SVIMA nam je lakše kad smo u rukama liječnika koji nam svojim znanjem i vještinama ulijevaju povjerenje. No jednako je važno i da nam liječnik pristupa kao osobi, a ne kao još jednom skupu simptoma. Razna istraživanja pokušala su doznati koje to osobine i kakvo ponašanje karakteriziraju najbolje doktore. Evo što su pacijenti i sami liječnici istaknuli kao najvažnije.
Pokazuje empatiju
Imate li dojam da vaš liječnik prepoznaje, osjeća i razumije vaše brige i strahove oko bolesti i simptoma? Ako je odgovor potvrdan, vaš liječnik vjerojatno ima visoku razinu empatije. Ovaj pojam odnosi se na sposobnost liječnika da prepozna i razumije emocije pacijenta, odnosno da situaciju može promotriti iz točke gledišta pacijenta. Ranije se vjerovalo kako liječnici trebaju neutralizirati svoje emocije, no danas se smatra kako upravo empatija olakšava povjerenje i gradi odnos između liječnika i pacijenta.
Dobre komunikacijske vještine
Uz to što posjeduju praktična i teorijska znanja, doktori trebaju biti i vrlo vješti u komunikaciji. Važno je da doktor razumije kako većinu pacijenata čine laici koji ne razumiju liječničke termine. Zato im je potrebna vještina izražavanja riječima, kako bi sve važne informacije prenijeli razumljivim i primjerenim rječnikom. Ovo se odnosi na prenošenje informacija pacijentu, njegovoj obitelji, kao i drugim kolegama s kojima surađuje.
Zna aktivno slušati pacijenta
Jedna studija u kojoj su se analizirale snimke susreta liječnika i pacijenata pokazala je kako većina liječnika sluša pacijente u prosjeku 11 sekundi prije nego ih prekinu. Aktivno slušanje podrazumijeva da liječnici pažljivo i bez prekidanja slušaju pacijente, provjeravaju s pacijentima jesu li ih dobro razumjeli i postavljaju dodatna pitanja ako im nešto nije jasno. Kako kaže jedna latinska poslovica: "Razlog zbog kojeg imamo dva uha, a samo jedna usta, taj je da bismo mogli više slušati, a manje govoriti." Često ipak ne obraćamo dovoljno pažnje na slušanje sugovornika. Kad su ti sugovornici liječnik i pacijent, površno slušanje može dovesti do rizika da se prenesu nepotpune ili pogrešne informacije, što itekako može utjecati na liječenje.
Iskrenost prema pacijentima
Neki liječnici izbjegavaju pacijentima reći sve informacije kako ih ne bi uzrujali ili iz straha da im ne poljuljaju nadu. Međutim, neka istraživanja pokazuju kako čak i teško bolesni pacijenti radije žele čuti iskrene i potpune informacije, čak i kad prognoze nisu najbolje.
Uključuje pacijente u odluke o liječenju
Iskrenost i dobre komunikacijske vještine omogućuju da liječnik pacijentu primjereno objasni situaciju i mogućnosti pristupa liječenju. No i uključivanje pacijenata u odluke vezane za njegovo liječenje ima svoje prednosti. Pacijenti koji se osjećaju uključenima u odlučivanje o liječenju iskazuju veće zadovoljstvo liječničkom skrbi, imaju bolje znanje o svom stanju i realnija očekivanja ishoda liječenja. Također, vjerojatnije je da će se pridržavati propisane terapije i radije obavljati potrebne preglede.
Dostupnost za termine i dogovore
Ponekad imamo liječnika koji je vrhunski dijagnostičar i veoma ljubazan, no da bismo ga dobili na telefon moramo satima kampirati na telefonu. Možda imamo preporuku za izvrsnog liječnika specijalista, no nikako ne možemo dočekati termin za pregled. Srećom, postoji i jednostavniji način za dogovor termina zdravstvenih usluga kod vrhunskih liječnika, bez stresa i čekanja.
UNIQA osiguranje u svojoj ponudi ističe dodatno zdravstveno osiguranje u kojem dobivate brojne pogodnosti: specijalističke preglede, dijagnostičke postupke, ortopedska i druga medicinska pomagala, stomatološke usluge, fizikalnu terapiju, male operacijske zahvate i sistematski pregled.
Zanima li vas cijena police, ispunite upitnik i javit će vam se UNIQA savjetnik te dostaviti izračun cijene police kao i ponudu.
Preglede možete obavljati u više od 650 partnerskih zdravstvenih ustanova, a sami možete odabrati liječnika i termin, bez čekanja. Najveća prednost je što brzo i jednostavno možete ugovoriti pregled i izbjeći stres i dugo čekanje. Preglede dogovara dežurna medicinska služba MedUNIQA, koja je na raspolaganju 24/7. Tako samo jednim pozivom ili mailom dogovarate sve dijagnostičke postupke i specijalističke preglede, čime štedite vaše vrijeme i energiju.
Stručnost i vještine
Dobre liječnike odlikuje visoka razina stručnog znanja i vještina u izvođenju medicinskih procedura. Jednako važno je i da je liječnik dobar dijagnostičar. Pravovremeno prepoznavanje simptoma i postavljanje dijagnoze ključno je za prevenciju i dobre ishode liječenja.
Humanost u pristupu
Kanadski liječnik William Osler rekao je: "Dobar liječnik tretira bolest, veliki liječnik liječi pacijenta koji boluje od te bolesti." Svi mi osobito cijenimo kad imamo doživljaj da nam liječnik pristupa kao stvarnom ljudskom biću s osjećajima, a ne samo skupu simptoma na papiru. I pacijent i liječnik osim tih uloga imaju i svoje druge životne uloge. Osim što su liječnik i pacijent, oboje su ljudi. Oboje imaju obitelj, prijatelje, osjećaje, želje i vrijednosti i to nikako ne treba zaboraviti.
Pruža optimizam
Prema istraživanjima, pacijenti koji su optimističniji imaju bolje ishode liječenja. Optimizam je povezan s manjim rizikom od kardiovaskularnih bolesti i moždanog udara, kao i sa zdravijim navikama poput vježbanja, zdravije prehrane i boljeg nošenja sa stresom. Pacijenti iskazuju kako kod saznavanja loših dijagnoza vole da liječnici budu iskreni oko prognoza, no uz dozu optimizma, odnosno davanja nade. Kakve god prognoze bile, i dalje postoji mnoštvo stvari koje još ljudi još mogu poduzeti da si olakšaju borbu s bolešću, a optimizam svakako pomaže.
Posvećenost profesiji
Dobri liječnici posvećeni su svom zanimanju i stalno teže vlastitom napretku. Vjerojatno ste susreli liječnike za koje vam je odmah bilo jasno da svoj posao ne doživljavaju samo kao rad i izvor prihoda, nego kao životni poziv. Premda posao liječnika donosi poveću količinu stresa, upravo ta posvećenost štiti liječnike od negativnih učinaka stresa i omogućava im da uvide više značenje i smisao svog posla.
Ako gore opisane kvalitete prepoznajete kod svog liječnika, vjerojatno ste u dobrim rukama. No ako niste sigurni da je tako, možda je upravo sada vrijeme da zakažete pregled i potražite dodatno mišljenje.
Sadržaj donosi Index u suradnji s UNIQA osiguranjem te u skladu s najvišim profesionalnim standardima.