Svakoj grupi ljudi preporučuju se filmovi na internetu, a milijuni članaka služe tome da se pokaže da, ako ste ovakvi ili onakvi, volite ovo ili ono – e, ovo su filmovi za vas. Za sve, osim za fanove Siniše Vuce. To ćemo odmah ispraviti, jer ti ljudi više od svih zaslužuju gledati kvalitetne stvari, kad ih već slušaju, pa ćemo proći kroz neke motive u Vucinim pjesmama koje možemo sresti i na filmskom platnu.
Iako su tri osnovne teme alkohol, ljubav prema ženama i propadanje zbog istih žena, pa onda možemo izvući gomilu varijacija na različite likove koji se ponašaju u skladu s time – od Bogarta koji tuguje i pije u Casablanci do Jimmyja McNultyja koji "voli piti i ljubiti" u seriji Wire – ovog puta ćemo se truditi to izbjeći i konkretizirati određene pjesme koje u blagoj mjeri odstupaju od tih najosnovnijih Vucinih, a time i najosnovnijih muških poriva.
Naravno, suština je u riječima "blagoj mjeri", jer gotovo nijedna pjesma ne odstupa zapravo od toga, samo što neke imaju izraženije posebnosti.
Dakle, umjesto gotovo svakog lika koji je tumačio Nick Nolte, fokus će biti na samim situacijama koje se provlače u pjesmama Siniše Vuce, a slične su prošli i neki drugi ljudi, samo u vizualnoj umjetnosti. Idemo.
Pjesma: Crna ženo
Film: Posljednje zavođenje / The Last Seduction (1994.)
Ne možete pogriješiti s naslovom Crna ženo za pjesmu, ni s Lindom Fiorentino u ulozi žene crnje od najcrnje novembarske noći na filmu. Upravo te boje je duša Vucine zavodljive ljubavi u pjesmi, pretpostavljamo i boja kose, a radi se o klasičnoj temi za njegova pisanja, kao što je lik Bridget klasična femme fatale u Posljednjem zavođenju.
Vuco je očaran, pa razočaran, zatim i potpuno razoren sve zbog određene dame; sudbina mu je crna, barem tako kažu stihovi, i sve ovo vrijedi i za Petera Berga u djelu Johna Dahla, s time što on nije jedini kojeg je crna žena uništila tijekom filma. No, s druge strane, vjerojatno se ni Sinišina cura nije zaustavila samo na njemu.
Pjesma: Siromasi
Film: Lovac na jelene / The Deer Hunter (1978.)
Da nije bilo De Nirovog odlaska u Vijetnam, pjesma Siromasi Siniše Vuce gotovo bi u potpunosti opisala njegovo životno stanje dok boravi u industrijskom gradiću zapadne Pennsylvanije i tuguje zbog emocionalnih komplikacija s Meryl Streep, sve uz prijatelje s kojima dijeli ne baš zavidan ekonomski status, pjeva i pije noćima između teških dana u tvornici.
Odlaskom u rat dobio je dodatne nevolje na svom putu, međutim ništa manje prikladna pjesma Siromasi ne bi bila uz krčmarski trenutak filma nego I love you, baby Frankieja Vallija, za koju se redatelj Cimino odlučio. Istini za volju, Siromasi još nije bila snimljena u to vrijeme.
Pjesma: Beč
Film: Prije svitanja / Before Sunrise (1995.)
"Što bi bilo kad bi bilo" igramo i ovdje, ali samo u slučaju da je Ethan Hawke između prvog i drugog dijela trilogije Before saznao da je Julie Delpy s drugim čovjekom i osjetio (ne)opravdanu nelagodu zbog toga.
Međutim ako izuzmemo završnu strofu pjesme Beč, onda dobivamo Ethanovu situaciju nakon jednonoćne avanture s Julie u prvom filmu i na dlanu njegove osjećaje svaki put kad se sjeti austrijske prijestolnice ili, još gore, kad ga posao odvede u te krajeve. "A prije godina sto bili smo tu zajedno..."
Pjesma: Magija
Film: Dolina košmara / Nightmare Alley (1947.)
Još jedna tipična Vucina pjesma o nedaćama u glavi koje se roje poput pčela sve zbog djevojke, ali par detalja upućuje Magiju na tračnice poželjnog soundtracka za noir remek-djelo s Tyroneom Powerom. Stihovi nisu previše opširni i ne otkrivaju cijelu priču, što je izvrsno za ostavljanje mašti na volju, jer ništa gore nego kad svaka riječ pjesme prati radnju filma.
To što se junak Magije plaši, je li, magije i što se ne libi ući u svijet romskih gatara i potražiti odgovore, sve to se tonski uklapa uz radnju filma Dolina košmara u kojem Tyrone već debelo pliva tim svijetom i između magije i ogoljene istine pokušava pronaći svoj put. Uspješan je koliko i Vuco.
Pjesma: Duša seljačka
Film: Kuća iz snova / Dream House (1981.)
Da malo prekinemo niz dobro poznatih i voljenih klasika, istaknimo jedan manje popularan film uz ovu pjesmu koja govori o ruralnom mladiću koji stiže u urbane krajeve i tamo mu se ništa ne sviđa osim gradske djevojke, pa ga osjećaji prema njoj jedini drže da se ne vrati svojima na selo i "da se opet kući probudi".
