Što ako vam se pokvari alternator?

Foto: Shutterstock

Alternator ili generator je uređaj koji puni bateriju vozila električnom energijom za potrebe startanja motora i napajanja ostalih električnih i elektroničkih potrošača na vozilu za vrijeme rada motora. Pogon alternatora je ostvaren putem remenskog prijenosa motora pa mehanička energija motora radom alternatora prelazi u električnu energiju. O problemima s alternatorima i popravcima piše Marin Morava, HAK-ov tehnički savjetnik, za HAK Reviju.

Simptomi neispravnosti

Nastupanje neispravnosti na alternatoru u pravilu je za vrijeme rada motora popraćeno uključivanjem crvenog indikatora neispravnosti sa simbolom baterije na kontrolnoj ploči vozila, što nas upozorava da vozilo za daljnji rad crpi preostalu električnu energiju iz baterije i da se baterija više ne puni. S obzirom na to da nam je boja uključenog indikatora crvene boje, informacija je od prioritetne važnosti pa je potrebno zaustaviti vozilo na sigurno mjesto prije nego li bi se motor sam po sebi ugasio jer mu je za podržavanje daljnjeg rada potrebna električna energija.

Prestankom punjenja baterije, ako ne možemo odmah zaustaviti vozilo na sigurno mjesto, za daljnju vožnju potrebno je isključiti sve potrošače koji nisu prioritetni za rad motora kao što su radio uređaj, klima uređaj, ventilator putničkog prostora, glavna svjetla (ako je dobra vidljivost)...

Nažalost prestanak punjenja alternatora nije uvijek popraćen s uključivanjem upozorenja s crvenim indikatorom na kontrolnoj ploči, već nekim drugim simptomima kao što su prestanak rada radija u vozilu, smanjenje intenziteta osvijetljenosti kolnika od strane svjetala, također često je moguće i uključivanje različitih indikatora za neispravnosti na kontrolnoj ploči zbog preniskog napona zabilježenog najčešće u sustavima koji održavaju aktivnu sigurnost vozila kao što su sustav protiv blokiranja kotača prilikom kočenja ili sustav održavanja stabilnosti vozila te sustav zračnih jastuka. Ako imamo simptome jedne od navedenih kombinacija pred nama je možda neželjeno gašenje motora.

Ako planirate nastaviti voziti...

Ako ste se zaustavili na sigurnom mjestu, isključite motor ako smatrate da ste blizu cilja ili odmorišta – prije nego što mislite nastaviti voziti trebali biste izvaditi ključ iz brave za paljenje i zadržati ga kod sebe te podići poklopac motora i vizualno se uvjeriti da je remenski prijenosnik ispravan, da se ne osjete mirisi slični električnim paljevinama ili gumenim paljevinama.

Ako vam nisu poznati dijelovi i sklopovi ispod poklopca motora bolje je ne istraživati već odmah isključiti motor te pozvati pomoć na cesti 1987 te odgoditi nastavak vožnje s vozilom.

Možemo pokušati ponovo pokrenuti motor i ako se motor ne pokreće najčešće je uzrok ispražnjen baterija. U drugom slučaju moguće je da se motor ponovo pokrene, a indikator ispravnosti punjenja ostane i dalje uključen ili čak isključen. U jednoj i drugoj varijanti nije sigurno nastaviti voziti, također ako za vrijeme rada motora čujete neuobičajene mehaničke zvukove koji bi dali naslutiti da se nešto mehanički raspada potrebno je  odmah isključiti motor.

Ako je u nekoj varijanti motor i upalio bez prisutnih već navedenih simptoma to je znak da se baterija još nije u potpunosti ispraznila. Ako alternator ne bi punio u ovoj varijanti prosječno se još 30 min uspijeva održati rad motora na struji iz baterije. Naravno, ako se odvažite voziti potrebno je isključiti električne potrošače, koji nisu primarni za rad motora kako bi održali što duži rad motora.

