Mnogima je teško naći srodnu dušu na ovom svijetu, kao opravdan razlog se navodi da postoji osam milijardi ljudi i onda nije baš jednostavno pogoditi tu jednu ličnost koja je stvorena za vas. A koliko je tek teško uklopiti idealnu kombinaciju kad je bira treće lice, tj. lica.
Tu već prelazimo u kinematografske vode jer postoje savršeno ukomponirani dvojci koje su filmski autori pažljivo poput kemičara analizirali, testirali, kojima su eksperimentirali da bi došli do idealnog balansa.
Ono što publika uvijek traži jest uvjerljivost, a ne može se uvijek do toga doći samo pukim profesionalizmom jer i pored toga što smo kvazi-znanstvenim rječnikom predstavili proces, film je uvijek bio više pitanje osjećaja nego analitičnosti.
Iz tog razloga što profesionalizam i filmska struka tek ponekad idu ruku pod ruku, dobili smo ne samo sjajne filmske parove već često i životne suputnike među njima, a pošto se na listi koju predstavljamo nećemo baviti predrasudama, tu će se naći i strogo poslovni ljudi, ali i oni kojima se zamutila granica fikcije i stvarnosti.
Lista sadrži 25 muško-ženskih filmskih parova, točnije 25 glumaca i glumica koji su se najbolje snalazili jedno s drugim, a i pored toga što je kvaliteta uvijek bitniji od kvantitete, ipak smo i ustrajnost kemijskog jedinjenja uzeli u obzir, pa su na spisak uključeni samo dueti koji su minimum tri puta zajedno stali pred kameru.
Prošli smo kroz različite ere i kroz različite zemlje, jasno da neke ere i neke zemlje više vole spajati iste ljude, ali koliko-toliko objektivnosti i širine je sačuvano. Među zemljama nema balkanskog podneblja, tu već objektivnost ne bi igrala nikakvu ulogu i štetila bi listi, tako da ćemo Ljubišu Samardžića i Milenu Dravić ili Zijada Gračića i Kseniju Pajić ostaviti za neki naredni put, a sad uključujemo samo filmove za koje su potrebni titlovi. Uostalom, često titlovi znaju uništiti čaroliju, a u ovim slučajevima nisu uspjeli, pa je još jedan dokaz kvaliteta konekcije.
Dosta riječi, prelazimo na konkretne parove, počinjemo od 25. mjesta, pa kroz pet segmenata klizimo ka najvišim pozicijama. Ovog tjedna vam predstavljamo glumačke dvojce koji su svoje mjesto našli između 25. i 21. točke. Krećemo.
25. Ethan Hawke i Julie Delpy
Gledali smo da što je moguće više izbjegavamo glumce koji su zajedno tumačili iste likove više puta, tj. koji su se viđali samo u nastavcima svoje franšize, ali i neke od njih smo morali ispoštovati. Hawkea i Delpy ne da smo morali nego je u pitanju i moralna obaveza, jer ne samo da su zajedničkim štimungom u samom vrhu već su i svoje likove (Jesse i Celine) tumačili u velikim vremenskim razmacima, pa ih onda možemo čak gledati i svaki put kao glanc nove ličnosti. Uostalom, sjećate li se sebe od prije devet godina? Teško da je sve ostalo onako kako je bilo.
Devet nije slučajna brojka pošto su na toliko godina izlazili dijelovi trilogije Richarda Linklatera koji je poslužio kao Kupid za mladog Amera i jednako mladu Francuskinju. Uvodni Prije svitanja izašao je 1995, onda Prije sumraka 2004. i završni Prije ponoći 2013. Nije nemoguće da ih bude još, ali svakako već je razbijena ta šablona pošto je 11 ljeta prošlo od posljednjeg uratka. Logično, tri filma prikazuju različite faze života Jesseja i Celine, počelo je mladalački i tinejdžerski u Beču, uozbiljilo se u Parizu, a onda treći dio u Grčkoj donosi onu najzreliju i najlomljiviju fazu svakog odnosa.
Ethan i Julie su pristojni glumci i inače, a u ovim filmovima su premašili sebe i od tri dijela koja su žestoko oslonjena na dijaloge i bitne poglede, oni su svaku riječ i svaku gestikulaciju izveli baš kako treba. Kapa dolje, a za sladokusce i najveće fanove ovog para, ali i Richarda Linklatera, možete provjeriti i redateljev animirani film Waking life koji je segmentiran u njegovom stilu i tu se nakratko pojavljuje dvoje datih glumaca, naravno pozajmljuju glas crtanim verzijama Jesseja i Celine.
