U OVOJ fazi, najiščekivanija igra godine, Cyberpunk 2077 bez ikakvih se problema može uvrstiti na sam vrh najvećih promašaja industrije videoigara.
No, prije nego počnemo, treba jasno dati do znanja da igru, kad funkcionira, teško možemo nazvati katastrofom. Kad funkcionira, radi se o kvalitetnom naslovu koji definitivno nije ispunio (pre)velika očekivanja, ali ima potencijal da ih s vremenom barem djelomično ispuni.
Problem je u tome što je tvorac videoigre, poznati i hvaljeni poljski studio CD Projekt Red, i do tog nategnutog komplimenta došao preko katastrofalnih poslovnih poteza, lošeg vođenja projekta, neispunjenih obećanja, neuspješnih pokušaja da prikrije pravo stanje stvari i laži koje na momente graniče s najobičnijom prevarom.
Počelo je s velikim obećanjima
Teško je uopće pronaći trenutak kada je sve krenulo nizbrdo i kada se ambiciozni naslov pretvorio u katastrofu, ali sve je počelo 2012. kada su Poljaci najavili da će njihov novi projekt biti još jedan RPG (role playing game), ali radnja će, za razliku od njihovog hvaljenog i među igračima omiljenog Witchera, ovog puta biti smještena u budućnosti i utemeljena na istoimenoj franšizi Mikea Pondsmitha.
Cyberpunk 2077 na papiru je djelovao kao obećavajući projekt, a imajući na umu da su u tom trenutku iza sebe imali dva fenomenalna nastavka Witchera i da je treći i najbolji nastavak bio u pripremi, to je obećanje budilo velike nade koje su s vremenom postajale sve veće. Utjecaji koji su se protezali od neizbježnog Blade Runnera i Ghost in the Shell, pa sve do srodnih videoigara kao što su System Shock i Deus Ex samo su dodatno rajcali ljubitelje ovog žanra, a mnogima je prilično brzo postalo jasno da je CDPR uzeo možda prevelik zalogaj i da bi njihova misija da stvore detaljan, slojevit i raskošan svijet budućnosti mogla završiti neslavno.
No, u toj fazi CDPR djelovao je kao jedina kompanija koja može ispuniti očekivanja, a The Witcher 3 je to samo potvrdio.
Pretprodukcija je započela s timom koji je brojao 50 ljudi, a nakon što su završili trećeg Witchera, brojka se osjetno povećala i Cyberpunk 2077 je službeno postao njihov najambiciozniji projekt što se reflektiralo i na budžet koji je do kraja narastao do vrtoglavih 330 milijuna dolara zbog čega je Cyberpunk 2077 u ovom trenutku najskuplja igra svih vremena (Star Citizen bi to mogao prešišati).
Razumljivo, astronomski budžet podrazumijeva i ogromnu odgovornost i podjednako velike apetite pa nitko ne može kriviti studio da je u igru ušao neopisivo ambiciozno i s najavama da će ovo biti revolucionaran RPG koji će u istoj mjeri oduševljavati na moćnim PC-jevima, konzolama nove generacije (PS5, Xbox SX/SS), ali i staroj generaciji konzola.
Neka čekanje počne
Keanu Reeves iznenadio je fanove objavom da je i on jedan od glumaca u igri i čekanje je krenulo. Nakon inicijalnog kalkuliranja s datumom izlaska, odluka je u konačnici pala na 2020. koja je sa sobom donijela i niz problema za tvorce videoigara. Mnogi su zbog pandemije datume pomakli, a to se dogodilo i sa Cyberpunkom čiji je datum izlaska nakon nekoliko odgađanja prebačen za prosinac.
Na umu treba imati da je svako pomicanje izazivalo bijes razmaženih fanova, ali i napise o padu cijena dionica CDPR-a. Nisu pomogli ni naslovi u kojima se kompaniju optuživalo za izrabljivanje zaposlenika (tzv. crunch), a situaciju nisu popravile ni isprike vodstva koje se posipalo pepelom i nastavilo činiti isto, ali ovog puta s obećanjem da će izrabljivane zaposlenike smiriti bonusima.
