Foto: Facebook/GiveWell
ELIE HASSENFELD imao je ugodnu i unosnu karijeru u financijama, a potom je otkrio neobičnu strast.
"Shvatio sam da petkom do tri ujutro proučavam znanstvene radove o proljevu. Kad shvatite da to radite, jasno vam je da je vrijeme da pronađete novi posao", ispričao je za Huffington Post.
Hassenfeld i kolege su 2006. godine formirali "klub milosrđa", kako bi donosili informirane odluke o svojim davanjima u humanitarne svrhe. Svatko bi izabrao neku dobrotvornu akciju (Hassenfeld je izabrao osiguravanje vode u Africi), a potom bi istražio koja je dobrotvorna institucija najbolja na tom području. To objašnjava zašto je usred noći čitao o proljevima, koji se mogu dobiti zbog prljave vode.
Članovima te skupine, Hassenfeldu i Holdenu Karnofskyju, rad u klubu donio je toliko zadovoljstva da su osnovali Give Well, čija je misija pomoći ljudima odgovoriti na pitanje "Gdje bih trebao dati da se ostvari najviše dobra?".
Pronaći odgovor na ovo pitanje je izrazito teško, jer malo dobrotvornih udruga sudjeluje u strogim kontrolama njihovog rada. Donatori pak traže dokaze da će novac koji su donirali donijeti neko dobro, a upravo ti su donatori najvažniji. U Sjedinjenim Državama, pojedinačni donatori daju više novca dobrotvornim organizacijama od zaklada i korporacija zajedno.
Upravo zbog toga je GiveWell uspješan. Od 2007. preusmjerio je 60 milijuna dolara na svoju malu listu preporučenih dobrotvornih organizacija, koje podupiru dokazi o uspješnosti, temeljito su provjerene i nemaju dovoljno sredstava. Suosnivač Facebooka Dustin Moskovitz koristi njihove savjete kad donira svoje milijune, a prošle je godine GiveWell premašio prijašnji rekord u donacijama za 10 milijuna dolara.
Taj uspjeh potiče šire promjene. Dobrotvorne udruge sad imaju poticaj da dokažu da je njihov rad uspješan, kako bi ih GiveWell uključio na svoju listu. Stvaraju se nove grupe, koje rade na načelima GiveWella, ali su usmjerene ka drugačijim ciljevima poput dobrobiti životinja.
GiveWell pomaže potaknuti širi pokret poznat kao "efektivni altruizam", koji se širi putem knjiga, grupa na sveučilištima i godišnjih samita. Ukratko, efektivni altruisti žele da svaki dolar koji daju učini što je više moguće dobroga te žele podupirati dobrotvorne organizacije na temelju njihova rada, a ne na temelju osobnih interesa. Pokret je osobito dobro primljen u Silicijskoj dolini, zbog čega je GiveWell svoje urede preselio u San Francisco 2013.
Razlog zbog kojeg mnogi poštuju GiveWell je njihova kritičnost prema svom radu, a trenutno su usred detaljnog istraživanja svog rada u protekloj godini. Svoje nedostatke i pogreške evidentirali su sa 8000 riječi.
"Veoma je važno da kritički ocijenimo ono što radimo, kako bismo bili bolji u budućnosti. I mi smo u potrazi za dobrotvornim organizacijama koje čine isto. Ako nešto pođe po zlu, one bi znale za to, one bi to istaknule i one bi učile iz toga", rekao je Hassenfeld.
U GiveWellu tvrde da organizacije koje objavljuju samo dobre vijesti ne prezentiraju realnu situaciju.
"Ako čujete loše stvari, to je dobro. Trebali biste očekivati takav standard, a ne onaj nerealno savršen", rekao je.
Dodaje kako su ga osnažila putovanja u Aziju i Afriku, kamo je išao uvjeriti se u rad organizacija koje GiveWell podupire.
"Takvu razinu siromaštva naprosto ne vidimo ovdje", istaknuo je.