Tržište automobila vrlo je osjetljivo na globalne gospodarske izazove, promjenljivu političku situaciju i pooštravanje propisa o emisijama. U nekim godinama bilježi se visoka kupovna aktivnost, dok su u drugim kupci prisiljeni radikalno promijeniti svoje navike. Određeni trendovi stručnjacima omogućuju da već sada predvide što nas čeka tijekom 2025. CarVertical je analizirao kakve promjene očekuju tržište automobila u ovoj godini i što trebaju znati oni koji planiraju kupiti vozilo, piše Večernji list.
Na tržištu automobila još se uvijek osjećaju učinci globalne krize poluvodiča, iako se čini da je ona stvar prošlosti. No, u razdoblju između 2021. i 2022. godine poremećaji u lancu opskrbe doveli su do znatno manjeg broja novih automobila proizvedenih diljem svijeta.
"Fluktuacije na tržištu novih automobila izravno utječu na segment rabljenih automobila. Trenutačno postoji primjetan manjak vozila proizvedenih u razdoblju između 2021. i 2022. godine, a taj će problem i dalje biti prisutan. U kategoriji automobila starih tri do četiri godine jednostavno neće biti izbora", kaže Matas Buzelis, stručnjak za automobilsko tržište iz tvrtke za podatke o automobilima carVertical.
Poskupljenje rabljenih automobila
Ova situacija dovest će i do poskupljenja automobila starih 3-4 godine. Kupci moraju biti svjesni da na tržištu nedostaje mlađih rabljenih vozila te da ponuda koja se čini predobra u većini slučajeva nije baš tako dobra. Stoga bi prije kupnje trebali kritički procijeniti stanje automobila, provjeriti njegovu povijest i osigurati da su podaci o vozilu koje prodavač iznosi točni, savjetuje CarVertical.
Tržišta i novih i rabljenih automobila globalno su teško pogođena inflacijom i rastućim kamatnim stopama. Mnogi su se vozači stoga odlučili za jeftinije automobile ili su odgodili kupnju za bolja vremena. Međutim, uz stabiliziranje kamatnih stopa tijekom 2024. godine, očekuje se da će tržište automobila oživjeti u ovoj godini, odnosno da će se ponašanje kupaca promijeniti. Tražit će i nešto skuplje aute, no pitanje je koliko će se u taj trend uklopiti električni auti.
Električna vozila i rabljeni dizelaši
"Na potražnju za rabljenim električnim vozilima također bi mogla značajno utjecati sve veća popularnost jeftinih kineskih električnih automobila u Europi. Međutim, nejasno je hoće li vozači ulagati u ove modele, s obzirom na neizvjesnost u pogledu njihove pouzdanosti i usluge nakon prodaje. Očekuje se da će se mnogi kupci držati dobro etabliranih marki", objašnjava Buzelis.
Dizelski automobili dugo su dominirali zapadnoeuropskim tržištem, ali njihova se dominacija polako bliži kraju. Kupci se sve više okreću hibridima i benzinskim automobilima, dok stroži propisi o emisijama štetnih plinova potiskuju dizelska vozila s tržišta. Smanjenje proizvodnje novih dizelskih automobila u Zapadnoj Europi utječe na isporuke rabljenih dizelaša u Istočnu Europu.
Zbog ove ograničene ponude, za dizelskim automobilima starima između jedne i pet godina vjerojatno će u Istočnoj Europi i dalje biti velika potražnja. To će znatno usporiti njihovo smanjenje vrijednosti, što također znači da će se kupci suočiti s višim cijenama nego što su očekivali.
"Europski proizvođači automobila prisiljeni su nuditi vozila sa slabom potražnjom. Osim toga, novi automobili postaju sve skuplji, što prirodno usporava prodaju i ugrožava neuspješne pokušaje proizvođača da zadrže radnu snagu. Industrija očajnički treba razvoj kako bi se izbjegla kriza koja se čini neizbježnom. Europa mora djelovati odmah ili se suočiti s posljedicama strogih propisa i samo gledati kako konkurencija iz Kine baca sjenu na industriju na kontinentu", navodi stručnjak za tržište rabljenih automobila.