NEKI će reći da živimo u lošim vremenima za slobodu izražavanja i da ne prođe dan, a da neka skupina ne pronađe novi razlog da bude uvrijeđena. Sve krene od društvenih mreža, preseli u medije, a onda slijede zabrane.
S druge strane su oni koji tvrde da borci protiv "podivljale političke korektnosti" pretjeruju i da se zabrane zapravo iznimno rijetko događaju. Društvene mreže prepune su kritika, ali to je sasvim očekivano s obzirom na prirodu platforme koja daje glas ljudima koji glas donedavno nisu imali. Na kraju krajeva, stvorili ste nešto i to nešto pustili u javnost. Potpuno je razumljivo da će javnost reagirati, ali budite spremni i na to da se ono što ste stvorili neće svima svidjeti.
Toga je postao svjestan i redatelj "Jokera" Todd Phillips koji se našao na udaru kritika nakon što su neki zaključili da bi nasilje u njegovim filmovima moglo potaknuti pojedince da isto učine u stvarnom životu.
Ljevičari zvuče kao desničari
Redatelj se osvrnuo na kritike rekavši: "Mislim da se ovo događa zato što je zgroženost postala proizvod i to je već neko vrijeme. Ono što se posebno ističe u ovom diskursu je to koliko ekstremna ljevica može zvučati kao ekstremna desnica kada to odgovara njihovoj agendi. Ovo mi je iskustvo otvorilo oči".
Phillips nije daleko od istine što se ekstremnih stavova tiče, ali činjenica je i to da ovakve reakcije na umjetnička djela nisu proizvod ere društvenih mreža.
Zgroženi su bili i kada se pojavio Kubrickov "A Clockwork Orange" (film je u pojedinim kinima zabranjen), a ljevica je u podjednakoj mjeri bila zgranuta i filmovima Sylvestera Stallonea i Clinta Eastwooda i sve se to događalo u vremenima prije Facebooka i Twittera. Jedina razlika je to da većina komentara "običnih civila" nije dopirala do autora već su negativne kritike lako mogli pripisati šačici kritičara i svesti ih na "preosjetljive pojedince" dok je to u današnje vrijeme daleko teže.
Toga je svjestan i Phillips koji je šokiran činjenicom da se njegov film ne koristi kao savršen povod za početak rasprave o kompleksnim temama: "Iznenađen sam. Nije li dobro imati ove rasprave? Nije li dobro raspravljati o filmovima i nasilju? Zašto je loše ako film dovede do rasprave?"
Zabrane za novinare
Međutim, strah od zabrane i ograničenja je stvaran, a to je vidljivo i po reakciji Warner Bros. Entertainmenta, studija iza filma, koji je novinarima ograničio pristup zvijezdama filma tijekom američke premijere u legendarnom Chinese Theateru u subotu.
"Naš crveni tepih dostupan je samo fotografima. Dovoljno je toga rečeno o Jokeru i smatramo da je vrijeme da ljudi pogledaju film", rekao je glasnogovornik studija za Variety. U prijevodu, ništa od intervjua sa zvijezdama.
Otkad je film prikazan na Venecijanskom festivalu, gdje je skupio odlične kritike, mnogi su se mediji osvrnuli na problematičan pristup Arthuru Flecku i njegovu transformaciju u masovnog ubojicu. Naime, mnogi smatraju da su mu autori pristupili s previše simpatija i da bi to moglo navesti neke gledatelje da učine isto.
Phillips je rekao da to nije fer i zapitao se zašto franšize poput ekstremno nasilnog Johna Wicka nisu izazvale identične reakcije: "Radnja ovog filma odvija se u izmišljenom svijetu. To može imati implikacije u stvarnom svijetu i potaknuti rasprave, ali radi se o izmišljenom liku u izmišljenom svijetu koji postoji više od 80 godina".
Pitanje je zasmetalo i zvijezdu filma, Joaquina Phoenixa koji je napustio intervju nakon što mu je novinar ukazao na to da bi film mogao izazvati nasilje u stvarnosti. Ipak, glumac se kasnije vratio i rekao da vjeruje publici i njihovoj sposobnosti da razlikuju dobro i loše.
Strah od nasilja
Cijelu ovu priču potaknula je zabrinutost za sigurnost na projekcijama filmova. Naime, "The Dark Knight" Christophera Nolana također je imao Jokera kojeg je glumio Heath Ledger, a tijekom projekcije nastavka "The Dark Knight Rises", poremećeni James Holmes uletio je u kino u Aurori u Coloradu, bacio suzavac i započeo pucati po publici. Ubijeno je 12 osoba, a 70 ih je ranjeno.
Mnogi strahuju da bi se isto moglo dogoditi i tijekom projekcija "Jokera".
Landmark Theaters u čijem su vlasništvu 52 dvorane, u svim će svojim kinima zabraniti kostime, maske, bojanje lica i rekvizite povezane s filmom, a uključila se i američka vojska koja je poslala dopis u kojem upozorava na moguću prijetnju tijekom prikazivanja filma u kinima u Oklahomi.
Ukratko, i vojska i policija bit će na oprezu iako ne postoji konkretna prijetnja, već samo strah od mogućih pucnjava.
Što uopće žele kritičari?
Doduše, nakon svega nije jasno što kritičari žele. Zabraniti film ili samo konstatirati da se radi o opasnom filmu koji izaziva ono najgore u onima od kojih se najgore i očekuje? Većina kritika na koje možete naići ne traže zabranu već samo ukazuju na to da ovo možda "nije film kakav u ovom trenutku trebamo", a da stvar bude gora, internetski su trolovi potvrdili upravo što stoji u kritikama i krenuli s prijetnjama autorima tekstova.
Bilo kako bilo, sve ove rasprave o filmu samo potvrđuju oduševljenje kritičara nakon premijere u Veneciji - ovo je film koji se ne propušta. Bez obzira na to gledate li ga zato da potvrdite svoje predrasude ili da negirate predrasude drugih, film Todda Phillipsa čini upravo ono što bi svako kvalitetno umjetničko djelo trebalo, a to je poticati raspravu.
Nažalost, svaka rasprava koja preseli na društvene mreže postaje sama sebi svrha i s vremenom potpuno gubi smisao, a ovo definitivno nije iznimka.