SUKLADNO zakonu, od sutra je potrebno imati zimsku opremu na određenim dionicama cesta u Hrvatskoj, a time se opet aktualizira tematika zamjene ljetnih guma zimskima.
Ako ste dio većine koja zimi doista vozi na zimskim gumama ili planirate kupovinu novih guma, ovo su informacije koje će vam biti itekako korisne u izboru.
Štednja na gorivu
Zdravi razum i osnovni zakoni fizike kažu kako će manji otpor kotrljanja rezultirati manjom potrošnjom goriva. No, manji otpor se lako može prevesti kao lošiji grip gume, a time i lošija svojstva u pogledu dinamike. I to je donekle točno, ali ne treba vas zabrinjavati jer se radi o nijansama za koje je potrebno imati puno vozačkog iskustva, hrabrosti i sportskih manira koji više pristaju stazi.
Stoga slobodno pratite EU naljepnice sa simbolom benzinske pumpe, što je manje energije potrebno, niža je i potrošnja goriva. Ušteda goriva ima ocjenu od A do G na bojom označenoj skali, a razlika između krajnjih vrijednosti je do 7,5% ukupne potrošnje goriva. Jednostavno rečeno, pravilni izbor guma može donijeti uštedu i do jedne litre goriva na 100 prijeđenih kilometara.
Otpor kotrljanja je ključan u potrošnji goriva
Petina potrošnje goriva otpada na otpor kotrljanja guma. Stoga je jasno da uz pravilan izbor gume itekako bitno da ljeti ne vozite na zimskim gumama. Osim drastično skraćenog vijeka trajanja te će se gume doslovno lijepiti za vrući asfalt i povećavati potrošnju goriva. I suprotno očekivanjima zaustavni put će biti dulji u usporedbi s ljetnom gumom, naglašavaju u Delticomu.
Suprotna stvar su ljetne gume zimi, što je i izuzetno opasno. Pri niskim temperaturama ove gume postaju tvrđe i kruće, što za posljedicu ima dulji trag kočenja i klizanje. Pri temperaturama nižim od 7 stupnjeva Celzijusa zimske i cjelogodišnje gume su jedine opcije.
Briga o gumama
Ako se brinete o skladištenju guma i pravilno ih koristite, one će trajati bez problema nekoliko sezona.
Čišćenje guma se podrazumijeva, ali ne jakim mlazom vode, agresivnim deterdžentima ili crnilom za sjaj. Kad je skladištenje u pitanju, važno je da su pohranjene u zatvorenom tamnom prostoru na prirodnoj ventilaciji i minimalno odvojene od podloge. Ako imate gume bez naplataka, okrenite ih vertikalno, a ako su s naplatcima, vodoravno.
Ako pak imate vozilo koje treba skladištiti dulje vrijeme, stalna težina na gumama može uzrokovati oštećenja guma. Neki stoga sugeriraju da slobodno povećate pritisak u gumama. Posjedujete li oldtimer s gumama s bijelim rubom ili slovima, budite oprezni pri skladištenju. Složite ih bijelo-bijelo i crno-crno.
Imajte na umu da stil vožnje itekako utječe na trošenje guma. Nagla kočenja i nagla ubrzavanja, vožnja po oštećenim putevima kao i neoprezna parkiranja mogu znatno skratiti životni vijek guma!
I ono bitno
Ako se ne brinete za gume, znajte da ćete ih morati mijenjati već nakon druge sezone, i to bez obzira na prijeđenu kilometražu. Šteta, jer gume mogu trajati puno duže. Rokovi su različiti pa su tako neki naveli 10 godina kao optimalno vrijeme za mijenjanje, dok neki svoje gume ograničavaju na 6 godina, kažu u Delticomu.
Koje gume kupiti?
Ono što svakako morate znati je da je i najgora zimska guma bolja od najbolje ljetne gume pri niskim temperaturama, a o zimskim uvjetima da i ne govorimo. Svi ostali mogu provjeriti recentne testove ili se ravnati po tradiciji. Naime, renomirani proizvođači redovito imaju dobre proizvode, a jedino pitanje je cijena.
HAK je i ove godine objavio veliki test zimskih guma u dvije popularne dimenzije.
Testirano je 16 zimskih guma u dimenzijama 205/55 R16 i 13 u dimenzijama 235/55 R17.
Manja dimenzija guma je trenutno najprodavanija i najzastupljenija na tržištu. Rezultati testa pokazali su da je pet vrlo preporučljivih modela (Bridgestone, Michelin, Dunlop, Hankook i Maxxis), sedam se modela preporučuje (Falken, Continental, Goodyear, Sava, Toyo, Pirelli i Giti), jedan se djelomično preporučuje (Semperit), a dva se ne preporučuju (slabo poznati King Meiler i Tristar).
U većoj dimenziji je samo jedan model vrlo preporučljiv i bez većih nedostataka (Michelin Pilot Alpin 5), ali je isto tako i samo jedan model djelomično preporučljiv (Semperit Speed-Grip 3 SUV zbog ozbiljnih nedostataka na suhom). Svih preostalih 11 se - preporučuju! Većina njih u viši razred nije ušla zbog nedostataka na suhom, dok se neki nisu iskazali ni na mokrom ili snijegu.