OLIVER STONE je sinonim za kontroverznost, to je redatelj koji od samih početaka karijere ne pristaje na kompromis, a inzistira na istinitosti. Veliki kritičar Sjedinjenih država, vijetnamski veteran, teoretičar zavjera koji je blizak južnoameričkom osviještenom socijalizmu, Stone je redatelj koji ulijeva strahopoštovanje, a ove godine se vraća u kina s akcijskom narko sagom "Savages".
Od Tonyja Montane, preko Kennedyja do Fidela Castra, kako je Oliver Stone postao čovjek kojeg Hollywood istovremeno mrzi i obožava?
Oliver Stone rodom je Njujorčanin iz bogate obitelji, njegov otac bio je burzovni mešetar koji je sinu priuštio najbolje privatne škole. Otac Židov i majka katolkinja mladog su Olivera odlučili odgajati u episkopalnoj crkvi, a on je u odrasloj dobi prešao na budizam. Majka je bila često odsutna, otac ju je često varao te su se razveli kad je Oliver imao petnaest godina. Budući da je Stone išao u privatnu školu za dječake, bilo mu je jako teško upoznati cure, stoga mu je njegov otac odlučio pomoći tako što mu je naručio prostitutku da može pošteno izgubiti nevinost.
"Moj otac je bio velikodušan čovjek, i zbog toga (prostitutke na dar) volim ga i danas. Mislim da je to zapravo tradicija i meni je to bilo odlično iskustvo", kaže Stone o svojem susretu s poklonjenom prostitutkom.
Buntovnik u Vijetnamu i Lice sa ožiljkom
Privilegirani socijalni status i dobre ocjene omogućile su Stoneu upis na prestižno sveučilište Yale, ali tamo se nije dugo zadržao, te je dva puta odustajao od faksa kako bi otišao u Vijetnam. Prvo kao učitelj engleskog jezika, a zatim kao vojnik, nakon petnaest mjeseci rata vratio se kući s odlikovanjima i novim stanjem svijesti. Ogadio mu se smjer u kojem ide američki kapitalizam, a iz prve ruke osjetio je užase rata. Po povratku, upisao je studij filma u New Yorku, gdje mu je mentor bio Martin Scorsese, ali uz filmsko sazrijevanje razvio je i ovisnost o kokainu. Nakon par autorskih filmova, Brian DePalma ga je uposlio kao scenarista "Scarfacea", u kojem Al Pacino briljira kao kubanski gangster Tony Montana.
Stone je u lik Montane ubacio vlastita iskustva kokainskog ludila, a tu se već posvetio omiljenoj temi narko ratova u koje je uvučena američka vlada, što je nastavio filmom "Salvador", kojeg je režirao.
Anti-ratni kritičar Amerike
Kao veteran, Stone se uhvatio ratnih tema, a pod povećalo medija došao je tmurnom dramom "Platoon", u kojoj je ispričao priču uspaničenih američkih vojnika koji u Vijetnamu ubijaju civile, zlostavljaju lokalne djevojke i pale sela, vođeni strahom koji im je uništio razum i moral. Tako je zaradio etiketu kontroverznosti: prvo se u filmu "Salvador" bavio osjetljivim područjem Srednje Amerike, gdje je američka vlada potajno vodila kokainske ratove, a zatim se vratio u Vijetnam te prikazao rat kakav doista jest: prljav, bez jasno definiranih negativaca i pozitivaca, čime je uspio razbjesniti konzervativne domoljubne političare.
Stone se osim klasičnog rata posvetio klasnome ratu, a u "Wall Streetu" uz pomoć Michaela Douglasa u ulozi ljigavog megalomanskog brokera Gordona Gekka dao je do znanja što misli o kapitalističkom sustavu vrijednosti.
Ipak, morao se filmski vratiti u Vijetnam po drugi put, s biografskim filmom o ratnom veteranu Ronu Kovicu u drami "Born on the Fourth of July". Kovic, ili izvorno – Ković, potomak hrvatskih emigranata – napisao je scenarij zajedno sa Stoneom i nisu ublažili niti jedan aspekt očaja kojeg je taj vijetnamski veteran prošao, kao i nepoštenje rata.
Biografije, teorije zavjere i prirodni ubojice
Stone je najmanje kontroverzan bio filmom "The Doors", gdje je dopustio Valu Kilmeru da pokupi sve pohvale zbog nevjerojatno vjernog prikaza Jima Morrisona. Naime, Kilmer je sam otpjevao sve pjesme Doorsa u filmu, što je zapanjilo stvarne članove benda. Ali, Stone nije imao mira i krenuo je u smjeru teorija zavjere, te se filmom "JFK" uhvatio u koštac s istraživanjem atentata na Kennedyja, kopajući tako po vladinim tajnama te predstavljajući atentatora Leeja Harveya Oswalda kao žrtvenog jarca.
