AUTOMOBIL kao kompleksan industrijski proizvod jasno pokazuje koliko su tehnologije napredovale u posljednjih desetak godina.
Individualizacija je postojala puno prije nego što su je pojedini proizvođači otkrili kroz (pre)skupu ponudu tzv. personaliziranih linija. Oni malo stariji još se dobro sjećaju O'Neil naljepnica na vjetrobranu, unikatnih ručica mjenjača i sličnih dodataka kojima su se oplemenjivali automobili. Takva vremena su iza nas, kao i ona kad smo od drveta radili stražnje police po mjeri i u njima izrezivali rupe za što veće zvučnike.
Koliko vrijeme brzo prolazi, najbolje ćete vidjeti ako pogledate koji su se automobili proizvodili prije dvadeset i više godina. Za neke biste stavili ruku u vatru da su puno noviji, bar dok ne vidite detalje na koje su mnogi već i zaboravili.
CD player
Iako autor teksta spada u red vozača koji još uvijek nije evoluirao do ove "novotarije", CD playeri su iz automobila nestali u roku od svega nekoliko godina. I dok su oni prvi voljeli preskakivati pri prelasku svake neravnine, kasniji CD uređaji su posao odrađivali sasvim korektno.
Ne trebamo ni napominjati koliko je šminkerski bilo imati CD player s tankim usjekom na konzoli. A tek CD changer skriven u bunkeru ili suvozačkom pretincu – to su imali samo pravi frajeri. I još jedna informacija, Lexus je na svoju konzolu krcao CD player do 2010. godine, a uz njega je dolazio i otvor koji je gutao kazete. Savršeno!
Dnevna LED svjetla
Još prije desetak godina mnogi su palili maglenke kako bi imali vlastiti potpis, dok su vlasnici Volva S40/V40 bili povlašteni uz bočna narančasta svjetla. A onda su stigla oblikovana LED dnevna svjetla. Audi ih je jako volio, sprijeda i straga, sa svjetlećim "točkama" koje su vrlo brzo kraj modernije konkurencije počele djelovati zastarjelo.
LED trake kakve obično viđamo ispod kuhinjskih elemenata mogle su se kupovati i naknadno, pa su jedno vrijeme mnogi automobili imali iza maski "personalizirani svjetleći potpis". Danas su takva rješenja zaboravljena, pa čak i low budget automobili dobivaju atraktivnije LED-ice sprijeda.
Klasičan automatski mjenjač
Danas proizvođači nastoje smanjiti polugu automatskog mjenjača na najmanju moguću mjeru, a pritom stilski oblikuju samu ručicu. Ono posebno važno je da urezana putanja s brojnim pozicijama više nije u ponudi, već je tu šminkerska podloga s isključivo uzdužnom putanjom i eventualno dodatkom za ručno mijenjanje brzina.
Navigacija bez grafike
Prije nešto više od deset godina, kad su pametni telefoni bili tek u povojima, navigacija je bila jedna od najskupljih doplata, pravi statusni simbol. A pritom najčešće zaslon nije projicirao mapu, već se samo nudila strelica.
Crni naplatci
Obojeni naplatci su i dalje u modi, ali crna boja baš i ne toliko. Mnogi kažu da crni naplatci izgledaju kao čelične felge, a činjenica je da se svako oštećenje itekako vidi. Oku puno ugodnije izgledaju bijele felge, posebno Ozove (Monte Carlo) koje smo rado viđali na Escortu Cosworth.
Zasloni bez dodira
Još donedavno nudli su se zasloni infotainmenta u boji, ali bez touchscreen funkcije. Kao prijelazno rješenje stigli su zasloni s vanjskim kontrolerom, dok je danas cjelokupna ponuda fokusirana na upravljanje dodirom na ekranu.
Minijaturni doseg električnog automobila
Iako i danas ima električnih automobila s malenim dosegom, činjenica je da je ponuda unazad deset godina itekako napredovala. Prvi električni automobili, poput Mitsubishija i-MIEV i Smarta, nudili su stotinjak kilometara dosega, a onda je stigao Nissan Leaf s dosegom od 140 km.