Nije sigurno i ne isplati se eksperimentirati s nastavkom vožnje ako je prethodno uočena neka od spomenutih neispravnosti, a koja bi mogla imati veze sa sustavom punjenja baterije jer gašenje motora ne možemo planirati i ono se može dogoditi neočekivano. Kad se vozilu isključi motor vrlo vjerojatno više nema ni električne energije u bateriji za uključiti sva četiri pokazivača smjera kako biste bili uočljivi na kolniku. Vozila s automatskim prijenosnikom mogu se zakočiti u parking i zategnuti električnu parkirnu kočnicu te vozilo može biti dodatno zakočeno i nepokretno na neželjenoj poziciji za ostati u kvaru.

Kod današnjih vozila teško je popraviti kvar alternatora na licu mjesta. Današnja raskoš električne opreme može preopteretiti alternator pa nadzor punjenja kod novijih vozila može zaštititi alternator od preopterećenja tako da vam na neko kraće vrijeme ne dozvoli uključivanje potrošača kao što su grijanje sjedala, odmagljivanje stakala itd.

Ishod servisa za popravak alternatora

Da bi bilo isplativo popravljali alternator poželjno je da kućište alternatora nisu nagrizle jaka korozija od utjecaja okoline, vlage i soli, važno je stanje vodiča, namotaja statora i rotora te je poželjno da nije došlo do pregrijavanja, odnosno da nisu namotaji zapunjeni korozijom između nosača namotaja i vodiča. Ako su navedene stavke uredne, imamo dobar temelj za daljnji popravak koji će imati ekonomsku opravdanost.

Osnovni servis alternatora najčešće sadrži zamjenu ugljenih četkica, s regulatorom napona ili odvojeno ovisno o izvedbi alternatora, zamjenu kliznih prstenova za četkice na rotoru, ugradnja novih ležaja rotora, zamjena diode s diodnim mostom i ugradnju remenice alternatora. Tu su i drugi dijelovi, prema procijeni servisa, ovisno o zahtjevima i modelu alternatora te već spomenutom stanju alternatora.

U drugoj opciji popravka moguće je da servis na temelju iskustva zamijeni samo tipa regulator napona ako je alternator s malo prijeđenih kilometara i procijeni da sve navedene druge komponente ne bi bilo opravdano zamijeniti jer su ispravne i još će dugo trajati prema procijeni utemeljenoj s iskustvom na toj marki alternatora.

Ispitivanje punjenja alternatora

Potrebno je pokrenuti motor i pustiti ga da radi cca. 5 min u praznom hodu i zatim uključiti svijetla duga ili kratka, unutrašnji ventilator putničkog prostora ili ona trošila koja većinu vremena redovno imamo uključena tijekom vožnje.

U osnovi da biste se uvjerili ima li alternator funkciju punjenja dovoljan nam je digitalni ili analogni voltmetar kojem je potrebno odabrati mjerenje istosmjerne struje, ako uređaj ima poseban prekidač za ovu funkciju, i postaviti mjerno područje napona do 20V ako uređaj već sam automatski ne raspoznaje mjerno područje.

Mjerne sonde je potrebno paralelno spojiti na priključne stupiće baterije i zatim podići okretaje motora do 2000 o/min – za ispravan rezultat poželjno bi bilo očitati vrijednosti napona od 13,7 V – 14,7 V. Određeni modeli alternatora mogu pokazati i više napone do 16V, ali ne na duži period u prosjeku od 10 min. U suprotnom moguće je da je u pitanju prepunjavanje baterije što također može ukazati na neispravnost alternatora, koja može biti štetna za bateriju vozila i elektriku te elektroniku vozila.

Kod današnjih vozila za ispitivanje sustava punjenja ne treba nam ispitni alat, ako vozilo ima za opremu start-stop sustav te ako nije nešto ispravno na relaciji akumulator-alternator, jednostavno možemo uočiti da se vozilo više ne želi samostalno ugasiti kad zadovoljimo preduvjete za gašenje motora. Ako se u svim zadovoljenim uvjetima motor i dalje ne isključuje, a sustav je uključen, jasno je da je nedostupan sustav i često nam se pokaže ikonica s prekriženim slovom A. Tada zapravo možemo posumnjati da je nešto neispravno sa sustavom punjenja i potrebno se obratiti servisu.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.