Foto: Brightside
DJEČJI psiholozi već dugo raspravljaju o tome da moramo drastično promijeniti pristup edukaciji kako bismo djecu naučili da školu zavole, a ne da je izbjegavaju.
Vjerojatno se i sami sjećate koliko ste kao dijete čekali da krenete u školu pa se nakon toga razočarali viđenim.
Međutim, taj problem ne muči malene polaznike škole Saunalahti u finskom Espoou jer radi se o potpuno novom pristupu obrazovanju, a prve razlike mogu se vidjeti već na samoj školi koja uopće ne izgleda kao škola već više kao moderni muzej.
Stručnjaci iz tvrtke VERSTAS Architects pobrinuli su se da škola uopće ne podsjeća na sive i bezlične zgrade na koje smo navikli i koje većina nas nije podnosila.
U istoj se zgradi nalaze osnovna škola, vrtić, dječji klub, kafeterija, knjižnica, teretana i ostali sadržaji, a učitelji predaju u opuštenoj atmosferi. Djeca se mogu smjestiti kako god žele, a za razliku od tradicionalnih škola, potiče se i razgovor između učenika tijekom sata.
Učenici se mogu slobodno kretati po učionici, a ako to žele, mogu nastavu pratiti ležeći na sofama i koristiti prijenosna računala koja su u ovoj zamijenila ploče.
Tijekom nastave, naglasak je stavljen na zajedničke projekte, a čak je i kafeterija osmišljena kao mjesto gdje se susreću učenici i učitelji kao dio obrazovnog procesa. U kafeteriji se nalazi i pozornica gdje se održavaju razne predstave, sastanci i proslave.
Otvoreni prostori škole omogućuju dovoljno prostora za kretanje, a kad nastava završi škola se pretvara u centar za sport i opuštanje i otvoren je za sve stanare u okolici. Sportska dvorana i radionice na taj su način maksimalno iskorištene.
Tijekom gradnje, arhitekti su koristili isključivo prirodne materijale kako bi stvorili toplu i ugodnu atmosferu. Vanjski zidovi izrađeni su različitim metodama gradnje i s različitim uzorcima što također potiče učenje. Zidovi su obojeni vedrim bojama, a svaki hodnik koji vodi do određene učionice u drugoj je boji pa je nemoguće izgubiti se, piše Brightside.
Ograde i zidovi svedeni su na minimum jer arhitekti smatraju da bi to samo potaklo djecu da se pobune. Doduše, postoje sigurnosne kamere, ali sigurnosne mjere generalno su nenametljive.
Tu si i golemi prozori koji gledaju na ulicu kako bi učenici osjetili povezanost s vanjskim svijetom, a sjedeća mesta nalaze se uz prozore kako se djeca ne bi osjećala zatvorenima u četiri zida.
No, što je s rezultatima?
Istraživanja pokazuju da se u školama koje su se odmaknule od tradicionalnog obrazovnog modela, djeca brže i bolje uče, a smanjeno su i psihološki problemi koje djeca u školama imaju. Isto tako, suvremene škole ovog tipa mogu transformirati čitavo susjedstvo jer nude niz aktivnosti za lokalnu zajednicu.