SEDAM sjedala postaje uobičajena pojava u segmentu obiteljskih monovolumena. Zafira, pionir ove koncepcije, u novoj generaciji je opet ispred drugih - Flex7 funkcionira besprijekorno. Mazda uz pomoć Karakuri sustava stremi istom i opet nudi nešto novo, bočna klizna vrata glavna su ekskluziva Mazde5. Opel i Mazda se razilaze u motornoj ponudi, Njemci nastupaju s dizelskim top-modelom, dok Mazda ne mari za "vox populi" i još uvijek forsira benzinsku koncepciju.
Vanjski dizajn: "Zolja" protiv "Strijele"
Iako su oba modela na tržište stigla otprilike u isto vrijeme, oni se vizualno razlikuju kao Amer i Rus. Iako bi se na prvu moglo pomisliti kako sam fan domaćeg benda lakih nota i priprostih tekstova upitne poruke, usporedba ima četdesetak godina stare korijene. U to vrijeme američka mornarica je gubila živce zbog činjenice da su njeni brodovi bili hvaljeni kao elegantna plovila privlačne vanjštine, što je za jednu vojsku najblaže rečeno poražavajuća konstatacija. S druge strane (doslovno), brodovi ruske mornarice su svojim moćnim nastupom, okićeni hrpom topovskih cijevi i antena, ledili krv u žilama i ulijevali strahopoštovanje.
Upravo tako, Zafira izgleda monumentalno, kao od stijene odvaljena. I dok se za prednji kraj još može reći da s modernom optikom i kromom dekoriranom maskom izgleda elegantno, puni bočni profil i napuhane stranice daju dojam da se radi o vozilu čvrstom poput bunkera.
Isto govore i mjere: Zafira je duža 150 mm, šira 34 mm, ali i niža 47 mm od prethodnika. Novi odnosi dimenzija, te poneki novi detalj (16" alu, bistra stražnja svjetla, horizontalna lajsna u kromu, krovni nosači) odmakli su automobil od kutijaste siluete prethodnika i stvorili tipičan njemački proizvod.
Mazda5 je potpuno novi model u gami, makar ga mnogi doživljavaju kao nasljednika Premacya. Novi model donosi nova rješenja, ali i zadržavanje starih. Jedini Mazdin monovolumen u ponudi (MPV još nije stigao) pretendira za titulu najelegantnijeg, baš kao što je to učinila Mazda6 prije par godina.
Najozbiljniji suparnik Seatove Altee posebno je dojmljiv u GTA inačici s izraženim sportskim nastupom. Spojleri, reljefni odbojnici i 17-inčni aluminijski naplatci nisu nimalo nametljivi, već samo apostrofiraju ono što kosooka Mazda želi reći. A to je da monovolumeni definitivno ne moraju biti dosadni.
Idući prema stražnjem kraju "petica" je sve originalnija. Osim što zakošena (i zatamnjena) bočna stakla potiču dinamiku, simetrična orijentacija ručica vrata i skladno ubačena vodilica otkrivaju klizna vrata - praktično rješenje koje štedi prostor i olakšava manevar ljudi i prtljage.
Pozadina vozila je jednako dojmljiva, s vertikalno postavljenim bistrim svjetlima i markantnom grafikom.
Vanjske mjere potvrđuju konstataciju s početka. Mazda5 je oblikovana poput strijele. Gotovo je deset cm dulja od Zafire i istovremeno dva cm uža.
Interijer: Svako svoje kolo vodi
Kompletno revidiran interijer nove Zafire logičan je nastavak Opelove težnje da podigne kvalitetu i vrati posljednjih godina poljuljani imidž. Stil prednje armature prati posljednje novitete, Astru i Vectru, ili u prijevodu ostaje njemački precizan. Iako tu ima aluminija, više vrsti plastike i poneke dopadljive sitnice, Zafirino srce još je uvijek hladno, lišeno emocija, ali uvijek spremno da pomogne.
Dobro, utegnuti Opelovi šefovi konačno su dopustili svojim inženjerima da puste mašti na volju, pa je tako, nakon Hummera, ovo drugi automobil s tzv. avionskom ručnom kočnicom. Sve je na svojem mjestu, a podatak o oko tridesetak pretinaca zvuči jako dobro. Solidna ergonomija i blago povišeni položaj sjedenja zaokružuju dojam sprijeda.
