ŽIVIMO u eri streaminga i čak u situaciji koja vlada u Hrvatskoj gdje je ilegalno skidanje sadržaja još uvijek masovno prošireno, mnogi od nas pretplaćeni su na barem jedan od servisa u ponudi. No kako vrijeme odmiče i to se lagano mijenja, a dolaskom novih servisa povećavat će se i broj onih na koje smo pretplaćeni.
I dok s jedne strane sve više nas podliježe izazovu komfora uživanja u sadržaju iz udobnosti vlastitog doma, s druge strane prečesto slušamo o ponekad alarmantnim načinima na koji su streaming servisi zauvijek promijenili filmsku industriju.
Stara garda holivudskih filmaša redovito je pesimistična i predviđaju uništenje klasičnog kino iskustva, ali mlađe generacije idu logikom da će se tržište s vremenom samo prilagoditi novonastaloj situaciji i da će na kraju biti prostora za sve grane industrije. Redatelj Steven Soderbergh u jednom je intervjuu svojevremeno izjavio da "streaming servisi neće uništiti kina baš kao što ni dostava nije uništila restorane".
No što o cijeloj situaciji misle ljudi unutar streaming industrije?
Čovjek koji je u samo dvije godine preokrenuo Warner
Jedan od njih je i Jason Kilar, donedavni izvršni direktor giganta WarnerMedia koji je svojevoljno napustio ovu poziciju nakon što je AT&T odlučio da će WarnerMedia prodati kablovskom gigantu Discoveryju.
Iako je njegova era trajala relativno kratko, dogodilo se mnogo toga. Bivši šef Hulua u 47 mjeseci na ovoj poziciji uspio je pojednostaviti i modernizirati WM-ovu strukturu izvršnih direktora što se streaminga i TV produkcije tiče, a donio je i kontroverznu odluku da će se svi hitovi Warner Brosa. u 2021. u isto vrijeme pojaviti i u kinima i na streamingu.
Neki su tu odluku dočekali na nož, ali svi su s vremenom prigrlili praksu što bržeg prelaska filmova iz kina na servise. Osim toga, kompanija je tijekom njegova boravka na ovoj poziciji imala najveće prihode u povijesti. Naravno, dio toga svakako je zasluga pandemije koja je zatvorila sva kina i publiku preselila pred male ekrane.
I to je posebno bitno na tržištima kao što je američko gdje prosječni gledatelj plaća kablovsku televiziju i još pretplatu za barem dva ili više streaming servisa.
Sjajna budućnost za velike igrače
Ipak, u svom intervjuu za Vulture, Kilar je mišljenja da ćemo, generalno gledajući, u budućnosti imati prilično kratku listu servisa koje ćemo "morati imati". Sve će se svesti na dvije ili tri bitne platforme koje su i u ovom trenutku najbitnije, a radi se o Netflixu, HBO Maxu i Disneyju.
U priču nije uključio Apple i Amazon jer smatra da se radi o dva različita poslovna modela jer u prvom se slučaju radi o podršci hardverskoj strategiji, a drugom strategiji trgovanja. No kada govorimo o bitnim servisima, ovo će desetljeće definitivno obilježiti tri velika servisa s preko 300 ili 400 milijuna pretplatnika.
Što se ostalih servisa tiče, njih će s vremenom jednostavno preuzeti veći igrači i uključiti ih u svoju ponudu.
Primjerice, Sony se okrenuo produkciji. Nakon što su se u streamingu okušali sa servisom Crackle, prebacili su se na produkciju i svoje filmove i serije nude onima koji ponude najveću cifru. Isto tako, Paramount Global bi mogao učiniti isto, a postoji i mogućnost i da se više manjih igrača udruži i postane nešto veće. No, Kilar smatra da će se trenutni raspored na šahovskoj tabli u narednih nekoliko godina definitivno promijeniti iz vrlo jednostavnog razloga - trenutno je stanje neodrživo.
Potez Discoveryja svakako će donijeti novi sadržaj na HBO Max, ali Kilar je mišljenja da u trenutnoj situaciji glavni igrači nemaju pretjeranu potrebu za velikim kupnjama jer već ionako su dominantna sila na tržištu.
Budućnost industrije i gledanost
I dok će budućnost industrije svakako biti plaćena pretplata, postoje i još neki modeli kao što su pretplate s oglasima koje su nešto jeftinije i tzv. FAST opcije (free ad-supported TV) kao što su Pluto i Tubi. Kilar smatra da i FAST kanali imaju dobru budućnost. Primjerice, Tubi od siječnja 2022. ima preko 55 milijuna pretplatnika što nikako nije zanemariva brojka, a Kilar dodaje da će ta popularnost dodatno rasti.
U intervjuu se osvrnuo i na svoju kontroverznu odluku koja se, tvrdi, pokazala kao ispravna, ali i kao primjer kompletnoj filmskoj industriji koja mora biti otvorena za inovacije. Osim toga, dodaje i da su velika platna glavni mamac uz pomoć kojeg će se gledatelji vratiti u kina. To se prvenstveno odnosi na IMAX koji je iskustvo u kojem gotovo nitko ne može uživati u udobnosti vlastitog doma. Veliki format je velika prilika za industriju koja bilježi gubitke.
Kilar se za kraj osvrnuo i na pitanje vezano za gledanost sadržaja na streaming servisima koja je u ovoj fazi nedovoljno transparentna i vrlo rijetko znamo koliko ljudi zapravo gleda određeni sadržaj.
Što se oglašivača tiče, stanje mora biti transparentno, a s vremenom će situacija postajati sve transparentnija. U isto vrijeme, mnogi servisi odbijaju dijeliti konkretne brojke kako bi otklonili problem nejednakosti. Naime, Netflix je u ovom poslu barem 10 godina dulje od Peacocka i naravno da imaju veći broj pretplatnika pa samim tim i veću gledanost određenog sadržaja. Čak i najgledaniji hit manjeg servisa imat će manju gledanost od osrednje gledanog sadržaja na Netflixu. I upravo zato Netflix postaje sve transparentniji jer to im ide u korist. U isto vrijeme, to znači i da će kompletna industrija postajati transparentnija u naredne dvije godine jer će se veći igrači izjednačiti po broju gledatelja pa će hit na HBO Maxu i Disney Plusu biti ekvivalentan hitu na Netflixu.