JUČER je bio velik dan za hrvatsku glazbenu industriju, a društvene mreže začas su se uzburkale zbog reakcija šokiranih. Najveća medijska korporacija koja se bavi glazbenim svijetom, Billboard, tijekom utorka lansirao je sekciju Hits of the World u kojoj je počeo objavljivati tjednu listu popularnosti Croatia Songs.
Lista donosi 25 pjesama, a temelji se na rezultatima glazbenog streaminga i digitalne prodaje singlova u našoj zemlji prema podacima koje prikuplja MRC Data. Billboard je najveći svjetski autoritet glazbene industrije, a MRC Data vodeći globalni sustav mjerenja popularnosti u industriji zabave.
Sekcija Hits of the World vidljiva je svim posjetiteljima internetske platforme Billboard.com, a ažurirat će se utorkom na temelju podataka koji će mjeriti period između petka i četvrtka prethodnog tjedna. To je veliko priznanje za trud Hrvatske diskografske udruge koja je svojim lobiranjem uspjela da Hrvatska bude jedna od 40 svjetskih zemalja koja ima svoju ljestvicu pjesama koje dominiraju na digitalnom tržištu.
Poredak najboljih pjesama na temelju streaminga i prodajnih aktivnosti unutar zemlje - prema podacima MRC Data. Rangiranje se temelji na ponderiranoj formuli koja uključuje samo službene streamove na pretplatničkim i oglasima podržanim razinama vodećih audio i video glazbenih usluga, plus prodaju preuzimanja od vrhunskih prodavača glazbe na teritoriju.
Najpoznatiji servisi i usluge se odnose na Spotify, Deezer, YouTube, Apple Music i ostale. Osim streaminga, tu se pribrajaju i digitalna download prodaja.
"Izrazito nam je drago da je Hrvatska prepoznata kao bitan teritorij na globalnoj glazbenoj karti. Uvrštenje liste Croatia Songs u sekciju Hits of the World vodećeg svjetskog autoriteta u glazbenoj industriji definitivno mijenja uvid u naš posao", rekao je Dario Draštata, član Upravnog odbora Hrvatske diskografske udruge (HDU) i predsjednik Regionalne udruge nezavisnih diskografa RUNDA-e i dodao:
"To je odlično za razvoj poslovanja i omogućuje našim izvođačima i njihovim izdavačima lakši put do prepoznavanja njihova rada izvan teritorija Hrvatske i regije."
I sve bi jučer prošlo u manje-više normalnom tonu da ljudi nisu počeli otvarati link koji vodi na listu Billboarda.
Na prvoj listi Croatia Songs magazina Billboard prvo mjesto zauzima Senidah s pjesmom Behute, a rezultati mjerenja pokazuju dominaciju regionalnih izvođača trap glazbe koji nisu iz Hrvatske. Najviše pozicionirani izvođači iz Hrvatske su Eni Jurišić i Matija Cvek s pjesmom Trebaš li me, koji su se smjestili na petom mjestu, a od izvođača iz Hrvatske na listi su 30Zona & KUKU$ sa singlom Debili i Grše s pjesmom Highlife.
Gotovo istog trena krenuli su komentari iznenađenja: "Pa tko to sluša", "Ovo je neka namještaljka" pa do onih realnijih: "Sada se vidi što nam mladi slušaju" ili "Ovo nije nikakvo iznenađenje." Za početak, ako pogledate Airplay liste koje prate glazbu koja se emitira na hrvatskim radiopostajama i televizijama, podudarnosti s Billboardovom listom su zanemarive.
Jedino su Eni Jurišić i Matija Cvek prisutni na obje liste. Grše i 30Zona & Kukus su uspjeli doći do digitalne publike a da ih se ne pušta na radiju.
Uzroka ovakvog stanja stvari je nekoliko.
Nedostatak mainstream i moderne produkcije
Trap glazba je u širokom luku zaobišla Hrvatsku. Isto se može reći i za moderni hip-hip i kurentni plesni žanr. No najveća "rupa" u proteklih nekoliko godina je nastala nestankom pop glazbe. Glavni nositelji pop glazbe izdaju novi album svakih 4-5 godina. Tu i tamo izbace neki singl, pa se vrti na radiju kao reklama za buduće koncertne nastupe.
To ignoriranje ključnih glazbenih žanrova i diskografskih objava u Hrvatskoj već duže vrijeme je prisutno i prepoznato. A prva je to prepoznala upravo publika, od tinejdžera do studenata. Ako nema doma muzike, idemo po nju kod susjeda. Kao nekad u Trst i Graz po špeceraj i druge namirnice.
Glazba na radiopostajama
Većina radija formatirala je svoju glazbenu listu na 300- 400 pjesama u stalnoj rotaciji. Na te liste je gotovo nemoguć ulazak novim i mlađim izvođačima. Emitiranje u kasnim terminima ili na nekim alternativnim listama nije dovoljno da pjesma uđe u uho.
Da izvođača imamo, pokazala je izvrsna produkcija HTV-a, A strana. Ali što je mladi pjevač bez pjesama, kompozitora, menadžera, diskografa, digitalne strategije… No stvar ide dalje.
Utjecaj elektroničkih medija
Billboardova lista jasno pokazuje da većina publike ne sluša radio i ne gleda televiziju. Radio je sam sebi najveći neprijatelj i s obzirom na to da se stalno vrte jedni te isti izvođači, ostario je zajedno sa svojom malobrojnom publikom. A Strana, Porin, Zvijezde pjevaju su vrsni glazbeni showovi, ali tamo se malo toga novoga može otkriti. Čak i CMC ima svoje zakone i pravila tko ulazi na play-listu.
Nezavisna nagrada Rock Off teško može utjecati na popularnost kod milenijalaca. Mlađa i najaktivnija publika je našla svoj izvor zabave. Pjesme koji oni slušaju nalaze među desecima milijuna lista na digitalnim platformama.
Društvene mreže
Nabrojite mi aktivne i uspješne izvođače koji koriste TikTok za promociju ili kao platformu za nove pjesme. Pogledate Instagram profile domaćih etabliranih glazbenika, naći ćete brdo fotografija u raznoj odjeći i pozama, ali od glazbe gotovo ništa.
Croatia Records je prije par godina pokrenuo YouTube objavljivanje lyric videa najvećih hitova iz svog raznolikog i bogatog kataloga. I taj potez se pokazao dobrim i stvarno je za svaku pohvalu. No opet trošimo zalihe koje su se stvarale kroz desetljeća, a nove ne stvaramo u istom broju.
Što se Facebooka tiče, objave se svode na najave koncerata, pokoji glazbeni session. No Facebook ne koristi više nitko ispod 30 godina.
Klubovi
Konstantan rast broja cajkaških klubova po svim dijelovima zemlje i gradova događa se jer ugostitelji shvaćaju tko im je publika i što traži. Svatko od nas bi znao zalutati u jedan od njih i čuditi se kako publika zna svaku strofu svake pjesme, a vi ne znate ime izvođača. Slučajnost? Ni najmanja.
Billboardova ljestvica je gorka pilula za koju znamo da postoji i koju moramo progutati svakog tjedna. Ali je isto tako znak da se nešto hitno mora promijeniti. Ne, ne treba kopirati hrvatski trap ili cajke, ali da imamo svoju Duu Lipu, Weeknda, Lizzo ili Kanyea Westa, ne bi bilo loše, dapače. I razmišljajmo o cijelom svijetu kao tržištu, a ne koliko ćemo gaža odraditi ove godine.
Nastavlja se…