Prostranost je vanserijska, dodatno potencirana perfektnim Flex7 sustavom. Treći red sjedala čine dvije cjeline, obje preklopive, koje se po potrebi mogu pohraniti u podnicu. Isto vrijedi i za drugi red sjedala koji je još moguće uzdužno pomicati i regulirati kut naslona.
Prtljažnik, ovisno o konfiguraciji sjedala, varira od 140 litara kad su sva sjedala iskorištena, preko 620 litara s preklopljenim trećim redom, pa sve do 1.820 litara. Brojke su to kojima će se veseliti svaka brojnija obitelj, ali i mnogi poduzetnici.
Osim bočnih kliznih vrata koja uvelike olakšavaju pristup stražnjoj klupi, Mazda5 dodatne poene skuplja za raskošno osmišljen centralni greben. Osim tipično sportskog stila iz prethodnih modela, sve ostalo ide na račun GTA izvedbe, a to bi bila HDD muzička kutija, zaslon s projekcijom kamere za vožnju unatrag, DVD navigacija, keyless sustav - skupe i oku ugodne sitnice koje će vam ogoliti zlatne rezerve.
Sjedi se osjetno niže, kao u klasičnom automobilu, a vozaču su podređene sve relevantne kontrole, od samog mjenjača do položaja oslonca za ruke.
Druga posebnost Mazde je unaprijeđeni Karakuri sustav slaganja sjedala koji prati novu koncepciju sjedenja tipa 2+3+2. Naime, novost je arhitektura srednjeg reda sjedala koje čine tri cjeline. Bočna sjedala pune veličine mogu se zasebno pomicati, regulirati nagibi naslona, a u konačnici i preklopiti.
Osim što ih nije potrebno vaditi, zanimljivo je da središnje sjedalo, kada se ne koristi, stoji pohranjeno unutar lijevog sjedala, a naslon se preklapanjem transformira u središnje odmorište. Nadalje, unutar desnog sjedala je pretinac koji se tada može preklopiti prema sredini. Zvuči komplicirano, a ustvari je vrlo jednostavno i upotrebljivo.
Na daljim putovanjima Mazda5 je najbolja u konfiguraciji četverosjeda. U tom slučaju svi putnici uživaju vrhunski komfor, a na raspolaganju im je i 426 litara prtljažnog prostora. U protivnom se radi o tek 112 litara teretnog prostora, ili pak u drugoj krajnosti o 857 litara (1.566 litara - mjereno do krova).
Sve u svemu, osjećaj u Mazdi je nekako topliji i bliži mlađoj populaciji. Zafira je pak, što se tiče interijera, razvijena razumom, u prilog čemu govori voluminoznija kabina i bolji komfor u stražnjem kraju vozila.
Sport i glazba
Testni Opel predstavio nam se tržišno vrlo zanimljivom izdanju. Naravno, radi se o dizelskoj opciji u snagom srednjoj izvedenici 1.9 CDTI motora sa 120 KS i 280 Nm. Usuglašen s vrlo solidnim šest-stupanjskim ručnim mjenjačem čini Zafiru savršenim gutačem kilometara.
Performanse govore da je Zafira brza na cesti (12,6 s 0-100 km/h, 186 km/h), a ovjes tvrdnju proširuje sigurnosnim aspektom. Dosta tvrdo podešena Zafira odlično se snalazi na autocesti, ali i zavojima, gdje do izražaja dolazi izravan upravljač i snažne kočnice.
Naravno, valja imati na umu da se radi o rasnom obiteljskom modelu, koji (u testnom izdanju) mnogi mogu zamisliti kao vrlo učinkovito poslovno vozilo.
Mazda5 dolazi iz neke potpuno druge sfere. Osim Honde FRV, ovo je jedini model u gami kod kojeg se naglasak stavlja na benzinsku ponudu. Iako je to kombinacija koja gubi u startu, postoje sladokusci koji i nakon što su zasnovali obitelj, žele osjetiti dašak mladalačke razigranosti.
