SPOT "Hejt, SLOVEni, još ste živi" osmišljen je kao dio kampanje protiv govora mržnje, a izazvao je niz reakcija u regiji i zapravo je izuzetno simpatičan skeč snažne i jednostavne poruke koji je odlično prihvaćen u regiji.
Nažalost, dogodilo se još nešto.
Doslovno su ga privatizirali ljudi poput Nikoline Ristović, koja se prozvala "najviše zlostavljana Hrvatica", i Marka Grubnića, koji se osvrnuo na svoje hejtere i rekao im da se ne bi trebali baviti time odakle njemu toliki novac jer... Nešto.
Budimo realni, nema dovoljno papira koji bi objasnio zašto dio Hrvata toliko voli mrziti Grubnića i koliko je to tužno i toksično gubljenje vremena, ali reći da su isti ti ljudi hejteri samo zato što se bave porijeklom njegova bogatstva ne samo da nije fer već je dokaz potpune neupućenosti u samu bit onoga što nas čini... Nama. Za početak, bavljenje porijeklom tuđe imovine je neodvojivi dio hrvatstva. To je pitanje kojim započinjemo svaki razgovor o boljima (i gorima, ali bogatijima) od nas i pitanje kojim završavamo svaki dan, ležeći u mraku sobe, kontemplirajući zašto oni imaju, a mi nemamo.
U isto vrijeme, čime bi se točno trebali baviti u slučaju čovjeka koji, uz dužno poštovanje, ne radi ništa drugo nego im na nos trlja putovanja, krpice i stvari na koje je potrošio "milijun novaca"? Njegovim radom i postignućima na projektu ljudskog genoma?
Mate i Marko
Istina, ako vas baš onako dubinski muči odakle mu novac, Grubnić je u pravu, stvarno je vrijeme da pronađete bolju zanimaciju jer ako vam je on uzrok čak i najmanjeg nemira u životu, to je poražavajuće. Poražavajuće ne samo za vas već i za sve vaše pretke koji su se goloruki borili sa sabljozubim tigrovima, bosonogi putovali preko kontinenata, umirali od posla na plantažama bogatih robovlasnika, ginuli na ratištima i generalno jeli govna da bi održali lozu i osigurali da danas živite u relativnom miru i blagostanju.
No ljudi su kao vrsta ljubopitljivi i ako im nešto trljate na nos, počet će postavljati pitanja.
Ako ste Mate Rimac, pitat će se odakle vam novac jer nekim ljudima to je jedino bitno pitanje koje su (da, još i danas) sposobni smisliti nakon što im svi mediji, u domovini i svijetu, na nos natrljaju njegov globalni uspjeh.
Ako ste Marko Grubnić, ljudi će se još više pitati odakle vam novac jer ljudi (i vrane) opterećeni sjajnim i šarenim predmetima jedina su publika, a trljanje sjajnih i šarenih predmeta na njihove noseve jedino je čime se, barem na prvi pogled, bavite.
Digresija (koju možete preskočiti)
Primjera radi, ovo pomalo podsjeća na situacije u kojima se starlete/modeli/instagramuše (koje, između ostalog, i pjevaju) strašno uvrijede kad "prokleti mediji" pišu samo o njihovim sisama i guzicama. Ajmo realno, ako se 90 posto objava na vašim profilima svodi na slike sisa i guzica, a onih preostalih 10 posto na najavu nastupa na Noćima diskutabilnih nota u Trogiru, mala je šansa da će bilo tko registrirati da uz flešanje guzica i sisa i pjevate.
I da ne bi bilo zabune, prije nego što se netko uzjebe, ovo nije "šejmanje" bilo koje vrste. Daleko od toga. Samo dajte. "You do you", "vaše tijelo, vaša stvar" i sve to. I nitko nema pravo stvarati vam zbog toga bilo kakvu nelagodu, tim više jer je vaš izgled očit rezultat neopisivog truda, odricanja i discipline.
S tim na umu, nitko nema ni stvarnog razloga smatrati vas prvenstveno pjevačicama jer taj ste dio svoje karijere svjesno bacili u drugi plan.
