Foto: Shutterstock
KAO I većina trgovina, i Ikea svoje prodajne prostore dizajnira tako da kupcima "omete planove" i uzme više novca od budžeta koji smo planirali potrošiti. Iako to više-manje znamo, problematikom se, konkretno vezano za Ikeu, detaljnije odlučio pozabaviti američki novinar Josh Sanburn u suradnji s profesorom Alanom Pennom koji se bavi istraživanjima vezanim za Ikeu.
Članak koji je nastao kao rezultat njihova istraživanja objavljen je u novom broju Timea, a, sudeći prema navodima koji u njemu stoje, Ikea je ipak ponešto drugačija od drugih trgovina. Ikeini dizajneri, tvrdi ovaj dvojac, namjerno organiziraju i uređuju prostor tako da zbunjuju kupce, a svojevrsno dezorijentirano vrludanje po trgovini rezultira dodatnim kupovanjem koje nije bilo planirano.
Veliku ulogu u tome ima i izložbeni prostor u kojem kupac može vidjeti, ali ne i uzimati proizvode, pa to pojačava osjećaj iščekivanja, koji - opet - pojačava želju za kupnjom i uglavnom dovodi do istog rezultata. A točka na "i" je jednosmjerna trasa kroz prodajni prostor. To je odličan način da se kupca "natjera" da uzme proizvod za koji možda i nije siguran da ga želi, ili treba, jer kupac tako izbjegava ponovno vraćanje na početak.
Stoga je, savjetuju stručnjaci, dobro imati pomno sastavljen popis i pokušati ga se pridržavati. Isto tako, treba izbjegavati kupovinu kada ste umorni ili neraspoloženi, te nositi gotovinu dovoljnu da pokrije troškove koje smo planirali.