Što se događa s klubovima: Mladi imaju drukčiju percepciju provoda i izlaska

Foto: Shutterstock

Sadržaj nastao u suradnji s: HUP Koordinacija proizvođača, trgovaca i distributera jakih alkoholnih pića

NOĆNI klubovi zjape prazni, dok se danju pune kafići u kojima vlada party atmosfera. Tako bi se u jednoj rečenici mogla opisati nova zabavna scena generacije Z. Pripadnici generacije Z, skraćeno Gen Z, rođeni između otprilike 1997. i 2012. godine, dolaze nakon milenijalaca i predstavljaju prvu generaciju koja je odrasla s tehnologijom i internetom. Ova digitalna bliskost  oblikovala je njihov životni stil, stavove i interese, donoseći novi ritam modernog društva.

Generaciju Z najviše veže uz visoku aktivnost na društvenim mrežama i upravo je ona jedan od povoda za promjenu shvaćanja načina zabave i pojma provoda. Naime, na društvenim mrežama, a ponajviše na TikToku, može se vidjeti sve više objava koje promoviraju dnevne, umjesto noćnih izlazaka.  

Foto: Shutterstock 

Umjesto glasnih klubova, sada su u fokusu događaji u malim lokalnim kafićima, druženja na otvorenom i pažljivo osmišljena playlista koja odgovara opuštenoj atmosferi. Novi trendovi potvrđeni su i brojkama. Anketa Eurobarometra iz 2022. godine pokazala je da čak 44 posto mladih Europljana između 15 i 24 godine sve rjeđe odlazi u klubove, već radnije biraju druženja na mjestima koja im nude opuštenu atmosferu, kao što su dnevne zabave u lokalnim kafićima, eventi na otvorenom ili intimnija okupljanja u manjim grupama. 

Ovaj novi trend zbunjuje starije generacije, ali i mijenja poslovne taktike popularnih klubova koji, zbog novih trendova, ostaju prazni i gotovo su pred zatvaranjem. U gradovima poput Berlina, poznatog po vibrantnoj clubbing kulturi, posljedice su naročito vidljive. Mnogi klubovi ostaju prazni, boreći se za opstanak usred promjena koje donosi generacija Z

Veća svijest o mentalnom zdravlju 

Navedena promjena nije samo posljedica utjecaja društvenih mreža, već je riječ i o većoj osviještenosti o mentalnom zdravlju među pripadnicima generacije Z. Prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije (WHO), sve više mladih preferira aktivnosti koje pozitivno utječu na zdravlje, a mnogi se odlučuju za smanjenje ili čak izbjegavanje konzumacije alkohola i duhanskih proizvoda. 

Studija iz Velike Britanije pokazala je da je od 2005. godine postotak mladih u dobi od 16 do 24 godine koji ne piju alkohol porastao s 18 na gotovo 30 posto. Umjesto klasičnih noćnih izlazaka, generacija Z sve češće bira aktivnosti koje podržavaju zdravlje i održavaju balans, što dodatno osnažuju i popularni trendovi na društvenim mrežama.

Takve promjene prijeko su potrebne i u Hrvatskoj, gdje se sve više radi na osvještavanju posljedica pretjerane konzumacije alkohola, osobito binge drinkinga. U tom duhu, HUP Koordinacija proizvođača, trgovaca i distributera jakih alkoholnih pića pokrenula je kampanju pod nazivom Konzumiraj odgovorno, sa sloganom "Od viška glava boli". 

Kroz ovaj jednostavan, ali snažan slogan, kampanja na društvenim mrežama i kroz brojne platforme poziva mlade na odgovoran pristup alkoholu, s naglaskom na umjerenost i odgovorno uživanje, ističući važnost svijesti o vlastitim granicama. Na društvenim mrežama i kroz brojne platforme kampanja nastoji mlade podučiti kako uživati bez rizika, osobito sada, kada su trendovi provoda usmjereni na zdravlje i balans.

Na stranicama kampanje  možete riješiti kviz o odgovornoj konzumaciji alkohola, ali i pronaći korisne informacije i saznati, primjerice, kako odgovorno konzumirati alkohol na glazbenim festivalima, kao i brojne druge edukativne činjenice o alkoholu.

Jedan od razloga pokretanja ove kampanje zabrinjavajuće su statistike unutar Europske unije. Prema zadnjim objavljenim podacima Europskog istraživanja o pušenju, pijenju alkohola, uzimanju droga i drugim oblicima ovisnosti među učenicima (ESPAD) za 2019. godinu, konzumacija alkohola postaje uvelike zastupljeno ponašanje među adolescentima u Europi, uz prosječno više od 79 posto učenika koji su probali alkohol. 

Iako je europski trend blago smanjenje konzumacije alkohola među učenicima, podaci pokazuju da su hrvatski učenici iznad europskog prosjeka u pogledu konzumacije alkohola jer je u Hrvatskoj 90 posto učenika barem jednom u životu probalo alkohol.

"Clubbing umire" 

Ovakve promjene iznenađuju prethodnike generacije Z, pa je na TikToku moguće vidjeti videozapise u kojima se raspravlja o tome zašto clubbing kultura umire, a pojedini tiktokeri imaju i snimke na kojima tvrde da se "genzeri" ne znaju ponašati u klubu, odnosno da im je to potpuno stran pojam. 

S druge strane, pripadnici ove generacije imaju već razvijene hashtagove i videozapise koji promoviraju njihovu kulturu izlazaka. Na TikToku, primjerice, pod hashtagovima #sobernight i #dayparty sve je više objava koje promoviraju zabavu bez alkohola i opuštena druženja u popodnevnim satima, što je privuklo milijune pregleda. 

Bez obzira na trendove, zabava može biti jednako kvalitetna i bez pretjerivanja u alkoholu. Bilo da ste ljubitelj noćnog života ili novih, dnevnih rituala uživanja, ključno je pristupati i alkohol konzumirati  odgovorno i savjesno, jer za razliku od prolaznih trendova, posljedice pretjerivanja ostaju iste i često su dugotrajne 

Sponzorirani sadržaj donose Index i HUP Koordinacija proizvođača, trgovaca i distributera jakih alkoholnih pića u skladu s najvišim profesionalnim standardima. 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.