SVAKODNEVNO slušamo o drastičnom poskupljenju automobila, ali i o tome kako se nekad bolje živjelo. Sudeći po podacima, statistika i dojam nisu nikad bili različitiji.
19 plaća za "peglicu", tri radna vijeka za Mercedes
Za početak se vraćamo u zadnje trenutke bivše države kad je novi automobil još uvijek bio luksuz koji se kupovao na metre. Zastavina vozila su na tadašnjim jugoslavenskim cestama bila u apsolutnoj većini, a samo rijetki mogli su doći do nekog novog automobila sa Zapada.
Najjeftiniji Zastavin model bio je Yugo 45 Koral, a na tržištu je bio drugi najjeftiniji model. Za Yugo je trebalo izdvojiti tadašnjih 30 prosječnih plaća, a pritom je kupac na svoj primjerak čekao mjesecima. Naravnom ako je htio određenu boju, to se plaćalo ispod pulta s bar 100 njemačkih maraka.
Spomenimo i najjeftiniji auto na jugoslavenskom tržištu. Bio je to Fiat 126 poznatiji u nas kao "peglica“. Za ovaj automobilčić morali ste izdvojiti 19 plaća.
Novi milenij i novi standardi
Pomaknemo li se na vremenskoj skali za petnaestak godina, dolazimo u vrijeme velikih prodajnih akcija. Priču je započeo Renault s otkupom starih automobila, a tada je Clio bio apsolutni hit. Vratimo li se u 2004. godinu, kad je Auto klub istraživao tržište novih automobila, bestseler je bio upravo Clio.
Neusporedivo napredniji od spomenutog Yuga, ali još uvijek bez danas uobičajene opreme poput klima-uređaja stajao je oko 9200 eura. Prevedeno u tadašnje prosječne plaće, to ispada da se za Clio moralo izdvojiti 17 prosječnih plaća, gotovo dvostruko "manje“ nego potkraj 1980-th za spomenutu 45-icu.
Današnja situacija
U posljednje dvije godine automobili su drastično poskupjeli. Dovoljno je pogledati aktualne cjenike i vidjeti da na prste jedne ruke možete izbrojati automobile jeftinije od 15.000 eura.
Pogledamo li novi Clio koji je u međuvremenu narastao na razinu kojom može biti sasvim solidan obiteljski automobil, sada starta cijenom od 16.790 eura. Međutim, to je u izvedbi sa 65 KS koja je slabija čak i od malog Clija od prije 15-ak godina za kojeg se radilo godinu i pol.
>> Može li se kupiti novi auto za manje od 15.000 eura?
Stoga ćemo izabrati Clio TCE 90 Evolution, čija je cijena 17.790 eura, što je dvostruko više u odnosu na primjerice spomenutu 2004. godinu. Stavimo li u odnos prosječnu mjesečnu isplaćenu plaću po zaposlenome u pravnim osobama u Hrvatskoj za lipanj u iznosu od 1150 eura, ispada da je danas za jedan solidan automobil potrebno izdvojiti 15.5 prosječnih plaća.
Naravno, mogli smo izabrati i jeftini automobil poput Dacije Sandero koja stoji 14.850 eura, a s kojom bi mnogi bili itekako zadovoljni. U tom slučaju govorimo o manje od 13 prosječnih plaća.
I za kraj stavimo li u odnos medijalnu plaću od 991 eura, rezultat je u slučaju kupovine Clija 18 plaća, a za najnižu prosječnu neto plaću (proizvodnja odjeće) od 742 eura, rezultat je 24 plaće ili točno dvije godine.
Stoga vas nakon svih ovih podataka pitamo jesu li nam danas novi automobili doista dostupniji ili to vrijedi samo za uži krug onih koji mogu dohvatiti pristojan iznos plaće.