Kako je hrvatska glazba šaptom pala

Foto: Extra FM/Top.hr

Aleksandra Prijović opet dolazi u Arenu!

Ovaj put vjerojatno nikoga neće biti briga. Hrvatska je u ovih godinu dana konačno prošla značajnu transformaciju: glasni ekstremisti s društvenih mreža sve su utjecajniji medij.

Naravno da su konvencionalni mediji i dalje na vrhu - dokaz je i to što su namamili nepremašenog analitičara mog kalibra da piše za njih - ali problem alternativnih činjenica / fake newsa / doublethinka pretvorio je informiranje u jedan veliki vašar kakvog se ni pokojni Bandić ne bi posramio imati na trgu u najboljim danima.

>>Više o alternativnim činjenicama feat. Severina

Uz (stvarno puno) loših strana ovih fenomena, imamo i jedan pozitivan:

Hrvati se sve teže mogu pretvarati da nisu seljaci s Balkana

Jako je lako komentirati društveno prihvatljive gluposti o tome koliko volite partijati blago se njišući uz Abbu i uživati u dobroj čašici Chateau Clarkea slušajući Mozarta u kućnom ogrtaču. Nažalost, čak i da ne lažete (a lažete), u strahovitoj ste manjini. Kazališta preživljavaju, klubovi gore, a arene se dupkom pune samo za uvoznu glazbu s Istoka.

Svi vi koji ćete mi proturječiti, evo da se ne ponavljam:

>>Hrvatska ima zvijezde koji mogu napuniti arenu (svi su stariji od 40)

Zašto Aleksandra Prijović?

Na svoju veliku žalost, imam perzistentan problem osobne prirode: pop s natruhama folka kakav većinom izvode izvođači s imenom i prezimenom (i ne samo u Srbiji) mi se stilski naročito ne sviđa. Ne kažem da je to važno i da govori išta o kvaliteti te glazbe, samo kažem: s Aleksandrom Prijović upoznat sam samo onoliko koliko je prijeko potrebno.

Ali i to malo mi je dovoljno da vidim da se radi o tradicionalnoj pop zvijezdi koja spaja uvriježeno s natruhama modernog, a srž funkcionira. Što je srž? U ovom dobu u kojem se priča samo o produkciji i skupoći prezentacije, vjerovali ili ne - to su pjesme.

Prijovićki pišu tvrde linije: od krčmarskih forica za koje ljudi vrte bonus ture ("biću ti kriva i mrtva i živa, ma zabole me / … / marš, more, tamo, nek' te druge paze / što pijane padaju k'o kamikaze / … / dobro sam i živa koliko si me ubio") pa do nešto staloženije poezije upakirane u gudačke aranžmane koji instant kupuju otmjenost:

Neka vas otmjenost ne zavara: Aleksandra Prijović je sjajan projekt uzorite gospođe koja je, za razliku od svih naših repera koji to tvrde, počela od nule i došla do istinskog vrha balkanskog komercijalnog glazbenog uspjeha. Mogla bi ona biti ekstravagantnija od Desingerice da tržište nije zasićeno izvođačima koji igraju samo na šok.

Aleksandra je korektna i konkretna nasljednica starog kova srpskih pjevačica koja udara tamo gdje jedna Anastasija Ražnatović promašuje još od odličnih Rana i zanimljivo suptilne Promašene sa simpatičnim etno sklonostima, a gdje jedna dramatična i moderna ikona Senidah nema ni interesa udarati - njena publika je premlada za brakorazvodnu patetiku kakvu voli prepuna Arena Zagreb.

Hrvatska glazbena industrija je kriva za ovo

Da još jednom parafraziram svog kolegu, PR doajena Vedrana Strukara: Hrvatska je postala kulturalna provincija Srbije.

I nije teško zaključiti zašto. Dok se srpska glazbena industrija oslanjala na tržište i stvarne slušatelje koji bi njihove glazbene proizvode konzumirali i u vlastitom ognjištu i u klubu i na koncertu, što su radili Hrvati?

Možda najbolje da vam ilustriram na primjeru.

Trenutačni top 5 najslušanijih pjesama u državi

Jedna od suptilnih laži kojima se koriste interesne grupe naše glazbene industrije je pojam "najslušaniji". To ne znači ništa. Radijska emitiranja su emitiranja, ne slušanost. Ove PR forice koje su ukrali od političara još uvijek su žive isključivo zato što ljude nije briga.

Zašto ih nije briga? Pa zato što najprofitabilnija hrvatska glazba (dakle, najemitiranija na radiju i sl.) nema nikakve veze sa slušateljima već preko 20 godina.

