Foto: Guliver image/Getty images
DAVID BOWIE zasigurno je bio jedan od najproduktivnijih glazbenika 20. stoljeća. Premda je albume sasvim solidne kvalitete nastavio izdavati i u novom mileniju, najsnažnije radove objavio je tijekom 70-ih i 80-ih godina prošlog stoljeća. Zvali su ga glazbeni kameleon jer je rado posezao za novim i neistraženim. Generacije glazbenika upravo su njega citirali kao inspiraciju.
Proboj u zvjezdanu orbitu pop glazbe započeo je hitom "Space Oddity" krajem 60-ih, a glavnom junaku pjesme Majoru Tomu vratio se autobiografski desetak godina kasnije u hitu "Ashes to Ashes".
Naci pozdav Mršavog bijelog vojvode
Prvu polovicu sedamdesetih obilježila je Ziggy Stardust faza. Bowie je tada bio glam rocker, s tonom make upa na sebi i tisućama mladih fanova koji su se trudili izgledati isto kao i on. Ta publika ostala je šokirana kada je David "okrenuo ploču", skinuo šminku i okrenuo se novim izazovima, soulu i funku koji je sredinom 70-ih žario i palio s druge strane Atlantika.
Thin White Duke ili Mršavi bijeli vojvoda bio je novi Bowiev alter ego. 1976. godine koketirao je sa fašizmom, a cijela je priča kulminirala njegovom fotografijom sa londonske stanice Victoria na kojoj pozdravlja okupljene rukom uzdignutom u naci pozdrav. Bowie se kasnije odrekao takvih razmišljanja i pripisao ih prekomjernoj uporabi droga. Ta faza dala nam je sjajne albume "Young Americans" i "Station to Station" sa hitovima "Fame", "Golden Years" i sjajnom baladom "Wild is the Wind".
Bowie glumio Nikolu Teslu
Iz tog doba sjećamo se i sjajnog filma Nicholasa Roega "Čovjek koji je pao na zemlju", u kojem Bowie glumi vanzemaljca koji se srušio na Zemlju. Bio je to zgodan epitaf za "upokojenog" Ziggyja, koji je također bio s druge planete. Filmsku karijeru Bowie je nastavio. Početkom 80-ih igra vampira u filmu "Glad" sa Catherine Deneuve, a prije deset godina portretirao je ni više-ni manje nego Nikolu Teslu u filmu "Prestiž".
Heroji Berlina, Eno, Kraftwer i Pop
Bježeći od Ziggyja i Vojvode, Bowie se u drugoj polovici 70-ih našao u Berlinu, tada gradu podijeljenom žicom i zidom. Slijedio je novi radikalan zaokret. Družeći se s članovima tada još relativno neafirmiranog elektronskog kvarteta Kraftwerk, Bowie snima krucijalne albume svoje karijere "Low" i "Heroes", objavljene u razmaku od svega deset mjeseci 1977. godine. Heroji su priča o mladom paru koji se sastaje kraj zida, pjesma je u međuvremenu nadrasla tadašnji kontekst i postala možda i njegov najprepoznatljiviji rad.
Berlinska trilogija uključuje i album "Lodger", koji nije sniman u Berlinu, ali je na njemu i dalje radio utjecajni britanski glazbenik i producent Brian Eno. U Berlinu se Bowie družio i sa Iggy Popom, bivšim vokalom The Stooges, koji baš u to vrijeme kreće u solo karijeru i objavljuje sjajne albume "The Idiot" i "Lust for Life". Bowiev doprinos bio je značajan, a mnoge će pjesme sa njih i sam kasnije obraditi.
Fripp, Queen i Tina
Album "Scary Monsters and Super Creeps" iz 1980. godine donosi nešto čvršći zvuk i povratak standardnijem glazbenom izričaju. Bowie surađuje sa vođom progresivne skupine King Crimson, sjajnim gitaristom Robertom Frippom, a uz "Ashes to ashes", album nosi i hit "Fashion", Bowiev obračun sa konzumerizmom.
Dotad visokoproduktivni Bowie, koji je u 70-im izbacivao minimalno album godišnje, a ponekad i dva, uzima laganiji tempo. Surađuje sa grupom Queen na hitu "Under Pressure", snima glavnu temu za film "Cat People". Pjesma će se u nešto drukčijem, rockerskijem izdanju naći na velikom povratničkom albumu iz 1983. godine "Let's Dance". MTV je tih godina napravio veliki proboj, a Bowie ima sjajne video spotove za hitove s novog albuma. Među njima je i "China Girl", jedna od pjesama koju je snimio sa Popom.
Bowie se godinu dana kasnije značajno naslonio na prethodnu suradnju sa Popom, na albumu "Tonight" iz 1984. godine nekoliko je obrada iz te faze, uključujući i naslovnu pjesmu, veliki hit i duet sa Tinom Turner, koja se te godine također vratila pod svjetla reflektora albumom "Private Dancer" u produkciji elektronskog tima Heaven 17.
Jak i u 90-ima
Nakon nekoliko relativno prosječnih solo uradaka i heavy rock projekta Tin Machine, Bowie se na velika vrata vraća početkom 90-ih albumom "Black Tie, White Noise". 1993. godine objavljuje i soundtrack za film "Buddha of Suburbia", a krajem 1995. godine na tržište izlazi još jedno njegovo remek djelo "Outside", konceptualni album o distopijskom svijetu potkraj 21. stoljeća, na kojem ponovno surađuje sa Brianom Enom. Svemirska tematika opet je na meniju, najveći hit albuma je suradnja sa Pet Shop Boys u hitu "Hello, Spaceboy".