Stoga, donekle je razumljivo zašto bi kompanija išla na to da igru što prije izbace i s pričama o odličnim rezultatima prodaje i još boljim recenzijama prebace fokus s manje simpatičnih tema kao što su "crunch" i pad vrijednosti dionica.
I to se u prvi mah dogodilo. Novinari su unaprijed dobili kopije igara isključivo za PC i prve su kritike bile gotovo jednoglasno pozitivne iako su svi kritičari bili pomalo rezervirani i često ukazivali na velik broj bugova. U embargu je stajalo da mogu koristiti samo službene promo materijale, ali to nije izazivalo preveliku sumnju jer radi se o uobičajenoj praksi.
Ono što nije uobičajeno i što je kod mnogih probudilo sumnju da nešto ne štima je da na recenziju nisu stigle verzije za PlayStation i Xbox iako se u tjednima prije izlaska pojavio službeni gameplay trailer za novi PS5 u kojem je igra izgledala fenomenalno.
Kad stvari krenu nizbrdo
Da se radi o velikom problemu bilo je jasno na prvi dan izlaska, a to nisu mogle popraviti ni pozitivne kritike ni vijest da je igra pokrila troškove proizvodnje samo u pretprodaji.
Naime, igra je bila prepuna ponekad izuzetno velikih bugova za PC, razočaravajuće loša za PS5 i Xbox SX/SS i potpuno neigriva za starije konzole na kojima je izgledala kao igra za PS3.
Što se PC-ja tiče, bugovi su bili očekivani i zapravo je bilo nerealno očekivati da ih neće biti (The Witcher 3 u određenoj ih mjeri ima i pet godina nakon izlaska), ali bugovi, budimo fer, zaista nisu masovni problem ili su problem samo ljudima koji već jako dugo nisu kupili videoigru.
Ono što je također mnoge zasmetalo jest činjenica da igra na prosječnom PC-ju izgleda dobro, ali ne grafički impresivno. Dodatni problem je to da vam za zadovoljavajuću kvalitetu treba konfiguracija koja će vas pošteno opaliti po džepu, a želite li impresivno, pripremite se za velike troškove jer ovo je kao nezasitni tech-demo čiji su se hardverski apetiti razmahali do nevjerojatnih razmjera. Točnije, Cyberpunk na rijetkim računalima izgleda uistinu grafički impresivno.
Međutim, ovdje treba prestati s kritikama jer igra za PC zapravo i nije problem. Da je izašla samo za PC, Cyberpunk bi bio dobra, loša, prosječna ili fenomenalna igra, a to bi ovisilo isključivo o vašem osobnom doživljaju i najveći tehnički prigovor bi bio to da su igru mogli bolje "ispeglati" prije izdavanja. Isto tako, sve ovo navedeno bit će popravljeno ili barem ublaženo dodatnim zakrpama (u ovom trenutku, velik dio problema vjerojatno je i popravljen) pa vlasnici PC-ja teško da mogu kristalno jasno vidjeti u čemu je problem s ovom igrom.
Istina, ovo nije RPG koji su najavljivali. Štoviše, uopće nije RPG, a to su u opisu "diskretno" promijenili i tvorci igre, zaključivši da je ovo nakon osam godina rada postala akcijska avantura. Što i jest. No, to je u većoj slici samo jedna od bezbroj manjih "atrakcija" u prevelikom cirkusu zvanom Cyberpunk.
