuk upozorenja ako izađete iz auta dok motor radi ili kad se auto automatski zaključava.
Pretinaca ima dovoljno, ne smetaju ni narančasti detalji u obrubima ventilacijskih otvora, a svaku pohvalu zaslužuje finalna izrada. Unatoč tvrdoj plastici, svi dosjedi su minimalni, a od "cvrčaka" i škripe ni traga. Bit će zanimljivo vidjeti hoće li tako ostati i nakon godinu-dvije korištenja.
Priču o kabini završimo solidnom ponudom prostora i osjetno boljom ergonomijom za vozača. Tome doprinose mogućnosti podešavanja sjedala i upravljača, kao i bolje postavljene osnovne komande. Inače standardna boljka Sandera bila je ponuda prostora straga, pa stoga vrijedi reći kako putnici straga imaju dodatna četiri centimetra za koljena, što nije malo. Kapacitet prtljažnika je 328 litara, proširiv do 1108 litara, dok volumen ispod pomične podnice prtljažnika iznosi 78 l.
Postavljen na CMF-B platformu, uobičajenu kod grupacije, ali sada u LS (low specifications) izvedbi, ovakav odabir svejedno donosi napredak. Bitno veće krutosti i čvrstoće Sandero donosi neko novo iskustvo vožnje Dacije, ali i uvjerenje da se radi o sigurnijem vozilu.
Testni primjerak bio je opremljen poznatim 1.0 TCe turbobenzincem koji bez plinske instalacije daje 10 KS manje, odnosno 90 KS. Na raspolaganju je i solidnih 160 Nm okretnog momenta u rasponu od 2100 do 3750 o/min. Sada je usuglašen sa šest-stupanjskim mjenjačem, a djeluje vrlo uvjerljivo u svakodnevnim potrebama. 100 km/h postiže za 12 sekundi, a vozi i preko 170 km/h.
Zvuči odlično, baš kao i podatak da će autocestom krstariti oko 135 km/h pri 2800 o/min. Problem je samo ako u auto utrpate još putnika (ili tereta) i onda date još gasa. U takvim situacijama neće slušati, a uz krajnje napore će održavati brzinu. Znak je to da pretjerivati ne treba, kao i da je ovdje važno biti angažiran u vožnji. To vrijedi na otvorenoj cesti pa ne treba biti ljut ako potrošnja i prijeđe nekih 8-8.5 l/100 km. U gradu pak druga priča: Sandero je brz, agilan i vrlo ugodan. Nema straha ni kod parkiranja, preglednost je odlična, a pomaže i cjelokupna pomoć u obliku senzora i kamere. Prosjek testa je na kraju iznosio 7.5 l/100 km, s čime možemo i moramo biti zadovoljni.
Ono gdje Sandero ide bez problema je makadam, a tada kompaktne mjere i pristojna visina podnice omogućavaju da vozite nerazvrstanim cestama. Budimo pošteni i recimo kako su kolotrazi traktora neka gornja granica napora na koju smo bili spremni izložiti Daciju. Za više bi ipak trebalo još podići auto i ubaciti 4x4 pogon. A onda bi i Niva imala konkurenta.
Šalu na stranu, Dacia Sandero je vrlo solidan automobil i trenutno najbolji model rumunjske tvrtke. Želite li više šminke, birajte Stepway, dok će oprema ipak ovisiti o osobnim afinitetima.
I na kraju koja o cijenama
Sandero je doista poskupio i start je sada na 84.900 kn, za što dobivate goli model s atmosferskim trocilindrašem od 65 KS (i klimom). Bestbuy ponuda dolazi za 99.900 kn kada Sandero stiže u jačoj inačici s plinskom instalacijom i pet-godišnjim jamstvom. Ako ćemo o testnoj izvedbi, Stepway Comfortu 1.0 TCE 90, njemu je cijena skočila na 111.900 kn, odnosno 122.500 kn s uključenim opcijama, ali su ga i karakteristike dovele pred vrata Renaultovog Clija. Ako ne ove, onda bar prethodne generacije.
Nakon svega rečenog, Dacia je i dalje u svom rangu bez ijednog dostojnog rivala. Ali sada je uz blago podizanje cijena odlučila ponuditi daleko atraktivniji i sposobniji automobil.
>> Više informacija o ponudi za Sandero Stepway
Dodatna oprema
• boja narančasta Atacama (3500 kn)
• Paket Multimedija Adriatik (1500 kn)
• Paket Sigurnost - sustav pomoći pri parkiranju + kamera (2900 kn)
• rezervni kotač standardnih dimenzija (690 kn)
• Paket Flexi - fleksibilno dno prtljažnika (760 kn)
• Paket City Stepway - otvaranje spremnika za gorivo na dodir (1200 kn)
>> Testnu konfiguraciju možete vidjeti ovdje.