Zajednički filmovi:
- Before Sunrise (1995)
- Waking Life (2001)
- Before Sunset (2004)
- Before Midnight (2013)
24. Rock Hudson i Doris Day
Bit će dosta Starog Hollywooda ovdje, to je epoha kad su se filmotvorci najviše voljeli držati provjerenih recepata i uparivati ljude za koje se zna da odlično funkcioniraju. Partnerstvo Rocka i Doris mu dođe kao neka vrsta labudove pjesme te stare holivudske ere pošto se pojavljuje na samom kraju ciklusa, ali ima sav šarm prethodnika.
I kao što rekosmo da nije bilo lako Hawkeu i Delpy da non-stop čavrljaju, često neobavezno, a da ipak drže pažnju modernog gledatelja, koliko je tek bilo teško Hudsonu da ga romantično upare sa ženom i da mu to izgleda prirodno. Istini za volju, nije mu prvi put, niti posljednji, Rock je bio pravi leading man materijal i znao je to nositi pošto, naravno, u to vrijeme nije mogao biti zaljubljen u muškarca i na platnu, to je morao sačuvati za svoja četiri zida.
Ipak, od svih žena s kojima se spetljao po filmovima, Doris Day je prva na koju će većina pomisliti kad se spomene Hudsonovo ime, a i u obrnutom slučaju je isto, tako da su njihove ugodne dogodovštine prijale publici više nego bilo što drugo što su uradili. A uradili su dosta.
Privatno su bili veliki prijatelji, to je moglo i odmoći filmovima kada dođu situacije u kojima simpatije moraju izgledati bar malo erotski, ali je očito čak pomoglo i sve je teklo kao po loju. Najbolji im je film Šaputanje na jastuku, ali ni naredni Pidžama za dvoje (Lover come back) i posljednji Ne šalji mi cvijeće nisu mnogo slabiji, s tim što je ovaj najkasniji tanko prošao na blagajnama i tu se negdje vidjelo da je definitivno prošlo vrijeme drevnog holivudskog sistema i da kreće daleko tvrđi period. Možda je i dobro što se to dogodilo, ali i da jest i da nije, nema sumnje da su Rock i Doris zaslužili "zatvoriti radnju i ugasiti svjetlo".
Zajednički filmovi:
- Pillow Talk (1959)
- Lover Come Back (1961)
- Send Me No Flowers (1964)
23. Charles Bronson i Jill Ireland
Je li netko rekao tvrđi period? Nekako se sa zaključkom prethodne stavke prirodno nadovezuje ova 23. po redu jer nema "tvrđe" kombinacije od Charlieja i Jill, a baš su i krenuli zajedno u pohode nedugo nakon što su Rock i Doris prekinuli svoje. Jill Ireland je, naravno, bila Bronsonova supruga i u stvarnosti, pa nije moglo bez jasnih znakova istinskih osjećaja, ali ne bi Charles bio jedan od najžešćih momaka ikada na celuloidu kad bi dopustio da se to previše pokaže na njegovom licu.
Dakle, prvi par koji spominjemo da je i u stvarnosti bio na snazi, a razlog zašto nisu baš povisoko na listi (iako su snimili 15+ filmova) jeste taj što Charles Bronson na filmu nije isti kao uzorni supružnik Charles Bronson u istinskom životu. Njegova filmska persona se zasniva na individualizmu i kao takav rijetko je dopuštao bilo kojoj ženi (ili muškarcu) da mu previše utječe na mačo stav, pa je čak i Jill uz njega uglavnom djelovala kao dopuna, s tim da je sve svoje uloge svakako odlično izvela.
Bilo kako bilo, Charles i Jill su zajebani do srži, kako na pokretnim slikama, tako i kad izađu u novinama, pa je zadovoljstvo imati ih na listi. Daju svakako poseban šmek i drugačiji su od većine "emotivnijih" dvojaca.
Zajednički filmovi:
- Villa Rides (1968)
- Cold Sweat (1970)
- Final Shot (1970)
- Rider On the Rain (1970)
- Someone Behind the Door (1971)
- The Mechanic (1972)
- The Valachi Papers (1972)
- Chino (1973)
- Breakout (1975)
- Hard Times (1975)
- Breakheart Pass (1975)
- From Noon Till Three (1976)
- Love and Bullets (1979)
- Death Wish II (1982)
- Assassination (1987)
22. Fred MacMurray i Barbara Stanwyck
Koliko su samo preturili preko glave Fred i Barbara u četiri filma, djeluje da ih je bilo 24. Prvo su u Zapamti noć 1940. odradili savršen božićni film kakav Hallmark pokušava reproducirati svake godine po 10 puta i ne uspijeva nijednom dobaciti ni do 5% efekta kakav je ovo ostvarenje staro preko 80 godina imalo, a glumački tandem nikad slađi i nikad simpatičniji.
