Film Barbie redateljice Grete Gerwig ne samo da je najveći dobitnik 2023. na kino blagajnama, već je i ušao u povijest kao film s najvećom zaradom koji je režirala žena. No, unatoč iznimnom uspjehu ovog hit filma, veliki filmski studiji prošle su godine dali redateljske palice u ruke većinom muškarcima.
Zaključak je to nove studije Centra za proučavanje žena na televiziji i filmu pri Sveučilištu u San Diegu. Istraživanje je utvrdilo da žene čine samo 16% redatelja u 250 filmova s najvišom zaradom, što je, u odnosu na 2022. godinu, pad od značajnih 18%. Od prvih 100 filmova s najvećom zaradom u 2023., žene su režirale tek 14% njih, no to je u odnosu na godinu prije ipak skromno poboljšanje od 11%.
Osim Barbie, neke od najuspješnijih i najhvaljenijih filmova prošle godine režirale su također žene. Primjerice, Emerald Fennell i njezin Saltburn, Celine Song s Prošlim životom te Sofia Coppola s biografskom dramom Priscilla. Također, pop dive poput Beyoncé i Taylor Swift bile su na vrhu kino blagajni sa svojim koncertnim filmovima.
Ipak, sav taj kritički i komercijalni uspjeh nije promijenio sliku zapošljavanja. Sve u svemu, žene su činile tek 22% svih redatelja, scenarista, producenata, izvršnih producenata, montažera i snimatelja koji su radili na 250 filmova s najvećom zaradom. To je, u odnosu na 2022., pad od čak 24%. Nadalje, 75% filmova s najvećom zaradom zapošljavalo je deset ili više muškaraca u ključnim ulogama iza scene, dok je samo 4% zapošljavalo deset ili više žena.
Silaznim redoslijedom, žene su činile 26% producenata, 24% izvršnih producenata, 21% montažera, 17% scenarista, 14% skladatelja i 7% snimatelja. Od ovih uloga, žene su ostvarile napredak tek kao skladateljice u 250 najboljih filmova, napredujući za 6%. Broj žena zaposlenih kao producentice, izvršne producentice i scenaristice smanjio se, dok se postotak montažerki i snimateljica otprilike izjednačio s 2022. godinom.
Studija je pokazala da je u filmovima koje imaju barem jednu žensku redateljicu angažirano više žena za ključne uloge iza scene nego u filmovima s isključivo muškim redateljima. Kad su žene sjedile u redateljskom stolcu, 61% scenarista, 35% montažera, 10% snimatelja i 26% skladatelja bile su žene. U filmovima s muškim redateljima, žene su činile 9% scenarista, 18% montažera, 7% snimatelja i 11% skladatelja.