Pravi problem Cyberpunka
Pravi problem su verzije za konzole koje su ili potpuno neigrive, ili pak nisu vrijedne igranja zbog jednostavne činjenice da izgledaju kao naslov s PlayStationa 3. I to se nikada neće promijeniti jer i uz sve zakrpe, ovo će biti loše jer namjera očito i nije bila napraviti kvalitetnu igru za starije konzole već reklamirati isključivo gameplay s PC-ja, sugerirati da je iskustvo gotovo jednako na svim platformama, uzeti novac i igračima doslovno podvaliti igru koja izgleda kao kineska kopija koju ste naručila s Wisha.
I da ne bi bilo zabune, konzole nisu zanemariv dio tržišta već 41% svih prednarudžbi. Dakle, CD Projekt Red je prevario polovinu igrača.
Prevareni su i vlasnici PS5 i Xbox SX/SS konzola koji su u već spomenutom traileru vidjeli igru za svoju konzolu da bi tek pred izlazak doznali da igra za novu generaciju konzola izlazi tek iduće godine (ne zna se kad), a oni, eto, mogu igrati verziju za starije konzole dok čekaju da se nova verzija pojavi. Naravno, stara verzija na novim konzolama izgleda neznatno bolje nego na starim i neovisno o tome i dalje predstavlja ogromno razočarenje.
Neki su stali u obranu kompanije rekavši da je od samog početka bilo nerealno očekivati da će igra izgledati dobro na sedam godina staroj konzoli i možda su u pravu. S druge strane, iste te "stare kante" bez problema su vrtjele podjednako vizualno impresivne i u otvorenom svijetu smještene Grand Theft Auto V ili Red Dead Redemption 2.
No, prihvatimo na trenutak kao činjenicu da je Cyberpunk drugi tip igre i da je riječ o hardverski zahtjevnijem naslovu.
Svi uključeni znali su kako igra izgleda prije nego je izašla i ako uistinu nije mogla biti optimizirana da izgleda barem pristojno, zašto je uopće objaviti na starim konzolama? Zašto ne pričekati još pola godine i objaviti ispeglanu verziju koja neće izgledati bolje? Teško je povjerovati da se ne radi o prozirnoj prevari jer svima je moralo biti jasno da je ovo ispod svake razine i to su, na kraju krajeva, i potvrdili time da su novinarima slali isključivo verziju za PC, ali i time da ni u jednom traileru nisu pokazali kako igra izgleda na starijim konzolama već iznova lažno sugerirali da je iskustvo gotovo identično na svim platformama.
Nadalje, kako bi se osigurali da svoje prednarudžbe ne otkažu vlasnici nove generacije konzola, objavili su trailer s igrom za PS5 da bi tek pred sam izlazak, i to ne u traileru, najavili da će verzija za novije konzole izaći tek iduće godine.
Nove isprike i nove laži
Nakon što su i apsolutno svi mediji prozvali zbog katastrofalnih odluka, čelništvo CDPR-a ponovno se posulo pepelom, priznalo krivnju, obećali su da će nadolazećim zakrpama popraviti sve probleme na starijim konzolama i da će svim nezadovoljnim kupcima vratiti novac.
Kao prvo, priča o povratu novca bila je još jedna laž i brzo je postalo jasno da CDPR uopće nema sustav u sklopu kojeg bi kupcima vratili novac pa je taj posao umjesto njih na kraju odradio Sony koji je igru do daljnjeg izbacio iz svoje ponude i svim nezadovoljnim kupcima vratio novac. Kao drugo, teško je povjerovati da će CDPR u narednih godinu dana uspjeti popraviti izgled igre na starim konzolama (za sad objavljene zakrpe rješavaju tek mnogobrojne bugove i igra izgleda identično loše kao i kad se pojavila), a čak i ako im to na posljetku uspije, to će biti tek kozmetički popravci igre koja se, objektivno, teško može približiti svom punom potencijalu zbog jednostavne činjenice - nikada nije bila ni zamišljena za sedam godina star hardver jer čak i uz sve ukrase, izgleda tek solidno na prosječnom PC-ju koji je u najgorem slučaju barem pet godina napredniji od onoga što se nalazi u starim PS-ovima i Xboxovima.