Dakle, mlađa populacija, koja još uvijek ne mari za izdatke u vidu goriva, u Mazdi5 će definitivno vidjeti svoj prvi obiteljski automobil. Dvolitreni četiri-cilindraš je sa 146 KS i 185 Nm zaslužan za sportske performanse, ubrzanje do 100 km/h traje 10,8 sekundi, a maksimalna brzina gotovo 200 km/h.
Odlično podešeno podvozje s multilink neovisnim ovjesom straga zaslužno je za odlična dinamička svojstva. Osjećaj u vožnji definitivno zaslužuje čistu peticu i vraća vjeru da su kompromisi ipak mogući. Automobil je to koji se ne boji zavoja, pa tako niti "niže" konkurencije koja će ga uglavnom gledati u rep.
Druga prednost Mazde je niža razina buke i nešto bolja udobnost, čak i u kombinaciji s niskoprofilnim gumama.
Ono što bi bilo bolje je tek mjenjač koji tu i tamo zapne. Kako čuda nisu moguća, s prosječnom potrošnjom od 11 l/100 km jednostavno se morate pomiriti.
Cijena i zaključak
Prije svega, valja imati na umu da su oba testna automobila s vrha ponude pojedinih proizvođača. Oba su vrlo snažna i bogato opremljena, te u mnogočemu posjeduju ono čega su se mnogi spremni odreći.
Ovo posebno vrijedi za Mazdu koja s 218.975 kn nadilazi mogućnosti većine. Ništa zato, Mazda5 2.0GTA je namijenjena odlikašima, a ostalima će biti puno pametnije odabrati jeftiniju dizelsku inačicu. Najveća kvaliteta Mazde 5 je činjenica da se vozi poput sportskog kompakta, a pritom nudi komfornu i vrlo prilagodljivu unutrašnjost.
Svemu valja dodati i značajne estetske vrijednosti, te catchy klizna vrata. Nažalost, nama su klizna vrata ostala u gorkom sjećanju jer su pri niskim temperaturama (-10 C) jednostavno otkazala poslušnoost i nisu se dala zatvoriti. Nadamo se da je riječ o izdvojenom slučaju koji neće postati pravilo. Bila bi zaista šteta.
Opel Zafira u testnom izdanju i uz trenutno važeću akciju (-1.666 eura) stoji 176.122 kn. Opet se radi o dosta novaca, ali tako je to kad se radi o komfornim, snažnim i bogato opremljenim modelima.
Zafira se na sedmodnevnom testu pokazala komfornijom i praktičnijom, a zahvaljujući štedljivom dizelskom pogonu rjeđe je hodočastila na benzinske postaje. S prosječnih sedam litara Opel je gotovo dvostruko štedljiviji od Mazde.
Dizel je definitivno pametniji izbor u monovolumenskom segmentu. Što se tiče Zafire, ona je i u svom drugom izdanju opravdala slavu imena kojeg nosi. Htjeli to priznati ili ne, Zafira je bila i ostala najbolji Opelov model u novijoj povijesti.
Konačnu presudu nije lako proglasiti. Opel Zafira u dizelskoj kombinaciji pokazuje se u svakom pogledu kao razumnije rješenje i osjetno prihvatljivije prosječnom budžetu. Srce pak kaže da je Mazda5 pravi izbor i možda jedini, jer koji monovolumen može ponuditi toliko vozačkog užitka. Kamo sreće da što više obitelji dočeka dan ovakve odluke. Slatke muke oko izbora uvijek će uroditi plodom, jer faliti se jednostavno ne može.
Opel Zafira 1.9 CDTI Elegance:
Važnija serijska oprema (razina Elegance): | |
Zračni jastuci za vozača i suvozača | |
Bočni zračni jastuci | |
ABS | |
Dodatna oprema Cijena (kn) | |
Metalik boja |
|
|
|
|
|
|
|
Cijena testiranog vozila | |
Konačna cijena testiranog vozila |
|
Cijena prema 1 EUR = 7,35 kn (prema tečaju RBA) | |
Mazda5 2.0i GTA:
Važnija serijska oprema (razina GTA): | |
Zračni jastuci za vozača i suvozača | |
zračni jastuci za sva tri reda sjedala | |
ABS/EBD/ | |
Prednje maglenke | |
Metalik boja | |
Mazda5 CD143 GTA |
|
Cijena vrijedi od 03. 01. 2006. | |
|
Miljenko Nikolić