Foto: Press
HRVATSKA udruga za zaštitu izvođačkih prava (HUZIP) podnijela je sudsku tužbu protiv T-Coma i glazbenog servisa Deezer zbog "neovlaštene i nelegalne distribucije snimaka putem glazbenog servisa Deezer", a u pozadini tužbe stoji nezadovoljstvo glazbenika-izvođača politikom diskografskih kuća koje, kako tvrde, nisu imale njihovu dozvolu za prodaju snimki na internetu.
Tužbu je početkom lipnja podnio HUZIP u ime gotovo 7000 glazbenih izvođača jer, tvrde, Deezer nema dozvolu izvođača za distribuciju snimki na internetu, a u zabludu da je sve pravno čisto T-Com i Deezer je dovela Hrvatska diskografska udruga, rečeno je u utorak na konferenciji za novinare vodećih ljudi Hrvatske glazbene unije i (HGU) i HUZIP-a.
T-Com i Deezer su kolateralne žrtve Hrvatske diskografske udruge
"Prisiljeni smo bili pokrenuti tužbe protiv T-Coma i Deezera iako su oni kolateralne žrtve. Povjerovali su Hrvatskoj diskografskoj udruzi da je ono što je na internetu legalno i da su diskografske kuće vlasnice izvođačkih prava, što u većini slučajeva nije točno, a tek mali broj izvođača ima ugovorom reguliranu distribuciju na internetu", kazao je predsjednik HGU-e Nikša Bratoš.
Spor oko neraščišćenih odnosa između glazbenika i diskografa zbog plasiranja snimki na internetu i preraspodjele prihoda pokušava se riješiti već četiri godine, a u zadnje dvije godine HGU je u više navrata upozoravao T-com i Deezer da je glazbeni sadržaj koji plasiraju nelegalan i da diskografi nisu jedini vlasnici izvođačkih prava. Upozorenja nisu urodila plodom pa će se to riješiti sudskih putem.
Izvođači tvrde da se diskografske kuće neopravdano pozivaju na ugovore potpisane još 80-ih ili 70-ih godina prošlog stoljeća, kad su u doba ploča, kazeta, a kasnije i CD-ova izvođači prenijeli svoja zakonska prava na diskografe.
Nekadašnji troškovi za internet ne postoje
Međutim, diskografski troškovi tadašnje proizvodnje i distribucije nosača zvuka više ne postoje jer je za emitiranje na internetu dovoljna samo jedna snimka koja se stavlja na server.
Što je još bitnije, u to doba internet i streaming servisi nisu ni postojali pa se nije mogao potpisati ugovor o distribuciji glazbe putem nečega što nije postojalo, ističe HGU.
Dopredsjednik HGU-a i HUZIP-a Paolo Sfeci upozorio je kako je tek nekoliko desetaka izvođača u dobroj pregovaračkoj poziciji s diskografima, a ostali ne mogu ostvariti svoja izvođačka prava, naročito prateći glazbenici koji za diskografe kao da ne postoje.
Zbog loše reguliranosti izvođačkih prava, nepravedna je i sadašnja raspodjela prihoda od glazbe na internetu, tvrde u HGU.
Po njihovom izračunu, od 100 kuna ostvarenog prometa od korištenja glazbe na internetu, pjevačici ili pjevaču stigne naknada od četiri kune, odnosno ako se radi o pet članova banda, to je 80 lipa po članu. Prateći glazbenici pak ne dobivaju ništa, iako su i oni vlasnici izvođačkih prava.
Čak 84 posto zarade ide posrednicima
Kad se odbije autorska naknada, ispada da čak 84 posto zarade od glazbe na internetu završi kod posrednika - internet providera, glazbenih servisa, agregatora sadržaja i diskografa.
HGU predlaže, a to podupire i Zavod za intelektualno vlasništvo, da bi postotak za izvođače trebao biti 25 posto od zarađenog takvim načinom eksploatacije glazbe, kaže Nikša Bratoš.
U HGU tvrde da se ne radi o borbi za novac jer "novca na internetu ima malo", već o legalnom i pravednom pozicioniranju na internetskom tržištu kako oni koji stvaraju glazbu ne bi bili zapostavljeni ni u digitalnom okruženju.
Predlažu da Deezer i T-Com kolektivno riješe sva izvođačka prava ugovorom s HUZIP-om, čime bi svi glazbenici koji su sudjelovali na snimkama ostvarili naknadu od komercijalne eksploatacije tih snimaka na internetu.
"Ako Deezer zbog te tužbe napusti hrvatsko tržište nama će biti žao, ali to bi bila isključivo odgovornost diskografa koji su namjerno doveli Deezer u zabludu", napomenuo je Sfeci.
Blogsmusic dužan regulirati sva prava u odnosu na Deezer
Nakon konferencije za novinare Hrvatske glazbene unije Hrvatski Telekom (HT) se oglasio priopćenjem u kojem navodi da je sva prava u odnosu na glazbeni servis Deezer dužno regulirati društvo Blogsmusic, koje je vlasnik Deezera.
