Foto: Press
GLAZBA se neprestano mijenja i to je normalan slijed stvari. I koliko se god to nekima činilo gotovo apsurdno, postoje neki drugi, tihi, ali prisutni glasovi koji predviđaju smrt legendarnog instrumenta. Riječ je o gitari.
Naime, Gibson Brand, Inc, najveći proizvođač električnih gitara, proglasio je bankrot zbog pozamašnog duga od 500 milijuna dolara koji je nastao nakon neuspješne misije iz 2014. kada su se neuspješno pokušali nametnuti kao "lifestyle brand".
Ovo je daleko veći problem
Međutim, ne radi se samo o Gibsonu. Ovo je problem koji je zahvatio sve proizvođače. U desetogodišnjem periodu nakon recesije, gitarska industrija u SAD-u bilježi velike gubitke, a 2.633.000 prodanih instrumenata u 2017. je zapravo pad od 5% prodaje u odnosu na 2008. Guitar Center koji je centralno mjesto i najveći prodavač instrumenata u Americi, bilježi dugove od 1,6 milijardi dolara.
Uzmemo li u obzir raznolikost kulturnih i ekonomskih trendova, promjene u ukusima publike, online trgovanje, pametne telefone i generalni pad interesa za gitarističkim bravurama rock heroja, mnogi se pitaju je li ovo početak kraja električne gitare. Štoviše, pitaju se je li električna gitara već mrtva?
"Potražnja za gitarama je opala, a to je samo po sebi dovoljno velika priča. Gibson je u velikim problemima, ali nemojte iz toga izvlačiti pogrešne zaključke. Ne tvrdite da gitara mrtva. Gitara je, u određenom obliku, prisutna od Mezopotamije", govori Chris Martin IV, izvršni direktor proizvođača akustičnih gitara CF Martin & Co.
Međutim, ta dugovječnost je ujedno i velik dio problema jer mnogi glazbenici odlučuju se za rabljene gitare. Rabljene gitare su postale dostupne zahvaljujući online prodaji koja je postala najprimamljivija mlađim generacijama. Reverb.com godišnje prodaje gitara u vrijednosti 400 do 500 milijuna i gotovo sve su rabljene.
Tradicija Gibsona
Početak kraja za Gibson označila je 135 milijuna dolara teška akvizicija Philipsa i prelazak na tržište kojim dominiraju slušalice, zvučnici i proizvodi namijenjeni DJ-ima.
Bio je to velik udarac za fanove glazbe koji su odrasli slušajući glazbu nastalu na njihovim instrumentima i kojima je stalo do tradicije koju Gibson predstavlja.
Kompaniju su osnovali jazz gitaristi Charlie Christina i Bucky Pizzarelli, a njihove su instrumente koristili svi, od akustičnih gitara koje su koristili Everly Brothers i Sheryl Crow, do Les Paula koje ste mogli vidjeti u rukama Jimmyja Pagea, Neila Younga i Slasha.
I bilo bi pretjerano reći da je električna gitara na izdahu, ali činjenica jest da više nema važnost koju je imala. Pogotovo među mlađim generacijama koje slušaju pop, EDM ili hip-hop (koji je relativno nedavno prešišao rock i postao najpopularniji žanr na svijetu).
To ne znači da električna gitara nije pronašla mjesto u tradicionalnoj glazbi, od sjevera Afrike do Azerbajdžana. Štoviše, u tom kontekstu prodaja gitara vjerojatno je i porasla.
Nova generacija spasitelja
Međutim, rasprava o "smrti gitare" jednim dijelom potaknuta je odlaskom legendi kao što su Clapton, Hendrix, Page i sličnih.
Ipak, Martin tvrdi da prodaja raste kad na scenu stupi ekipa kao što je Taylor Swift i Mumford and Sons: "Jedan od velikih poticatelja prodaje su pop bendovi koji koriste gitare. Posao ne nestaje kad takvih bendova nema, samo se na neki način izravna".
Na sreću likova kao što je Martin, jedan od velikih poklonila je Ed Sheeran, velika zvijezda čija gitara s potpisom ima cijenu od 700 dolara.
"Dobra stvar s Edom je to da je privlačan mlađim kupcima, a gitara na kojoj svira je pristupačna i mlađi si je glazbenici mogu priuštiti", govori Martin.
I upravo je ta sljedeća generacija gitarista iznimno i iznenađujuće snažna, a rock im je, koliko god to zvučalo izlizano, nešto kao religija. Sve više klinaca dolazi u trgovine i zainteresirano je za gitaru, a to se odnosi i na djevojčice i na dječake.
Jedina je misija zainteresirati ih za instrument. Teško je povjerovati da u svom naumu neće uspjeti, ali to bi moglo potrajati malo dulje nego mnogi misle.