LEGENDARNI redatelj Paul Verhoeven oduvijek je u određenoj mjeri bio provokator, neovisno o tome radilo se o blockbusterski zapakiranoj osudi velikih američkih korporacija i policijske države (RoboCop) ili zamaskiranog američkog fašizma (Starship Troopers). Njegov najnoviji film Benedetta spada u rang seksualnih provokacija kojima se već poigrao u Sirovim strastima i Showgirls i u četvrtak stiže u hrvatska kina.
UPOZORENJE! Tekst može sadržavati spoilere!
Međutim, ovdje je na sve dodao i prilično laku metu - religiju. Benedetta prati priču o mladoj časnoj sestri koja tvrdi da ima vizije Isusa Krista, ali u isto vrijeme istražuje i novonastalu ljubavnu aferu s drugom časnom sestrom. Iako bi se na površini moglo učiniti da je riječ o nečem super provokativnom, zapravo je riječ o prilično blagom tretmanu teme religije i seksa od strane Katoličke crkve.
Onaj o časnim sestrama lezbijkama
Prvi od problema je to da film nije subverzivan koliko se autorima čini, ali ostavimo taj dio za kraj. Teme su, između ostalog, i licemjerje i mizoginija koje su neodvojiv dio Katoličke crkve i (pre)česti fokus filmaša, ali težinu priči daje činjenica da je film utemeljen na istinitom događaju o Benedetti Carlini koju Crkva u 17. stoljeću proglašava ludom i kažnjava zbog upornih tvrdnji da se Isus pojavljuje u njezinim vizijama i stigmama za koje tvrdi da su autentične.
Pitanje kojim se film bavi jest i to bi li Benedetta bila toliko strogo kažnjena da dio njezinog "problema" nije bio i lezbijski odnos kojim je začinila svoj veliki grijeh. Osim toga, bavi se i temom žena koje mogu biti podjednako mizogine kao i muškarci, a to je posebno vidljivo u liku sestre Felicite koja se svim silama bori protiv Benedette nakon što ova u pitanje dovede njezin autoritet.
Nakon malo razvučenog početnog dijela u kojem pratimo strogo djetinjstvo Benedette, priča se zapravo zahuktava tek dolaskom Bartolomee koja s Benedettom započinje odnos i tu do izražaja najviše dolazi ono što u filmu i najbolje funkcionira, a to je motiv seksa i religije koji imaju podjednako snažnu moć kontrole nad ljudima.
Nikako ne smijemo propustiti naglasiti da su glumačke izvedbe mahom odlične, bez obzira na to radilo se o Virginie Efiri (Benedetta), Daphne Patakia (Bartolomea) ili uobičajeno kvalitetnoj Charlotte Rampling koja je utjelovila sestru Felicitu.
I unatoč kvalitetnim dijelovima, teško je da se sve ovo neće svesti na "onaj o časnim sestrama lezbijkama", tim više jer je provokacija, čini se, misao vodilja čitave promocije filma.
Javite Batarellu, stiže soft pornić s lezbijkama i Isusom
Primjerice, doznajemo da je tijekom projekcije filma u New Yorku došlo do prosvjeda skupine vjernika koji su osudili film i dali do znanja da duboko vrijeđa njihove vjerske osjećaje. Da se Benedetta pojavila nekih dvadesetak godina ranije, to bi vjerojatno potaklo još žešće reakcije, ali živimo u vremenima neprekidne osupnutosti, a ono što su nekoć bili "križari" vječno povrijeđenih vjerskih osjećaja, danas su nebrojene skupine uvrijeđene zbog više-manje svega što možete i ne možete zamisliti.
Ukratko, sveopća uvrijeđenost je preplavila tržište i izgubila na vrijednosti pa tako i Benedetta ponekad djeluje gotovo smiješno u svojim pokušajima da šokira.
To, naravno, ne znači da se ne radi o još jednom više nego solidnom filmu slavnog redatelja, ali izuzmemo li scenu časne sestre koja licka bradavice kipa Djevice Marije, figuru Marije koja se koristi kao dildo i erotikom nabijenog odnosa s Isusom koje djeluju kao savršena hrana za šačicu aktivista koji još uvijek trzaju na ovakve mamce, teško je pronaći nešto što bi bilo koga iole normalnog duboko uvrijedilo.
S druge strane, ako upali, dobar film dobit će barem malo više publike jer bez toga na papiru ne djeluje kao nešto za čime bi se gledatelji navučeni na franšize masovno pomamili. U mnogočemu sve ovo podsjeća na izvanredni The Last Duel Ridleyja Scotta koji je kriminalno podbacio na blagajnama iako, ako ni zbog čega drugog onda zbog odlične glumačke postave, djeluje kao daleko očitiji magnet za publiku.
Jedino što hrvatskim distributerima preostaje je da se pobrinu da netko javi vječno spremnom Vici Batarelu da u čista bogobojazna hrvatska kina stiže film o časnim sestrama lezbijkama, seksi Isusu i figurici Djevice Marije koja se koristi kao dildo.