FILM Murina Antonete Alamat Kusijanović je prije manje od dva mjeseca na 17. izdanju Filmskog festivala jugoistočne Europe SEEfest koji se održao u Los Angelesu proglašen najboljim dugometražnim filmom. O Murini sada pišu brojni svjetski mediji, a New York Times objavio je recenziju filma koju prenosimo u nastavku.
"Murina nije priča o slobodi, već o borbi za njezino ostvarivanje"
Sedamnaestogodišnja junakinja filma Murina najslobodnija je kad pliva. Noseći masku za ronjenje s podvodnom puškom u jednoj ruci, ona klizi kroz vodu, a njeno snažno tijelo gura je naprijed. Dok se spušta u eterične dubine, vješto se provlačeći među valovitim biljkama i jatima riba, njezin jednodijelni kostim bliješti poput svjetionika. Julija (Gracija Filipović), doduše, rijetko je sama, čak i pod vodom, a Murina nije priča o slobodi, već o borbi za njezino ostvarivanje.
Zajedno sa svojim roditeljima Julija živi na prekrasnom otoku uz hrvatsku obalu. To je tvrd, grub, osunčan komadić kopna udaljen puno sati od Zagreba, ali mogao bi isto tako biti i na Mjesecu. Tamo žive i drugi ljudi, a rijetki posjetitelji samo kratko navraćaju (ubrzo ćete saznati zašto). Ostali stanovnici ovog područja su životinje koje grakću, guguću i klize, uključujući neuhvatljive murine koje Julija lovi, piše The New York Times.
Murine su filmu dale naslov te, poput primamljivog Jadranskog mora, jednu od njegovih metafora. Duge, pjegave i upečatljivo falične životinje izlaze iz tamnih rupa u grebenima i krševitim formacijama stijena, nenamjerno igrajući izgubljenu igru skrivača s predatorima poput Julije i njezinog grubog i dominantnog oca Ante (Leon Lučev).
Kad idu u ribolov, ona i njezin otac doimaju se kao savršen duo, s koordiniranom lukavošću i vještinom te hipnotičko koreografiranim pokretima. Pod vodom postoji nekoliko znakova nasilnih emocija koje inače definiraju njihov odnos stvarajući napetost. Kao vizualno upečatljiva, iako pretjerano difuzna priča o neobuzdanoj kćeri, Murina se odvija tijekom posjeta starog obiteljskog prijatelja Javiera (Cliff Curtis). Poduzetnik Javier stiže jahtom raširenih ruku i osmijeha te s gomilom pratitelja. Dolazi iz zadovoljstva, a možda i poslovno, nije sasvim jasno.
"Kusijanović razborito koristi dijalog svodeći ekspoziciju na minimum"
Scenaristica i redateljica Antoneta Alamat Kusijanović razborito koristi dijalog svodeći ekspoziciju na minimum i dopuštajući detaljima da se provuku kroz naturalističke razgovore i u osjećaje koji titraju u svakoj razmjeni. Zašto su svi ljutiti? Patrijarhat? Tinejdžeri? Odaberite sami. Kusijanović, debitirajući u dugometražnoj režiji, obiteljsku dinamiku iscrtava nizom pogleda i s gotovo geometrijskom preciznošću.
U trenutku kad Javier stiže, očito je da su Ante i njegova kći bijesno posvađani - on viče, ona se duri - i da se Julija najbolje slaže s majkom Nelom (Danica Ćurčić). Vitka ljepotica Nela, koja izgleda daleko mlađe od Ante i mogla bi proći kao Julijina starija sestra, služi kao most između supruga i kćeri. Je li ona mirotvorka ili kolaboracionistica, mučenica ili prostakuša, ostaje jedno od provokativnih pitanja ove priče.
"Redateljica se oslobađa svojih likova i dopušta njihovim maglovitim idejama da se vrte"
Profinjeni i zavodljivi Javier pomaže razbiti krhki obiteljski mir, uglavnom kroz obećanja - stvarna ili izmišljena - koja utjelovljuje. Svaki član obitelji ima određena nadanja i očekivanja od njega. Dok Nela uživa u njegovoj pažnji (i on u njezinoj), Ante pokušava s Javierom dogovoriti prodaju zemljišta koja bi omogućila preseljenje obitelji.
Julija srdačno pozdravlja njihovog glamuroznog posjetitelja na dolasku, ali kako temperament njezina oca izbija u sve nasilniji bijes - njegova očajnička želja da sklopi posao raspiruje njegov gnjev, čak i prema njegovoj kćeri - ona se približava Javieru. Poput jedne od murina koje lovi, klizi oko njega, ostavljajući vas da nagađate tko je ovdje plijen.
Kusijanović se drži Julije, znalački se služeći djevojčinim ograničenim gledištem. Vidite što ona vidi, kako gleda na svijet koji ne razumije uvijek i kako viri u horizont koji je istovremeno zavodljivo otvoren i nedostižan. Gledatelj je Julijin saveznik ili se barem tako čini, iako se Kusijanović previše oslanja na naše pretpostavljene simpatije prema njezinoj mladoj heroini. Uglavnom, redateljica se oslobađa svojih likova i dopušta njihovim maglovitim idejama - o spolu, seksualnosti, novcu i moći - da se vrte i lebde, ostavljajući gledateljima da sami procijene mogu li funkcionirati zajedno.
>>Antoneta Alamat Kusijanović: Kao dijete sam vidjela kako je nekome otkinuta glava
Film Murina do sada osvojio nekoliko nagrada
Inače, Murina je osvojio i Grand Prix na Festivalu srednjoeuropskog i istočnoeuropskog filma (CinEast) u Luksemburgu.
Također, ovaj hrvatski film osvojio je glavnu nagradu na Festivalu mediteranskog filma u Belgiji.
Producenti Murine su Danijel Pek (Antitalent) i Rodrigo Teixeira (RT Features), a koproducenti Zdenka Gold (Spiritus Movens), Jožko Rutar (SPOK Films) i Miha Černec (Staragara).
Tijekom 2019. sniman je na nekoliko lokacija u Hrvatskoj, među kojima je i Nacionalni park Kornati, koji je uvršten među pet finalista izbora za najbolju europsku filmsku lokaciju Europske mreže filmskih komisija (EUFCN).
>>Film Murina dobio Grand Prix na festivalu u Luksemburgu
>>Ovaj hrvatski film osvojio glavnu nagradu na Festivalu mediteranskog filma u Belgiji