To je kao da se oženiš i onda odlučiš 20 godina ne razgovarati sa ženom. Zašto bi ona zadržala interes? Što je ovo, Ljubav je na selu? Gospodin savršeni? Zadruga?! Uglavnom, ovako vam izgleda top 5 po mjerenju HR top 40 koji podatke uzima s 1played servisa iz više od 130 radijskih stanica u Hrvatskoj:

Mia Dimšić ima novu pjesmu koju je Croatia records na svojem Instagramu predstavio ovako:

Dakle, riječima Croatia recordsa na službenom instagram kanalu: sjajna glazbenica, uspješno CD izdanje, naslovna pjesma "postala je već pravi hit", koliko ju je publika zavoljela pokazuju brojni pozitivni komentari ispod lyric videa, na jedinstven način progovara o međuljudskim odnosima i unutarnjoj borbi, vrhunske fotografije.

A sad malo stvarnosti. Ovo da je sjajna glazbenica samo ću preskočiti, kao i to da ima uspješno CD izdanje - poštujem vašu inteligenciju. Što se tiče ovoga da je pjesma hit: audio u trenutku pisanja ima 1761 slušanje na YouTubeu, a "prateći lyric video" poražavajućih 24 tisuće pregleda od 26. rujna do 17. listopada.

Situacija na Spotifyju je poražavajuća: pjesma ima tek 1615 slušanja, a album je objavljen 20. rujna, dakle prije mjesec dana. Zaboga, pa mi smo kao potpuni anonimusi bez ikakvih marketinških smicalica i uloženog novca dobili 5354 slušanja na pjesmu koju smo objavili 10. lipnja, a doslovno najprofitabilnija hrvatska kantautorica ispod 40 godina s oko 8 godina aktivne karijere ne može prebaciti pola toga u mjesec dana?!

Iznad Mije Dimšić su Oliver Dragojević i Baby Lasagna, tu nema nekih dilema.

…dok ne ugledamo tko je iznad tog dvojca

Na drugom mjestu je Vatra. Tom bendu nitko ništa ne može. HRT ih je pokušao gurati na Dori 2024. - prošli su užasno. Spot za tu pjesmu je zadnje što je njihov prijatelj Matanić radio prije posrnuća zbog zlostavljanja, droga i iskorištavanja svoje pozicije - nikom ništa. Rade slabašne pjesme već godinama - i dalje emitiranja izgledaju ovako za apsolutno sve što izbace:

Nije teško zamisliti zašto se pušta pjesma ovog naslova, ruku na srce

Što se događa? Vatra je prikupila svega 59 tisuća pregleda na ovoj pjesmi, ima tek 73 komentara (!), dok Spotify broji samo 3620 slušanja - sve to u točno mjesec dana.

Postoje dvije opcije:

  • Prva je ta da su radijski urednici viša bića koja svoju odgovornost za glazbeno obrazovanje nacije doživljavaju toliko ozbiljno da je svako emitiranje plod prekompleksnih analiza s podacima unazad 300 godina, a sve samo zato da bi Hrvati dobili optimalan omjer obrazovanja i zabave preko svojih radioprijemnika koje, nema sumnje, stalno koriste.
  • Druga je ona koja je istinita i klasično domaća, ali previše me ljudi trenutačno tuži jer jedini govorim očiglednu istinu iz poštovanja prema vama pa se neću preopteretiti tako da slučajno nešto krivo kažem.

Bez obzira u što vjerujete, znate vrlo dobro koliko je ovo - u najmanju ruku - čudno.

Ako imate ikakve dvojbe, prvo mjesto je daleko najčudnije…

Igor Delač ima treću #1 pjesmu ove godine

I ukupno 20 #1 hitova, kako navodi na svojoj web-stranici. Ja i uz istraživanje jedva znam tko je Igor Delač, a vi? Koliko njegovih pjesama znate? Podsjećam, 20 broj jedan hitova, 20 najemitiranijih pjesama na razini države, Republike Hrvatske, s nešto manje od četiri milijuna stanovnika!

Idući put kad se budete pitali zašto mladi idu na mrske cajke uz koje se vadi kalaš ili trap pun psovki i degradiranja raznih oblika života, zastanite. Otvorite top-lista.hr i pogledajte koje pjesme su najemitiranije u državi. Bacite oko na autore tih pjesama i zapitajte se zašto se uvijek radi o istih 10-15 likova koji već odavno ne ovise o kvaliteti svojih proizvoda. O čemu onda ovise?

Ne znam, stvarno mi ne pada na pamet ništa.

Jedno je sigurno: hrvatska glazbena industrija pala je šaptom, a sve pare koje se u njoj vrte raspoređene su na jako usku skupinu većinski starijih ljudi.

Ako me vidite na šestoj Areni Aleksandre Prijović, znači da sam otišao demonstrativno. Pozvani ste da mi priđete, bit će mi malo dosadno.

P. S. Ako želite gledati Vatru uživo, imaju akustični koncert u Kontesi večeras. Ne morate se brinuti oko karata, Kontesa ima kapacitet 150 sjedećih mjesta, a Vatra je u ovom trenutku (po informacijama na sustavu za ulaznice), dva dana prije koncerta, prodala ukupno 45 karata. Dobro ste pročitali, četrdeset i pet karata se prodalo. Imate 105 slobodnih mjesta. Uživajte!

Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije Index.hr portala. 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.