Kad si tužan, ti otputuj u Pariz... Pa Riz
E sad, nakon ove maratonske i zapravo potpuno suvišne digresije, valja napomenuti da sve ovo nimalo ne umanjuje činjenicu da Grubnić uistinu jest meta za ogromnu količinu hejta i definitivno je jedan od onih koje u komentarima nemilosrdno gaze svi ti sadisti s premalo samokontrole i previše potisnute mržnje, ali nije nezamislivo i neoprostivo zlobno zapitati se odakle mu novac. Da, nebitno je, ali nije neobično. Isto tako, poručivanje nadrkanoj sirotinji da bi se osjećali bolje da "otputuju u Pariz" definitivno nije način da ispušete napetost jer ovo je internet i sve je pola sekunde udaljeno od govora mržnje. Postoji način da doprete do njih (vjerojatno), ali ovo definitivno nije taj.
No, ako se cjelokupna kampanja svede na Grubnića, Severinu, Najzlostavljaniju Hrvaticu u Povijesti Zlostavljanja i Hrvatske i svih onih koji su osjetili ili će tek osjetiti snažan poriv obračunati se s hejterima tako da ispale nešto što zvuči kao mega magnet za hejtersku žuč i onda ih hejteri hejtaju, koja je točno poanta? Reći ćete hejterima: "Hej, hejteri, vi ste šljam i amorfna nakupina polumekanog govneta koje ne može u Pariz pa sjedi u svojoj jami, mrzi svijet i guši se u svojoj žuči, hešteg sLOVEni"?
U redu. Možete.
Sretno s tom kampanjom.
Reklama je do jaja, ali ono što mi kao gledatelji od rezultata vidimo je samo ovo što rade Grubnić i Nikolina Ristović, a to je ono što rade i inače pred ljudima koji nastavljaju raditi što su oduvijek radili. Realno, hejteri su jedina skupina kojima su ovi ljudi i ono što rade bitni do te mjere da će se angažirati oko toga da napišu nešto suštinski ogavno. A kad to i učine, sve normalne ljude živo zaboli i za hejtersku žuč i to što nekome Marko Grubnić ide na jetra. Kad je meta Mate Rimac, barem znate da će lik pročitati komentare, zainatiti se i odjednom izaći s planom za svemirski kampus i izjavom: "Tvrdoglav sam, htio sam dokazati da se može u Hrvatskoj."
A to nešto znači.
Za Hrvatsku.
Kad "poznati koji su poznati jer su poznati" počnu sa svojim jadikovkama, znate da ste samo par sekundi udaljeni od toga da će se usporediti sa Židovima u Holokaustu i dan kasnije se ispričavati jer su glupi ko kurac.
Tko je stvarno ugrožen?
I jedni (poznati) i drugi (hejteri) hrane se u ovoj bezveznoj "ljudskoj stonogi". Poznatima je ovo prilika da odverglaju taj "ne znam zašto me ljudi toliko mrze, možda zato što sam takav kralj" monolog koji zapravo od starta i žele odverglati, a time samo dodatno hrane ove balegare koji će svoju mržnju ponovno dokotrljati do njihovih pragova i uvjeriti ih da su i dalje bitni.
Nekome.
Iako to nikada neće priznati.
Jer "koga zanimaju Maja Šuput i njezino dijete"?
Očito sve nas.
Kažu brojke.
Uglavnom, ono što je bitno zapitati se u ovoj situaciji je koga se u ovoj kampanji štiti jer ako su to poznati, ne bi trebali biti prvi na listi zaštićenih jer je unatoč količini hejta očito da se ne osjećaju najpogođenijima niti su najbolji u tome da raspravu odvedu u konstruktivnom smjeru. Jesu li to hejteri koji su zapravo najtužniji i najdepresivniji likovi u ovoj priči? Ako nisu ni jedni ni drugi, zašto se kampanja medijski jasnije ne artikulira, glavna riječ da nekome tko je u stanju smisliti nešto pametnije od "nje, nje, ja zaradim milijun dok ti smrdiš" i naglasak prebaci na zaštitu onih koji su stvarno pogođeni govorom mržnje? Ili je ideja bila napraviti kul skeč? Ako je, odličan posao.
I da ne bude zabune, nitko od tih ljudi ne bi trebao biti izložen vrijeđanju samo zato što je "javna osoba" i neobjašnjivo je zašto neki ljudi obožavaju gubiti vrijeme i energiju na ljude koje ne vole (i to je pitanje kojim bismo se trebali pozabaviti), ali ne postoje li neki klinci ili ugrožene skupine na koje bismo trebali baciti svjetlo prije nego sav raspoloživi medijski prostor potratimo na "ja sam u Parizu, a vi niste" i slične priče koje će raspravu o govoru mržnje odvesti na potpuno pogrešan put?
A sad me možete pokopati u komentarima kako i dolikuje. Hvala na pažnji.
*Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije Index.hr portala.