"Mislim da su kroz povijest mnogi moćni ljudi bili eliminirani upravo zato što su bili moćni", objašnjava Stone.
Istina bez kompromisa
Iako najčešće fokusiran na šezdesete, Srednju Ameriku, Kubu i Vijetnam, u "Natural Born Killers" Stone se sukobio s modernom Amerikom, prikazujući zaljubljeni par Mickeyja i Mallory, dvoje mladih ljudi koji su bili zlostavljani kao djeca, kako putuju Amerikom ubijajući okolo te tokom masovnog pokolja postaju glavne zvijezde medija. Stone je tako dao do znanja kako vidi medije kao vampire koji iskorištavaju ljudske živote za profit, a ujedno je pružio šansu mladom Quentinu Tarantinu da se dokaže kao scenarist.
Nakon odličnog "Nixona" s Anthonyjem Hopkinsonom, činilo se da se Stone smirio, ali zapravo se posvetio istraživanju, prije svega razotkrivanju tajnih narko ratova koje su Sjedinjene Države vodile od Srednjoj i Južnoj Americi. Otišao je na Kubu 2003. godine, nešto što je američkim građanima zabranjeno, te tamo intervjuirao Fidela Castra, a to je predstavio filmom "Comandante".
Nakon povijesne drame o Aleksandru Makedonskom i filma o napadima na Twin Towerse, snimio je biografiju Georga W. Busha i bez dlake na jeziku objasnio što je htio predstaviti: "Htio sam realno prikazati Busha. Kako je od alkoholičara i propalice postao najmoćniji čovjek svijeta? Film objašnjava kako je Bush bio uvjeren da ga je Bog osobno odabrao za predsjednika SAD-a, koji je došao na svoje napadom na Irak. Cilj mi je bio iznenaditi Bushove pristaše, ali i protivnike". Nakon filma "W", otišao je u Južnu Ameriku i snimio "South of the Border", s ciljem da razotkrije konce koje američka vlada vuče po narko kartelima, ali i da široj javnosti predstavi socijalističke sustave Venezuele, Argentine, Ekvadora, Bolivije, Brazila i Paragvaja. Zatim se još jednom okomio na bankarski svijet u nastavku "Wall Streeta", iako daleko manje snažno nego prvi put.
Uvijek bez cenzure
Verbalno, Stone je uvijek ostao snažan i nije ga briga za kritičare. Prije dvije godine, jednako je uzburkao konzervativce i liberale kad je u jednom intervjuu izjavio kako većinu medija kontroliraju Židovi. "Oni imaju veliki lobi, marljive ljude koji čine najmoćniju grupu u Washingtonu. Izrael je sjebao američku vanjsku politiku za još mnogo godina". Ako to nije bilo dovoljno, Stone je sve začinio komentarima o Drugom svjetskom ratu: "Hitler je bio Frankensteinovo čudovište. Ali, postoji i Doktor Frankenstein, a to su industrijalci – njemački, američki i britanski. Tu je (Hitler) imao mnogo potpore", dok je za Holokaust rekao da je "Hitler učinio daleko više štete Rusima nego Židovima, Rusa je pobio između 25 i 30 milijuna". Ovakve izjave osobito su uznemirile izraelsku vladu i njezine izaslanike u SAD-u, ali Stonea nije bilo briga.
Stone je sin bogate obitelji koji mrzi kapitalizam, ratni veteran koji govori protiv rata, američki domoljub koji vatreno kritizira domovinu i svoje sunarodnjake želi upoznati s Chavezom i južnoameričkim socijalizmom. Ove godine, Stone se vraća u kina filmom "Savages", akcijskom pričom o dvojici uzgajivača marihuane koji se sukobljavaju s meksičkom narko mafijom nakon što im kartel otme zajedničku curu. Benicio Del Toro, Salma Hayek, John Travolta i Blake Lively samo su neki od glumačkih aduta koje "Savages" nudi, a publika od Stonea očekuje pravičan povratak na vrh Hollywooda, gdje ga jednako poštuju koliko ga se i plaše. "Svoje filmove snimam kao da ćeš umrijeti sljedeće minute. Bolje ti je da ne odlaziš po kokice", zaključuje Stone i na taj način poručuje da "Savages" ne smijemo propustiti.