Mnogo puta ispričana priča, vjerojatno nikad bolje prenesena emocija u manje riječi nego u Vucinoj pjesmi, a film Kuća iz snova možda kvalitetom ne prati, ali nije ni loš, svakako šteta da se potpuno zaboravi.
Pjesma: Na vjenčanju tvome
Film: Diplomac / The Graduate (1967.)
Vuco se u pjesmi žali da mu je nevjesta na vjenčanju poklonila samo blagi osmijeh, moli je da baci prsten i da mu se vrati, samim time i zajedničkoj sreći. Možemo li ga zamisliti kako uzima ogroman križ, njime tjera rodbinu, a onda blokira vrata crkve da ne mogu izaći, dajući si vremena da pobjegne s voljenom? Naravno da možemo, čudno je što nema takvu avanturu u svojoj biografiji.
Pjesma: Hoću žene
Film: Alfie (1966.)
Jedna "čista" pjesma, bez tuge, melankolije, čak ni alkohola ("doktor ne da"), samo ogromna i nekontrolirana želja za ženskim društvom. S tim u vezi može se naći puno filmova o takvim momcima, ali među "vumenajzerima" koji su to i ništa više izdvaja se dobri stari Alfie.
Istina, on ima malo vremena za samorefleksiju, dok Vuco nema, no obojica su slični i vjerojatno bi s odobrenjem gledali jedan drugoga. I držali se svaki svoje teritorije (Britanija/Hrvatska), jer posljednje što im treba jest eventualni spor oko neke žene. Roger Dodger (ili Vrdalama) bio bi im možda idealan američki kolega.
Pjesma: Willer Tex
Film: Tex i gospodar ambisa / Tex and the Lord of the Deep (1985.)
Očit izbor, Vuco kao veliki fan legendarnog stripa o Texu Willeru nije mogao ne snimiti pjesmu u kojoj predstavlja svog junaka na sebi svojstven način, a Tex i gospodar ambisa kao nažalost jedina ozbiljna filmska adaptacija ide uz pjesmu, jer ovo su dvije rijetke prilike kad ćemo Willera, Carsona i ekipu sresti u mediju koji nije deveta umjetnost. Pjesma se sluša uz biftek, brdo krumpirića i otključan dio srca za nostalgiju. I uz cigaretu za kraj.
Pjesma: Umrijet ćeš ti od starosti
Film: Titanic (1997.)
"Umrijet ćeš ti od starosti, doživjet ćeš i sto godina, ja ću od pića u mladosti..." je riječ po riječ adaptacija Cameronovog Titanica, ako prihvatimo objašnjenje da je i DiCaprio preminuo također od posljedica previše tekućine. Vucina priča o mladiću koji strada zbog dame iz višeg društvenog sloja samo je značajno tužnija i manje glamurozna od filmske verzije ispričane iz vizure starice; inače, suštinske razlike i nema.
Pjesma: Dobra večer, tugo
Film: Ljubavna priča / Love Story (1970.)
Da se malo uozbiljimo nakon prethodne točke, ova pjesma je zaista potresna i govori o smrti voljene djevojke. Može se reći da neki holivudski film nije dostojan usporedbe s njom, ali kad smo već u toj priči, idemo do kraja. Ako Ryan O'Neal nakon završetka filma Ljubavna priča nije postao čovjek poput Vuce iz pjesme Dobra večer, tugo, onda nije ni zaslužio da se snimi film o njemu.
Pjesma: Tražena si roba u gradu
Film: Mreža / Network (1976.)
Privodimo kraju naš popis, a (pret)posljednji segment bolje je nazvati William Holden nego Mreža, jer govori o dva njegova lika. Pjesma je o tipu koji gura četrdesetu, bio je s mlađom djevojkom, ona se vinula u poslovne i druge uspjehe, pa ga napustila kad više nije imala koristi. Holdena nam bude čak žao u Mreži kad ga Faye Dunaway ostavi nakon što dosegne željene vrhove. Ako vam je ona previše stara za poistovjećivanje s Vucinom curom, tada možemo uzeti film Breezy kao sličan primjer.
*Bonus
Lepeza, magarče... Imam automate
Film: Lice s ožiljkom / Scarface (1983.)
Da ne spominjemo samo emotivnu stranu Siniše Vuce iz pjesama, spomenimo i njegov čuveni nastup u emisiji Nightmare Stage kad je gledatelju koji se javio telefonom mahao novčanicama, govorio da mu je to lepeza i da gledatelj to "nikad neće vidjeti u životu", pa onda pričao o teškom naoružanju koje posjeduje u svojoj kući, kako "nema samo pištolje, ima automate", pun je kao Dračevac i "poubijat će sve" koji mu dođu.
I novčani i oružani i kill-them-all segment neodoljivo podsjećaju na Tonya Montanu iz najboljih raskalašnih dana, pa ako ste od cijelog Vucinog nasljedstva najveći fan baš izleta u ovoj emisiji, onda je bio red da i njoj posvetimo par redaka.
A zašto smo se većinski na listi fokusirali na Hollywood? Pa Vuco je Hollywood. Ili je Hollywood bar nekad uspijevao dosegnuti djelić njegove efikasnosti.