Onda su postali sve suprotno od slatkog i simpatičnog u možda ponajboljem noir filmu ikada Dvostruka nadoknada (1944), kada su odigrali klasičan slučaj usamljenog zlosretnika koji oštroumno priča, a razmišlja onom stvari, pa je samo potrebna dama koja je spremna ponuditi sekundu nježnosti, dvije sekunde golog koljena i naš junak je spreman ubiti čovjeka. Doslovno.
Taj film MacMurray i Barbie nikad nisu nadmašili, a jedini razlog je zato što ga je nemoguće nadmašiti, pa su se onda desetljeće kasnije našli u vesternu Mjesečina gdje im se sve vratilo i podsjetilo ih na najbolje dane, a i oni su podsjetili promatrače. I kao šlag na tortu, broj 1 majstor melodramatičnosti Douglas Sirk ih je upario posljednji put, film Uvijek postoji sutra iz 1956, a radnja kao stvorena za ovo dvoje.
Naime, tu Fred glumi zahrđalog i ispuhanog muža, sredovječno-pozni tip muškarca kojem su najbolje godine prošle, a onda se pojavi stara ljubav Barbara Stanwyck i on je spreman riskirati kompletan obiteljski život zbog nje i uzbuđenja koje mu nudi. Ova priča funkcionira savršeno i na osnovnoj dimenziji, ali tek kad se zna što su zapravo dvoje glumaca igrali zajedno u prethodnim godinama pojavljuje se i nova dimenzija zbog koje sve ispada još i skladnije i shvatljivije nego što jest.
Fredu MacMurrayu je svakako Barbara ostala uvjerljivo glavna partnerica kroz glumački život, ona je s druge strane imala i druge uspješne suradnike, međutim nikad bolja nije bila nego s MacMurrayem i taj neki filmski slijed koji su razvili uklopivši svih osam likova što su zajedno igrali u zajedničku cjelinu, to je nešto gotovo neponovljeno.
Zajednički filmovi:
- Remember the Night (1940)
- Double Indemnity (1944)
- Moonlight (1953)
- There's Always Tomorrow (1956)
21. Sam Elliott i Katharine Ross
Katharine Ross je balansirala između dvojice muškaraca u Butch Cassidyju i Sundance Kidu, oba su u naslovu filma, ali nijedan nije Sam Elliott.
Stari dobri Sam se ipak nalazio u tom ostvarenju, ali samo na nivou sitnog epizodista, igrao je karte i mirno čekao svoju šansu da dođu bolja vremena, kako za važnije uloge u filmovima, tako i za važniju ulogu u životu glavne glumice. Još tad mu se sviđala gospođica Ross, ali je tek skupio petlju gotovo desetljeće kasnije kad su snimali Nasljeđe i taj film je ostao najpoznatiji po tome što je poslužio kao podloga za dug i sretan ljubavni odnos dvije zvijezde.
To je pomalo šteta budući da je u pitanju sasvim pristojan horor koji atmosferom nadoknađuje mnoge možda i besmislenosti ili bar malo smislenosti koje priča nudi, a atmosferi značajno doprinose i Sam i Katharine kod kojih se zaista vidi da imaju kvalitetu za više.
Nisu se poslije vraćali hororu, ali jesu vesternima nekoliko puta i kao što Sam Elliot sa svojim sijedim brčinama i kosom iste boje izgleda nepromijenjeno već preko 40 godina, tako i njihov utjecaj kad se zajedno pojave pred kamerom ništa nije izgubio na snazi ni u godinama poslije Nasljeđa. Bili su i ostali jedan od boljih glumačkih parova, ali i partnera kad je potrebno zasukati rukave i baviti se poslom za koji si plaćen i zbog kojeg te vole. Sve rade zajedno, sve rade valjano.
Zajednički filmovi:
- Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969)
- The Legacy (1978)
- Murder in Texas (1981)
- The Shadow Riders (1982)
- Travis McGee (1983)
- Gone to Texas (1986)
- Conagher (1991)
- The Hero (2017)
To je to, otvorili smo novo poglavlje među našim tradicionalnim listama, nadamo se da ste ispratili prethodne, tek se nadamo da ćete ovu ispratiti do kraja. Vidimo se.