Dok cijeli svijet bilježi pad nataliteta, Južna Koreja suočava se s dramatičnim promjenama u prioritetima svojih stanovnika. U zemlji s najnižom stopom fertiliteta na svijetu, koja je 2023. godine pala na 0.72 (znatno ispod potrebnih 2.1 za održavanje populacije), sve više obitelji odabire kućne ljubimce umjesto djece. Ovaj trend doveo je do toga da je prodaja kolica za pse u 2023. godini nadmašila prodaju dječjih kolica, prema podacima e-commerce platforme Gmarket.
Broj kućanstava s kućnim ljubimcima u Južnoj Koreji porastao je s 3.5 milijuna u 2012. na 6 milijuna u 2023. godini, prema podacima ministarstva poljoprivrede, hrane i ruralnih poslova. Ovaj porast popraćen je i rastom prodaje proizvoda za kućne ljubimce, dok se istodobno sve manje mladih odlučuje na brak i djecu.
Za mnoge mlade žene i muškarce kućni ljubimci nude emocionalnu podršku bez financijskog i društvenog pritiska koji dolazi s roditeljstvom. Psi, posebice male pasmine poput maltezera, postali su simbol društvenog trenda koji odražava promjenu vrijednosti i prioriteta.
Ekonomija i društveni pritisci
Južnokorejski predsjednik Yoon Suk-yeol, koji i sam nema djecu, nazvao je ovu situaciju "nacionalnom demografskom krizom". Glavni razlozi pada nataliteta uključuju visoke troškove života, nesigurno tržište rada i duboko ukorijenjeni seksizam, zbog čega mnoge žene smatraju roditeljstvo neodrživim.
"Odbijanje rađanja djece oblik je osvete žena društvu koje ih preopterećuje i ne poštuje", izjavila je za New York Times Jiny Kim, zaposlenica u tridesetima. Mnoge žene u Južnoj Koreji suočavaju se s tzv. "kaznom za majčinstvo" - strahom od profesionalnih posljedica zbog porodiljnog dopusta i smanjenja karijernih prilika.
Sličan problem postoji i u drugim zemljama. U Sjedinjenim Američkim Državama, gdje stopa nataliteta također opada, političari poput Elona Muska i J.D.-ja Vancea često raspravljaju o ovom fenomenu, ali bez adresiranja korijenskih uzroka, poput visokih troškova obrazovanja i životnih uvjeta.
Kućni ljubimci kao alternativa
Za razliku od odgoja djece, briga o kućnim ljubimcima zahtijeva manje financijskih resursa i ne uključuje izazove poput usklađivanja roditeljstva s karijerom. Ovaj trend dodatno potiče razvoj industrije proizvoda za kućne ljubimce, koja bilježi značajan rast u cijelom svijetu.
Osim ekonomskih pritisaka, rodne uloge i društvene norme igraju veliku ulogu u ovoj demografskoj promjeni. Žene se često suočavaju s nemogućnošću pronalaska partnera koji će ravnopravno dijeliti kućanske i roditeljske obveze. Uz to, društvo negativno gleda na samohrane majke, što dodatno otežava donošenje odluke o roditeljstvu.
Jasno je da su niski natalitet i rastuća popularnost kućnih ljubimaca rezultat dubokih društvenih i ekonomskih problema. Dok Južna Koreja pokušava riješiti ovu krizu, stručnjaci upozoravaju da je potrebno adresirati uzroke poput poboljšanja uvjeta rada, smanjenja troškova odgoja djece i promjene društvenih normi. U međuvremenu, kućni ljubimci nastavljaju zauzimati posebno mjesto u životima mladih koji biraju drugačiji put prema sreći i ispunjenju.