NAKON tri godine Comic-Con se vratio u velikom stilu, a u San Diegu najavljeni su i mnogi nadolazeći Marvelovi filmovi.
Imali smo prilike vidjeti sve na potezu od novog Black Panthera do dva nastavka Avengersa koja će se pojaviti u 2025.
No, dok jedni slave, drugi su prilično nezadovoljni, a najnezadovoljniji su majstori specijalnih efekata čije priče su se u posljednje vrijeme počele aktivno širiti društvenim mrežama. Najveći problem su nikada zadovoljni poslodavci koji ih izrabljuju i premalo plaćaju iako su, budimo realni, ključni za ono što Marvelove filmove čini vizualno atraktivnim.
"Oni su grozni klijenti"
"Rad na Marvelovim projektima je ono zbog čega sam napustio industriju. Oni su grozni klijenti i vidio sam previše kolega koji su se slomili nakon što su izrabljivali dok Marvel istovremeno steže remen. Problem je u tome što je Marvel prevelik i mogu tražiti što god im padne na pamet. To je toksična veza", rekao je Dhruv Govil koji je radio na filmovima kao što su Guardians of the Galaxy i Spider-Man: Homecoming.
Jedan od majstora specijalnih efekata koji je želio ostati anoniman, za Vulture je izjavio: "Kad sam radio na jednom filmu, imali smo šest mjeseci prekovremenog rada, svaki dan. Radio sam sedam dana tjedno, a nakupio bih 64 sata kada je tjedan bio dobar. Marvel vas istinski izrabljuje. Imao sam suradnike koji su sjedili pored mene i samo bi se u jednom trenutku slomili i briznuli u plač. Neke kolege imale bi napade panike tijekom telefonskih razgovora."
Uglavnom, mnogi ističu da Marvel na sve načine pokušava postići više s manje dok su istovremeno perfekcionisti koji u zadnji tren zahtijevaju brojne promjene i svoju poziciju velikog klijenta neprestano iskorištavaju.
Klasično zlostavljanje
Joe Pavlo, nagrađivani londonski majstor specijalnih efekata koji je radio na Guardians of the Galaxy potvrđuje priče i u razgovoru s novinarima Guardiana dodaje: "Rad na tom filmu bio je kaos. Bilo je suludo. Industrija je prepuna izvrsnih ljudi kojima je stalo do posla koji rade, ali nema izlaza kada ih Disney pritisne sa svojim suludim zahtjevima. Sva dobra volja ispari kada sve promjene i odluče da će lika zamijeniti drugim glumcem ili kada odluče promijeniti kompletnu scenografiju. Odjednom će biti u pizzeriji, a ne u polju kukuruza. I da, imaju toliko ekstremne zahtjeve u posljednji tren."
Dodaje i kako se radi o klasičnom zlostavljanju zamaskiranom kroz slojeve menadžmenta, nadzornika i hijerarhije: "Neće se pojaviti neki direktor iz Disneyja, zgrabiti vas i urlati na vas. Ne, stvara se atmosfera u kojoj se svi osjećaju kao da je to najvažnija stvar na svijetu, a ako to ne ostvarimo, svi smo sjebani. Prosječni umjetnik nema nikakvih kontakata s klijentima. Producenti i nadzornici prenose poruke svojoj ekipi. Javlja se domino efekt pa nadzornici vrše pritisak na vođe timova koji pod pritiskom i sami postaju nasilnici. I to je velik problem u našoj industriji jer svi su očajni. Postoji takva razina stresa i pritiska da posao dovršimo na vrijeme ili sve promijenimo u zadnji tren."
Vrijeme je da superjunaci stanu na stranu radnika
Naravno, nitko se ne želi javno pobuniti zbog straha da ne završi na crnoj listi, a jedino je rješenje sindikat koji bi mogao zauzdati sulude zahtjeve. Pavlo dodaje da graditelji filmskih setova ne prolaze kroz takve iznenadne promjene, a posao majstora specijalnih efekata je upravo takav jer zahtijeva ogromnu količinu posla.
Mnogi su mišljenja da će se takve stvari nastaviti događati sve dok su ljudi prepušteni na milost i nemilost poslodavaca. Osim toga, timovi zaduženi za specijalne efekte nose najveći teret jer sve se snima ispred zelenog zaslona.
Mnogi dodaju i da bi zvijezde Marvelovih filmova trebale na sebe preuzeti dio odgovornosti i privući pažnju javnosti na činjenicu da ljudi koji rade na njihovim filmovima zaslužuju bolje uvjete.
Walt Disney Company nije se oglasio vezano za ove slučajeve.