Stvorio je film koji ga je učinio besmrtnim 60 godina prije smrti

Foto: EPA

"DA POSTANEM besmrtan... a onda da umrem." 

Teško da je ikad postojao bolji odgovor na pitanje "što vam je najveća ambicija", a ovaj citat se pripisuje velikom francuskom redatelju Jean-Pierreu Melvilleu, što je sasvim ok budući da on i jest taj koji izgovara tu rečenicu u Do posljednjeg daha.

Međutim, ipak je Melville u svojstvu glumca u tom filmu i ne bi trebalo zaboraviti tko je osmislio repliku i tko mu je podario da je izrekne.

Naravno, u pitanju je autor Do posljednjeg daha, Jean-Luc Godard, i pomalo je paradoksalno da Melvillea citiraju spomenutom rečenicom a da je u isto vrijeme uglavnom prva točka kada se navodi zbog čega je značajan Godardov film zapravo ideja koju je dobio upravo od - Melvillea. Jesu li onda 1:1? Nije ni važno.

Ideja koja je promijenila film

Ideja koju je dobio glasila je da izbaci suvišne dijelove scena u montaži, i to na grub način, dakle, ne da ih potpuno ukloni, nego "ispresijeca", tako da u jednoj sceni dobivamo more prekida kadra i praktički se fast-forwardira film (donekle današnjim rječnikom objašnjeno), a ta tehnika je u Do posljednjeg daha prvi put iskorištena u punom kapacitetu i postala je popularna istog trenutka.

Nazvana je "jump cuts" i od tada je nezamisliv razvoj filma bez nje. Ova tehnika nije ni izbliza najvažnija stavka Godardovog ostvarenja, ali kao što rekosmo, prva je kad se navode inovacije koje je ostvarenje donijelo, a eto, čak je ideja drugog čovjeka.

Do posljednjeg daha je prvi dugometražni film Jean-Luca Godarda. Bio je jedan od vjesnika francuskog Novog vala (Nouvelle vague) i djelo je koje je bitno iz milijun i jednog razloga. Prije svega bi trebalo reći da je sama radnja u drugom planu, ali ako bi se morala opisati u šturoj rečenici, onda bi to moglo glasiti ovako: "Mladi Francuz opčinjen Bogartom i holivudskim filmom izigrava gangstera, ubija po volji, bježi od zakona i zaljubljuje se u američku novinarku s kojom nikad nije načisto."

 

Zvuči zabavno - i jest. Francuza je tumačio Jean-Paul Belmondo i poslije te uloge je postao megazvijezda europske kinematografije, a Amerikanku poletna, predivna i kasnije tragična Jean Seberg. Ni jedno ni drugo nisu smatrali da će nešto dobro izaći iz ovog filma u kojem su se silom prilika našli. Zašto? Tu već dolazimo do pravog Godarda. 

Svakog jutra smišljao scenarije za taj dan

Dobri Jean-Luc radio je kao novinar prije režije, također kao filmski kritičar. Danonoćno je gledao američke filmove, pisao recenzije o njima za jedne underground novine, a kad je dobio šansu da sam nešto stvori, znao je da toj šansi mora pristupiti suprotno pravilima i po svom nahođenju. Jer tako se ostvaruju snovi.

I tko zna, možda drugu priliku neće ni imati. Godina je 1960. i početak nove ere, a dio filmske ekipe su činili i François Truffaut (priča), Claude Chabrol (produkcijski dizajner i tehnički savjetnik), čak je i Jacques Rivette imao malo pojavljivanje u Do posljednjeg daha, a svi će oni u desetljeću koje je slijedilo predvoditi Novi val u ulozi autora.

Prava mala zabava, a takvo je bilo i snimanje. Naime, Godard je imao neku osnovu priče i scenarija, ali je svakog jutra smišljao scene i dijalog za taj dan. Nitko osim njega (često ni on) nije znao koliko i što će se tog dana raditi. Snimalo se na lokacijama bez dozvole i jasno je zašto su i Belmondo i Seberg mislili kako će ovo biti najveća katastrofa još od Hirošime.

Film doista i djeluje malo neujednačeno na nekim mjestima, ali te Godardove energije, tog poriva da izbaci iz sebe svu kreativnost koja mu se stegla u razumu i samo čeka oslobađanje, da pokaže svijetu pokretnih slika da može drugačije i da promijeni sve koliko jedan čovjek u filmu može promijeniti, toga ima u svakom kadru i zbog toga se gleda "bez daha", kako mu prijevod naslova na engleski jezik i sugerira.

Odbacio studijski sistem rada

Razlog zašto je Godard najveći revolucionar od svih sudionika Novog vala i zašto je baš on najviše utjecao na buduće generacije stvaratelja leži upravo u činjenici da se usudio odbaciti studijski sistem rada. Zapravo je rekao budućim redateljima: "Samo uzmi kameru, izađi na ulicu i snimaj, sve ostalo će ti se samo kazati."

I bez novih tehnika i načina realizacije, bez isticanja koliko je grafički besprijekoran i prelijep, Do posljednjeg daha je sam po sebi svakako slojevit film. Dvoje glavnih junaka su ludi i brzi, imaju neku vrstu kul odvojenosti od stvarnosti, ne podliježu autoritetima, poprilični su i narcisi opsjednuti sobom, bez trunke brige za šire društvo, a nekako je lako reći da su to karakteristike kojima se mogu opisati i novi autori francuskog filma koji su tada nadirali i koji su unijeli tektonske poremećaje šezdesetih.

Film je također sastavio stavke koje nisu tako često sastavljene, a to je uspjeh u umjetničkim krugovima i kod kritike, kao i enormna popularnost kod publike. Na ulicama širom Europe, uključujući i tadašnju Jugoslaviju, počeli su nicati momci koji bi bili kao Belmondo, nosili fedoru, u ustima imali debelu cigaretu, "ne jebali živu silu"... A onaj njegov pokret kada prelazi palcem preko gornje i donje usne imitirao se od Vardara do Triglava, od Osla do Peloponeza.

Da je umro i prije 60 godina - bio bi besmrtan

Nažalost, nedavno se i Godard pridružio Truffautu, Chabrolu, Rivetteu, kao i Rohmeru, Agnes Vardi, Resnaisu. Preminula je i posljednja među glavnim stvaralačkim figurama Novog vala u francuskom filmu, pokretu/pravcu koji je kao malo koji utjecao na povijest kinematografije. Ipak, prva među jednakim figurama je Jean-Luc, prije svega zbog filma Do posljednjeg daha, debija koji je donio svježi zrak svjetskoj kinematografiji gotovo koliko i debi Orsona Wellesa dva desetljeća ranije u Građaninu Kaneu.

Zanimljivo, sav utjecaj koji je Godard "primio" od američkog filma, prije svega gangsterskog, i primijenio na svoje djelo kasnije je upravo američki film, točnije novi dan američkog filma, primio od njega. Presipanje iz šupljeg u prazno, ovog puta iz punog u uvršito.

"Da postanem besmrtan... a onda da umrem." Da je umro i prije 60 godina, Godard bi ispunio ovu misiju jer je Do posljednjeg daha dovoljan za besmrtnost, a kamoli činjenica da je tijekom te iste dekade snimio i Prijezir i Živjeti svoj život, Ludog Pierrota, Neobičnu bandu, Alphaville, Žena je žena, Malog vojnika, Udatu ženu, Karabinjere, a u kasnijim periodima stvaranja sve to nadogradio još brojnim što dugometražnim, što kratkim filmovima. To je jedna besmrtnost na kub.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.