Missing You, nova serija prema Harlanu Cobenu, testira inteligenciju gledatelja

Foto: Press

Novogodišnjem koncertu i turneji Četiri skakaonice odnedavno se pridružila nova prvosiječanjska tradicija – nova serija Harlana Cobena na Netflixu. Prvog dana prošle godine bila je to Fool Me Once (Ako me prevariš), a ove Missing You, odnosno Groblje živih, kako je kod nas preveden roman prema kojem je snimljena serija.

S obzirom na karakter Cobenovih djela, koja lako zadržavaju pažnju, a troše minimum moždanih vijuga, koncept se čini savršen. Čak vas ni neispavanost, prejedenost ili mamurluk neće omesti da lako izbindžate novog Cobena. Tim više što ovaj traje samo pet dinamičnih i narativno vrlo efikasnih epizoda.

Razlike među Cobenovim serijama su mikroskopske

Dok je dio gledatelja oduševljen, a drugi dio tvrdi kako je to najlošija serija prema Cobenu, ja bih rekao da su razlike među njima zaista mikroskopske. Tek se jedna serija, i to španjolska El inocente, izdvaja nešto drugačijim i mnogo zabavnijim stilom adaptacije.

Britanski krimići tradicionalno se smatraju najboljima na svijetu, a razlog za to su realistički dojmljivo utemeljene priče s jakim socijalnim backgroundom i psihološki kompleksnim likovima, no to su i razlozi zbog kojih britanska produkcija ne nalazi dobar način da se nosi s predlošcima koji imaju posve suprotan karakter, kao što su Cobenovi. I tu ne mislim samo na Missing You već i na ranije naslove nastale u britanskoj produkciji kao što su Safe, The Stranger, Stay Close i Fool Me Once.

Za razliku od Britanaca, Cobenov predložak za El inocente (Nevini) jako je blizak stilu suvremenih španjolskih serija, hiperaktivnih na sve moguće načine – zapletima s bezbrojnim neočekivanim koincidencijama i obratima, dinamičnom naracijom, frenetičnim ritmom, vrištećim bojama, histeričnom montažom, duhovitom glumom u sasvim drugom ključu od britanske, moćnom glazbom...

Sve je u njima na maksimumu, pa bez problema progutaju i takve sižeje koji se u nekom drugom kontekstu mogu činiti ridikuloznima. Zbog toga, vjerujem, ova serija ima najbolju ocjenu gledatelja od svih Cobenovih serija. Umjesto da njegov predložak poput Britanaca svedu na tek malo kompliciraniji whodoneit te ga pokušavaju privesti realizmu i decentnosti, što je u startu nemoguća misija, u španjolskim je rukama on izrastao u ultimativnu, prštavu, napetu i duhovitu zabavu za sva čula. Usluga je to i samom Harlanu i gledateljima.

Djela Harlana Cobena imaju banalnu, ali krajnje efikasnu dramaturšku formulu: sve započinje nekim čudnim, zamalo nevjerojatnim događajem koji služi kao udica za gledatelja, a kad ste već dobro upecani, priča se kreće redovito multiplicirati novim koincidencijama i neočekivanim razvojima koji graniče s nevjerojatnim, da ne kažemo umobolnim. I tako do samog kraja. Za rasplet je, pak, potrebno posegnuti u prošlost, otkriti par mračnih i dobro čuvanih tajni i tada bizaran zaplet uspijeva dobiti kakav-takav smisao.

Ako vam je važna uvjerljivost, bješte od Cobena

Uz to, kanite li čitati njegov roman ili gledati ekranizaciju, morate prihvatiti određene stilizacije na kojima oni počivaju: baš kao što moramo prihvatiti da u akcijskim filmovima naši uvijek pucaju neusporedivo bolje od njihovih, tako kod Cobena moramo suspregnuti nevjericu kad je riječ o fascinantnim koincidencijama i slučajnostima. Ako ste jedan od onih gledatelja kojima je važna tzv. uvjerljivost, ma što ona značila, bješte od Cobena i ne okrećite se. Ako ih prihvatite kao zadatost bez koje ne bi bilo ni romana ni serije i doživite ih kao zabavu, stvar već može proći. Ipak, pripremite se, Missing You će ozbiljno testirati čak i ovaj dobronamjerni pristup. 

