STRAH od ozljede uslijed vožnje bicikla u prometu predstavlja glavni razlog zbog kojeg ljudi ovaj vid prijevoza izbjegavaju.
U Britaniji svega 4% ljudi koristi bicikl za odlazak na posao, iako 40% njih ima pristup biciklu. Istraživanje koje je proveo British Social Attitudes donosi podatak da 64% ispitanih doživljava ovaj vid prijevoza opasnim.
Ovo je potaknulo istraživače sa Sveučilišta u Glasgowu da ispitaju je li ovaj strah opravdan. Oni su istraživali bolničke kartone i drugu raspoloživu dokumentaciju za 230.390 osoba iz 22 mjesta u Britaniji, koje svakodnevno koriste neki vid prijevoza za odlazak na posao, a od kojih je njih 5704, kao glavno prijevozno sredstvo, koristilo bicikl.
Istraživanjem je otkriveno da je korištenje bicikla za odlazak na posao povezano s 45% većim rizikom za prijem u bolnicu zbog ozljede u odnosu na druge načine prijevoza do posla, a da duže udaljenosti koje se dnevno prelaze sa sobom nose i veće rizike.
Ipak, istraživanje je ukazalo i na značajne prednosti za zdravlje koje vožnja bicikla pruža, poput smanjenog rizika za obolijevanje od raka, kardiovaskularnih bolesti i prerane smrti, navodi CNN.
Izbor sudionika istraživanja izvršen je od 2006. do 2010. godine, a uzorak predstavlja dio opsežnije UK Biobank baze podataka koja je uključivala praćenje od osam do devet godina.
Kod onih koji bicikl koriste kao isključivo prijevozno sredstvo do posla, njih 7 % doživjelo je neku vrstu ozljede, dok je kod onih koji bicikl u tu svrhu koriste samo djelomično postotak nešto niži i iznosi 6%. U usporedbi s tim, 4,3% ozlijeđenih bilo je među onima koji za odlazak na posao koriste automobil ili gradski prijevoz, dok odlazak na posao pješice nije povezan s bar malo većim rizikom od ozljeđivanja.
U reagiranju na istraživanje, Anne Lusk, znanstvenica i istraživačica na Harvard T.H. Chan School of Public Health rekla je da studija otkriva "hitnu potrebu da se poboljša sigurnost za bicikliste".
"Odvojene staze pored puta za kretanje bicikala trebale bi biti poštovane i izdašno financirane poput povijesnih građevina", dodala je ona.
Manja smrtnost
Ipak, usprkos većim rizicima za ozljeđivanje, studija je pokazala da je vožnja biciklom do posla povezana sa značajnim zdravstvenim prednostima.
Kada se biciklisti usporede sa svim drugim putnicima do posla, kod njih je prisutan značajno manji rizik od kardiovaskularnih oboljenja poput srčanih i moždanih udara, prve dijagnoze raka, kao i smrti uopće.
"Ono što mi želimo reći je da ako, recimo, 1000 ljudi koji inače ne koriste bicikl kao prijevozno sredstvo do posla, odluče promijeniti naviku tijekom sljedećih 10 godina, suočili bi se s ukupno 26 ozljeda do kojih u suprotnom ne bi došlo, od kojih bi za tri ozljede bila potrebna hospitalizacija duža od tjedan dana", kaže Paul Welsh, senior predavač s Institute of Cardiovascular & Medical Sciences, Sveučilišta u Glasgowu.
"S druge strane, prednost se ogleda u 15 oboljenja od raka manje, četiri srčana ili moždana udara manje, kao i tri smrti manje", istaknuo je on.
Welsh smatra da se vlade država trebaju više zauzeti kako bi se biciklističke trake bolje obilježile, a da su primjeri potpuno odvojenih traka za bicikliste, poput onih u Amsterdamu ili Kopenhagenu, nužnost kako bi se ljudi počeli osjećati dovoljno sigurno.
"To podrazumijeva da se udaljimo od uvriježenog shvaćanja da automobili trebaju imati prednost. Mora li baš svaka cesta biti dvosmjerna? Može li umjesto toga biti jednosmjerna s većom površinom za pločnike i odvojene biciklističke trake?" kaže on.
"Među biciklistima danas prevladava stav da se za vožnju bicikla potrebno prethodno mentalno pripremiti za "rat na ulici", dok je u uvjetima odvojenih biciklističkih traka, iskustvo neusporedivo relaksiranije", dodaje Welsh.
Istraživanjem je, kako Welsh smatra, samo uspostavljena veza između vožnje bicikla i ozljeđivanja, dok su uz to uzimani u obzir i faktori poput starosne dobi, spola i razine fizičke aktivnosti.
Od ozljeda s kojima je vožnja bicikla dovedena u vezu, najčešće se javljaju ozljede ruku i nogu, trbuha, glave i vrata , kao i različiti oblici fraktura.