Foto: Al Jazeera (Fotke ustupljene Al Jazeeri)
NA današnji dan 1971. godine s proizvodnih traka u Kragujevcu sišao je prvi primjerak Zastave 101, modela koji su svi znali pod imenom Stojadin.
S više od milijun proizvedenih primjeraka tijekom 37 godina neprekinute proizvodnje Stojadin spada u red najuspješnijih automobilskih modela Crvene Zastave, ali i jedan od najdugovječnijih modela u regiji. Stojadin je nastao na osnovi licencnog Fiata 128, a donio je na Balkan koncept automobila s poprečno postavljenim motorom i mjenjačem, neovisnim ovjesom i petim vratima. I to četiri godine prije Golfa I.
Stojadin je tijekom nekoliko desetljeća dobivao novu šminku, mijenjao je i ime, a s vremenom su ubačene i nove karoserijske izvedbe. No bez obzira na to jesu li prednji farovi okrugli ili četvrtasti, a plastika prevladava nad kromom, Stojadin je bio i ostao Stojadin, automobil koji je vjerno vozeći vlasnike i njegove obitelji stvorio brojna prijateljstva, a stvara ih i danas, četvrt stoljeća nakon nestanka države u kojoj je nastao. Uostalom, ekspedicija "ZASTAVA 101 - Kragujevac - Kilimandžaro" s pet serijskih automobila uspješno je apsolvirala više od 11.000 km paklene rute kroz surove i opasne predjele Afrike.
Od nešto više od 1,2 milijuna proizvedenih primjeraka mnogo ih je i danas sačuvano i u prometu. Za razliku od još legendarnijeg "fiće“ ovaj je model i danas pristupačan i daleko od mainstreama, pa ga najčešće voze pravi ljubitelji, a nerijetko i oni koji su automobil naslijedili od očeva i djedova. Da, Stojadin dolazi iz vremena kad je automobil bio član obitelji, a ne samo oruđe za prijevoz do odredišta.
Ponosne vlasnike Stojadina, odnosno "keca", okuplja klub "Zastava 101" koji je utemeljio Novica Marković. Ima više od 500 članova, a djeluje paralelno sa "Zastava" fan klubom koji okuplja respektabilnih 11.000 članova.
Brojni su pasionirani obožavatelji Stojadina koji i danas uz neki moderniji automobil u garaži čuvaju barem jedan primjerak. Iz Valpova nam tako dolazi 33-godišnji električar Sebastijan Galičić, u čijoj obitelji je bilo nekoliko Stojadina.
"Ti automobili su kod nas od 1976. godine kada je moj otac kupio novu, narančastu Zastavu 101 Standard koju je vozio do 1989. godine i prešao njom 350.000 kilometara. Te godine kupio je drugu, također novu, Zastavu 101 Skala koju smo vozili do 2010. godine i još je kod nas", govori ponosni vlasnik za Al Jazeeru.
Iz Skoplja dolazi Senih koji ljubav prema ovom automobilu uspoređuje s emocijama koje gaji prema ženama, pa je čak i svojim Zastavama dao ženska imena. S Ljubicom i Marinom 24-godišnji Senih proputovao je cijeli Balkan.
Neki se Stojadina ne odriču niti nakon što napuste brdoviti Balkan. Damir Josipović rođen je u Sarajevu, a posljednjih 15 godina živi u Düsseldorfu. S njim je i njegova "Stojka". On je svoj primjerak iz 1973. godine kupio prije pet godina s tek 3100 prijeđenih kilometara.
U Ljubljani živi 38-godišnji automehaničar Damir Horvat koji već godinama skuplja Zastave, pa tako ima nekoliko modela, a osnivač je i slovenskog kluba "Zastava".
Nema sumnje, Zastavini automobili i danas žive, a za sobom nose neke posebno druge osjećaje. Neki u njima bude nostalgiju za minulim vremenima, neki jednostavno uživaju u pristupačnim starodobnim vozilima, no svi pozitivno gledaju na svoju opsesiju koja spaja ljude koji se bez Zastavina auta nikad ne bi susreli i družili.