POZNATI turski kuhar Nusret Gökce kojeg je internet prozvao Salt Bae, ponovno je u medijima. Kao što vjerojatno možete pretpostaviti, razlog ni ovog puta nije nešto pozitivno niti vrijedno divljenja, već još jedan u dugom nizu skandala, poluskandala i iritantnih nebitnosti koje su obilježile njegovu karijeru.
Gökce se pojavio na dodjeli medalja i pehara argentinskim nogometašima, dirao pehar, pretvarao se da ga soli, fotkao se s njim, trpao medalje u usta i naslikavao se s igračima te pritom prekršio niz FIFA-inih pravila, zbog čega navijači od Federacije traže da to ponašanje sankcionira, dok drugi samo smatraju da je riječ o bahatom ponašanju internetskog bezveznjaka.
S druge strane, govorimo o FIFA-i, Kataru i nogometašima koji su i sami neiscrpno vrelo glupih i bahatih skandala pa je ovaj ulet Salt Baea sve samo ne neočekivan ili pretjerano šokantan.
On nije chef, on je Mickey Mouse
Koliko god to bizarno zvučalo, ono po čemu ga većina ljudi zna jest specifičan način na koji soli hranu i to dovoljno govori o kakvoj je "veličini" riječ. Međutim, kao što je to i inače slučaj s neobjašnjivo poznatim pojavama s interneta, i meme soljenja očito je bio dovoljan vojsci slavnih koji su Gökceu dali dodatan vjetar u leđa odlascima u njegove restorane (ima ih 22), u kojima su plaćali "michelinske" cijena za "nemichelinsku" hranu.
Daniel Clifford koji vodi Midsummer House, restoran s dvije Michelinove zvijezde, za The Staff Canteen jednom je prilikom izjavio: "Želite li steak koji je pripremio Mickey Mouse ili želite doći u restoran s dvije zvjezdice u kojem 15 chefova brine o svemu na čemu rade? Postoji velika razlika, zar ne?".
Računi od pola milijuna kuna
I dok ga slavni chefovi i oni koji znaju o čemu pričaju, smatraju najobičnijim prevarantom (u najgorem slučaju) ili hodajućim memeom (u najboljem slučaju), celebovi, pjevači i nogometaši kojima nije stalo ni do čega drugog osim medijske pozornosti, posjećuju njegove restorane i tamo plaćaju račune koji ponekad znaju biti i preko 160 tisuća eura.
Gökce im tamo poslužuje "zlatne steakove" (24-karatni tomahawk prodaje po cijeni od 1160 dolara) i kritičarima odgovara da "kvaliteta nikada nije preskupa", dok istovremeno gostima Heineken naplaćuje 55 eura. A o tome koliko prosječnom celebu znače osvrti chefova, dovoljno govori činjenica da je njegov novootvoreni restoran u Londonu u samo prva tri mjeseca donio zaradu veću od sedam milijuna funti.
Osim restorana, tu je još i dostava mesa, burger barovi koji skupljaju loše ocjene, a dostavlja čak i svoju "sol s potpisom" (50 grama će vam iz džepa izbiti više od 200 kuna). GQ je 2018. posjetio njegov Nusr-Et restoran u New Yorku, a njihov kritičar napisao da je biftek "običan, žilav i bezukusan". Tartar i hamburger također ga nisu oduševili.
Neki bi čak mogli reći da je ovo još sam jedan slučaj prodavača magle koji se specijalizirao za glupe bogate ljude (često nogometaše), a posao cvate.
Najgori najskuplji restoran u gradu
Ni gosti nisu izvan sebe od oduševljenja pa mnogi pišu kako je njegov restoran "najgori najskuplji steak restoran u gradu", a pohvale su došle uglavnom na račun pomfrita koji je "savršeno začinjen".
No, to i nije preveliko iznenađenje jer većina je u restoran otišla zbog memea, a ne hrane. Na Yelpu se pojavila i jedna od recenzija u kojoj, osim četiri zvjezdice, stoji i ovo: "Ako tamo odete, pripremite se na jako glupo provedeno vrijeme s likom koji je postao popularan jer je bacao sol na podlakticu, a ako vam nije problem preplatiti biftek - uživat ćete".
Osim skupe i loše hrane tu su i skandali
Osim večera od pola milijuna kuna, tu je i niz skandala.
Jedan od njih uključuje video konobara kojem je steak pao sa stola na pod, a umjesto da ga makne ili pozove nekog da obriše pod kako bi održao higijenu restorana, on je samo nastavio. Tu je i Duane Miranda koji je imao susret s policijom nakon što ih je osoblje pozvalo jer je gost odbio platiti zlatni steak od 20 tisuća kuna koji, bitno je naglasiti - nije ni naručio.
Mnogi su mu zamjerili i nakon što je objavio video venecuelanskog diktatora Nicolasa Madura koji je žderao preskupe steakove, a država mu je istovremeno u takvoj ekonomskoj krizi da trećina stanovništva gladuje, a djeca pate od pothranjenosti. Imidž Salt Baea toliko je loš da je u svoje probleme uvukao i Bayernovog napadača Franka Riberyja koji se na internetu zakačio s ljudima koji su ga napali zbog zlatnog steaka pa je popušio kaznu kluba.
Na stranu internetska navlačenja, onaj pravi problem vezan za Gökcea nisu ni cijene ni kvaliteta hrane, već tretman zaposlenika.
Prošle godine podignuta je kolektivna tužba konobara kojima je Gökce oduzimao napojnice, skidao im plaće zbog pauza na koje su imali pravo, nije plaćao prekovremene i pritom otpuštao one koji su se drznuli požaliti na očitu nepravdu. Na kraju su se nagodili za 300 tisuća dolara. Jedna zaposlenica optužila je Salt Baea za seksualnu diskriminaciju jer osim što konobarice nikada nisu radile s gostima, imale su i manje plaće od muških zaposlenika.
Uz sve to, 2020. vlasti su privremeno zatvorile jedan od njegovih restorana u Bostonu jer se nisu držali covid-protokola.
Ljudi su idioti
No, sve ovo očito ne utječe na mase koje ga nastavljaju podržavati, iako za to objektivno ne postoji drugi razlog osim toga da je svojevremeno bio dio internetskog memea. Ljudi su očito spremni podnijeti i visoke cijene loše prosječne hrane ako to znači da će moći objaviti video, u kojem im Gökce miluje govedinu i "soli je na specifičan način".
Joshua David Stein iz GQ-a 2018. je savršeno opisao fascinaciju Salt Baeom: "Dolazite ga pogledati uživo kako biste se uvjerili da mitska bića s interneta hodaju među nama i kako beskrajno replicirajuća stvarnost memeova mogu uključivati i nas. To je ljudski. A ljudi su idioti".