Sve ovo je predstava za one posljednje optimiste koji još uvijek vjeruju da nisu preveslani i da Cyberpunk na starim konzolama jer čak i za 10 godina, ovo će biti uvjerljivo najgori način da iskusite ovu igru.
Pravo je pitanje kad dolazi verzija za novu generaciju i hoće li izgledati osjetno bolje od onoga što smo već vidjeli ili ćemo dobiti isti neoprostivo loš odrađen posao... ali s ray-tracingom?
Što dalje?
Ono što je uslijedilo je zapravo savršena lekcija što se koncepta prednarudžbi tiče jer mnogi su svoj novac uložili u obećanje da će CDPR isporučiti ono što su obećali. Nisu. Definitivno ne u potpunosti i bez obzira na to koliko zadovoljni fanovi igre za PC pokušali opravdati ovaj potez, činjenica je da se radi o svjesnom zavaravanju, ne samo kupaca već i investitora koji su odlučili podići tužbu jer kao ni igrači, nisu imali pojma da kompanija priprema objaviti neoprostiv poluproizvod za gotovo polovinu od osam milijuna kupaca koji su igru prednaručili. Inače, isto namjeravaju učiniti i preveslani kupci.
A što na sve kaže CDPR?
Njihovo objašnjenje je zapravo vrlo nezadovoljavajuća serija isprika koje su u većoj slici potpuno nebitne. Naime, oni sad tvrde da "nisu dovoljno pazili na verziju za stare konzole već su se primarno koncentrirali na verzije za računala i konzole nove generacije". To, naravno, ne mijenja činjenicu da su u gotovo šest godina koliko aktivno rade na igri, opetovano uvjeravali igrače da rade na naslovu koji će savršeno funkcionirati na starijim konzolama jer "igru rade s ovom generacijom na umu", a nekoliko puta prije samog izdavanja davali su do znanja da je igra završena i da je potrebno samo ispeglati sitne nedostatke.
I da ne bi bilo zabune, ovo je uobičajena praksa i CDPR u tome nikako nije usamljen.
Industrija videoigara prepuna je kompanija koje daju lažna obećanja, tijekom najave zavaravaju igrače gameplay videima koji izgledaju neusporedivo lošije od finalnog proizvoda ili jednostavno izbacuju nedovršene igre koje s vremenom postaju (malo) bolje. Međutim, ovakvi su se propusti rijetko događali na ovoj razini. Cyberpunk 2077 nije No Man's Sky (igra koja je imala jedan od najgorih launcheva ikad) pa čak ni Assassin's Creed: Unity (igra prepuna tragikomičnih bugova), ovo je najočekivanija igra godine i ponovno, ne radi se o bugovima.
Što se PC-ja tiče, igra će postajati samo bolja i ako uspiju zadržati interes igrača, a ne postoji razlog da fanove ne zadrže, pred Cyberpunkom je duga pa možda čak i sjajna budućnost jer kroz ekspanzije i DLC-ove, ova igra može doživjeti potpunu renesansu. Priča se može proširiti, RPG elementi postati kompleksniji, vizualna uljepšanja su neizbježna, tehnički nedostaci vjerojatno će u potpunosti nestati, a mogu se popraviti čak i mnogi temeljni problemi same igre koja isprva djeluje prekrcano sadržajem da biste primijetili prazninu istog trena kada malo zagrebete ispod površine i shvatite da su neke stvari kvalitetnije odrađene ne samo u GTA V i GTA IV već i GTA III. Internet je prepun videa pa provjerite.
Ono što se neće dogoditi jest to da vlasnici prošle generacije konzola nisu niti će dobiti ono što im je obećano već blijedu sjenu onoga što su platili.
Ovo će svakako ostaviti neizbrisiv trag na imidžu kompanije, ali možda utjecati i na industriju općenito jer zahvaljujući Cyberpunku, prednarudžbe ne djeluju primamljivo kao nekoć.