Da sam ja, na primjer, kakav urednik tabloida, ovogodišnjoj bih prvosiječanjskoj seriji dao ovakav naslov: "JEZIVO OTKRIĆE U UZGAJIVAČNICI PASA Pokušavajući pronaći zaručnika koji je nestao prije 11 godina, policajka otkriva farmu na kojoj se nestale ljude tretira kao životinje." A moglo bi i ovako: "ZABRANJENA LJUBAV Istražujući nestanak zaručnika i očevo ubojstvo, policajka otkriva dobro skrivanu obiteljsku tajnu." Moglo bi još kojekako i gotovo svaki put bi naslov bio faktografski točan, ali bi vodio do pogrešnih zaključaka. To je zapravo narativna dosjetka na kojoj počivaju Cobenove priče. 

Pokušajmo još jednom, bez zavaravanja čitatelja: glavna junakinja serije je policajka Kat Donovan, koju je prije jedanaest godina bez riječi i poruke ostavio zaručnik te netragom nestao. Dogodilo se to neposredno nakon ubojstva njezinog oca, također policajca, koje je, doduše, riješeno, ali Kat ne vjeruje službenoj verziji. Dakle, glavna će junakinja imati pune ruke posla jer:

  • nakon što ugleda profil nestalog bivšeg zaručnika na dejting aplikaciji, odluči ga pronaći; 
  • istražuje tko je zaista ubio njezinog oca;
  • istražuje slučaj jednog nestalog muškarca;
  • na nagovor dječaka Brendana pokušava pronaći njegovu majku, koja je navodno otišla u Kostariku s Kateinim bivšim zaručnikom, onim istim iz prve natuknice.

Vjerovali ili ne, ispostavit će se da su sva ova četiri slučaja nekako međusobno povezana, ne uvijek najčvršćim i najlogičnijim nitima, ali će za prvi siječnja sasvim dobro poslužiti. 

U zadnjih 15-ak minuta ima toliko čudesnih otkrića

Ono što se Cobenu mora priznati jest da raspleti koji uključuju objašnjenje cijelog niza neobičnosti i nelogičnosti u većini slučajeva sasvim dobro zatvaraju priču i daju relativno prihvatljiva objašnjenja i motivacije za postupke likova, što predstavlja jedan od razloga tolike popularnosti njegovih djela. Ako ponekad i zdvajaju nad pričom, na kraju se ni čitatelji ni gledatelji ne osjećaju prevarenima.

Ipak, da bi u tome uspio, mora zaći na teren sapunice i poslužiti se malo njihovim omiljenim trikovima. Naime, u zadnjih 15-ak minuta Missing You ima toliko čudesnih otkrića, intimnih ispovijesti, pronađenih starih ljubavi, osobnih razračunavanja i pomirenja te nenadano isplivalih obiteljskih tajni da bi to RTL-u ili Novoj TV dostajalo za barem 5-6 epizoda sapunice. Coben to obijesno spička u pola epizode.

Rosalind Eleazar

Na plus strani je svakako sjajna Rosalind Eleazar u ulozi Kat. Nakon što se proslavila kao jedna od razumnijih članova Slow Horses, Rosalind je na najboljem putu da postane zvijezda, a ova će joj serija u tome uvelike pomoći. Odličan je i James Nesbitt u kratkom, ali flambojantnom nastupu u ulozi inteligentnog i elokventnog šefa zločinačke organizacije. 

Među minusima je karikaturalni glavni negativac koji kao da je netom ispao iz kakvog pulp stripa, a bogme ni ukočeni Richard Armitage, koji se izgleda pretplatio na uloge u ekranizacijama Cobena, nije mnogo bolji.

Richard Armitage

Nećemo si lagati...

Da si ne lažemo, Missing You nije dobra serija, a i tom je formulacijom zapravo častimo, ali je još jedan neosporan dokaz da su Harlan Coben i Netflix match made in heaven. Ma koliko Cobenove priče bile bedaste i ridikulozne, one posjeduju onu jednu jedinu presudnu kvalitetu koja Netflix zanima – ludo su bingabilne. 

Ni autor ovog teksta nije na to posve imun, priznajem, s lakoćom sam je odgledao u samo dva dana i još nisam primijetio nuspojave. Ipak predlažem oprez prilikom konzumacije, kao i sljedeće uputstvo za upotrebu: u slučaju novogodišnjeg mamurluka prepisuje se neograničen broj epizoda, no konzumacija u trijeznim i osobito trezvenim stanjima isključivo je na vlastitu odgovornost. 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.