Mark Zuckerberg aktivno radi na radikalnoj promjeni imidža. Najavio je da će na Facebooku ukinuti fact-checkere, napravio neke trivijalne stvari koje će popuniti naslovnice (npr. uklonio tampone iz muških WC-a u firmi), a u podcastu Joea Rogana počeo je pričati o muškosti i muževnosti.
Sve ovo izazvalo je popriličnu javnu sprdnju jer svijet Zuckerberga poznaje kao dežmekastog štrebera koji dane provodi programirajući i smišljajući nove značajke za društvene mreže. Međutim, pojavilo se i prilično opravdano pitanje - što on točno pokušava?
Elon Musk umjesto Elona Muska
Svima koji prate medije odgovor je već neko vrijeme prilično jasan. Zuckerbergova najpoznatija kreacija, Facebook, umire od starosti. Korisnička baza većinom je u pozni(ji)m godinama, a mladih korisnika ima sve manje. Istovremeno je Elon Musk pretvaranjem Twittera u X od sebe napravio kontroverznu svjetsku atrakciju koja je, što god mislili o njemu, konstantno pod reflektorima.
Dakle, Zuckerberg želi biti Musk umjesto Muska i preoteti mu konzervativniji dio korisnika - a po mogućnosti se i umiliti aktualnom predsjedniku Donaldu Trumpu, koji je dobio izbore jer je prije Zuckerberga shvatio promjenu trendova.
Korporativni imidž je vrlo bitna stvar - kako je Zuckerberg uopće prošao put od čudnog šmokljana do wannabe Muska? U nastavku stižu odgovori, koji imaju više veze sa stanjem Facebooka nego što mislite.
Faza prva: klinac u usponu
Od starta Facebooka do otprilike 2008. godine Zuckerberg nije morao paziti na imidž jer ga nije ni imao. Bio je talentirani klinac koji je napravio zanimljivu stranicu, izvorno zamišljenu samo za povezivanje studenata na Harvardu.
Prije Facebooka je izmislio Facemash - stranicu na kojoj se moglo ocjenjivati koliko su zgodne cure na sveučilišnom kampusu. Vjerojatno je već to dovoljan pokazatelj njegova uspjeha u društvenom životu, a ako treba još, postoji snimka na CNBC-ju s njegovim prvim javnim nastupom.
Na snimci dvadesetogodišnji Zuckerberg pokazuje karizmu s kojom se mogu usporediti samo kartonska kutija i Dragan Primorac. Taj ne-cool imidž nastavlja pratiti osnivača Facebooka sve do danas.
Faza druga: osveta šmokljana
Na prijelazu desetljeća je postao svjetska tech zvijezda. Časopis Time ga je 2010. proglasio osobom godine, Facebook je postao nezaobilazan dio interneta, a Mark počeo zgrtati puste milijune i ogromnu medijsku moć.
Iako se čini da je bilo jučer, 2010. je pomalo davna, a pravila igre bila su potpuno drugačija, odnosno nepostojeća. Društvene mreže tek su se formirale i isprobavale sve moguće značajke, a pokretači su još uvijek bili misteriozni autsajderi.
U stilu Stevea Jobsa
Zuckerberg se u to vrijeme furao na pokojnog Stevea Jobsa - uvijek u istoj, običnoj odjeći, s nastupom ozbiljnog, ali modernog menadžera. Tvrdio je da mu se "ne da svako jutro birati odjeću", ali je bilo jasno da, kad te gleda cijeli svijet, ništa nije slučajnost.
Ipak, osnivač najveće društvene mreže još nije bio najspretniji u javnim pojavljivanjima. Kad su ga na konferenciji All Things Digital počeli ispitivati o privatnosti i podacima, počeo se znojiti i gutati knedle do te mjere da je i voditeljima postalo neugodno. Neki su usporedili trenutak s (ne)slavnim sučeljavanjem Nixona i Kennedyja.
Faza treća: internetsko ruganje i optužbe
Nakon početnog uzleta i vrhunca Facebook i Zuckerberg našli su se u problemima. Kompanija je nizala skandal za skandalom, a svi su bili gotovo isključivo vezani za privatnost korisnika, odnosno njezin nedostatak. Zuckerberga se dohvatio i zviždač Edward Snowden, koji je ustanovio da i američka Nacionalna agencija za sigurnost prikuplja podatke s Facebooka.
Sve je kulminiralo 2018. u skandalu Cambridge Analytica, kada je ustanovljeno da korisničke podatke koriste i britanske konzultantske firme u svrhu političkog oglašavanja. Zuckerberg je u očima javnosti polako postajao negativac iz crtića.
U ovom razdoblju internet su preplavile sprdnje, ali i ozbiljne teorije zavjere na konto toga da bi Zuckerberg zapravo mogao biti robot, čovjek-gušter ili Marsovac. Razlog su bile Markove neprirodne kretnje i ponašanje, pa... Gotovo u svakoj prilici, a posebno pod pritiskom.
Faza četvrta: wannabe Elon Musk
U posljednje dvije godine Zuckerberg je primijetio očiglednu stvar - iako još uvijek donosi ogromnu zaradu, Facebook više nije kul. Od 2012. posjeduje i Instagram, ali mlađi korisnici počeli su migrirati i s te društvene mreže na X i TikTok.
Zbog toga je internetski mogul odlučio promijeniti imidž - prije svega vlastiti. Prvo je počeo trenirati MMA i izazvao Elona Muska na borbu. Nažalost je uspio pokidati ligamente na treningu, a borbu još uvijek čekamo.
Od prošle godine multimilijarder je, u očajničkom pokušaju da ga svi prestanu zajebavati, počeo voljeti sve što vole mladi. Pustio je kosu, počeo nositi šire jakne i majice i objesio lanac oko vrata.
Hoće li uspjeti?
Dakle, Zuckerberg je odlučio kopirati Muskov frajerski imidž, po cijenu toga da izgleda kao bugarski švercer duhana. Iako je očigledno da nijednom od povučenih tehnoloških mogula takav nastup ne stoji, kod Muska je potez uspio: popunio je više naslovnica otkad je kupio Twitter nego svim ranijim postignućima u svemirskoj i automobilskoj industriji.
Hoće li ista stvar uspjeti i Zuckerbergu? Iz današnje perspektive - teško. Proveo je previše vremena pod reflektorima kao neobični štreber da bi sada postao rock zvijezda. Ipak, uz svu lovu koju ima, za pretpostaviti je da i njegovi PR-ovci znaju što rade. Svijet bi tako kroz koju godinu mogao imati dva Elona Muska.
Što to znači za internet i medijski prostor? Vjerojatno ništa dobro, ali društvene mreže su već u dovoljnom rasulu da nikoga ne bude pretjerano briga. Preostaje samo uzeti kokice i gledati okršaj, možda i u MMA kavezu.