"Na to smo više puta uputili i predstavnike HGU-a i HUZIP-a. Žao nam je što smo kolateralna žrtva nerazriješenih odnosa izvođača i diskografa, što su rekli i sami predstavnici izvođača na konferenciji za medije."
HT od samih početaka pružanja usluge MAXtv, dakle već gotovo 10 godina, ima regulirana sva potrebna prava za koja izdvaja značajna financijska sredstva.
"Ovdje je riječ isključivo o nerazriješenim odnosima izvođača i diskografa koji nemaju nikakve veze s HT-om te se nadamo da će zbog razvoja ukupnog digitalnog tržišta oni uskoro naći zajednički jezik", poručuju iz HT-a.
Hrvatska diskografska udruga: Deezer potpuno legalno posluje u Hrvatskoj
Hrvatska diskografska udruga (HDU) priopćila je u utorak da Deezer potpuno legalno distribuira snimke te ocijenila kako su napad na diskografe i digitalne servise pokrenuli ljudi koji ne štite interese glazbenika nego gledaju da prihodi njihove organizacije budu što veći.
Sve snimke kojima raspolaže Deezer potpuno su legalne i pravo na njihovo korištenje regulirano je kako s diskografima, tako i izvođačima putem potpisanih ugovora. Insinuaciju da izvođači nisu plaćeni plasirali su isključivo dužnosnici HUZIP-a koji ne štite interese glazbenika nego gledaju da prihodi njihove organizacije budu što veći, ističe se u priopćenju Diskografske udruge.
Deezer je najveći legalni servis za distribuciju glazbe digitalnim putem u Hrvatskoj
Hrvatski diskografi pokrenuli su suradnju s Deezerom prije nešto više od dvije godine i to je najveći legalni servis za distribuciju glazbe digitalnim putem u Hrvatskoj. Diskografi imaju uređene odnose s izvođačima i svatko od njih, sukladno ugovornim odnosima, dobiva naknadu od streaminga za svoje snimke.
Također, izvođači su pri sklapanju ugovora mogli birati žele li biti plaćeni odmah za odsvirani dio na određenoj snimci ili su mogli potpisati ugovore kojima su stekli i kasnija prava. Logično je pri tome da izvođači koji su potpisali ugovore i koji ostvaruju veće uspjehe, a čije se pjesme više preslušavaju, ostvaruju i veću naknadu, što su na svojoj konferenciji za medije potvrdili i sami predstavnici HGU i HUZIP-a, navodi se u priopćenju HDU-a.
Hrvatska diskografska udruga zalaže se za individualno ostvarivanje prava, što znači da svaki izvođač koji sam izdaje svoje pjesme, može samostalno ponuditi svoje pjesme digitalnim servisima, bez da HUZIP u njihovo ime prikuplja kolektivnu naknadu, koja bi se zatim raspodjeljivala na upitne načine.
HUZIP za svoje usluge naplaćuje najveći zakonski dozvoljen iznos
Diskografi kod prikupljanja naknada od digitalnih servisa izvođačima u potpunosti isplaćuju dogovorene iznose bez zadiranja u njihov dio. Budući da su diskografi vlasnici mastera i ti koji preuzimaju rizik te brinu za promociju i distribuciju, logično je da izvođači prepuštaju brigu svom diskografu o određenim aspektima poslovanja. Sasvim sigurno je da su diskografi, uz autore i izvođače, najvažnija karika glazbene industrije i upravo zbog toga svi najveći izvođači surađuju s diskografima.
Također važno je naglasiti da su diskografi jedini koji ulažu u razvoj hrvatskog glazbenog tržišta pa su tako samo u prošloj godini uložili preko 20 milijuna kuna u nove snimke, s tim da samo 10 posto od snimljenih uradaka hrvatskih izvođača uspije ostvariti uspjeh i povratiti uloženo.
Odlazak Deezera iz Hrvatske štetio bi građanima i izvođačima
U svijetu ne postoji niti jedan slučaj gdje kolektivna organizacija prikuplja prava za izvođače, već je svjetska praksa da izvođači svoja prava reguliraju s diskografom koji zatim sklapa ugovore sa streaming servisima. U tom smislu Deezer potpuno legalno distribuira sadržaj te je jedina i isključiva korist ljudi koji su pokrenuli napad na diskografe i digitalne servise ostvarivanje zarade na račun izvođača čija prava štite. Kako inače objasniti činjenicu da iako naknada od prikupljenih prava raste, izvođači dobivaju sve manje novca?
Deezer bi zbog komplikacija koje im stvara HUZIP, a koje ne doživljavaju nigdje drugdje, zaista mogao početi razmatrati mogućnost da napusti Hrvatsku. Odlaskom Deezera bili bi prije svega oštećeni građani koji bi ostali bez najvećeg legalnog servisa u Hrvatskoj, a izvođači bez naknada i važnog promocijskog kanala, navodi se u priopćenju.