Influenceri su posvuda i svi nešto reklamiraju. Na društvenim mrežama davnih dana postojao je sadržaj koji su objavljivali korisnici i reklame koje su postavljale mreže, a onda je i sadržaj postao reklama. Naravno, situacija ne bi bila takva da se u cijeloj branši ne vrti velika lova. Shopify je ovako podijelio kategorije zarade za Instagram:
Zanimljivo, prema istraživanju Sprout Sociala, cijena objave influencera koji ima 1000 pratitelja razlikuje se prema platformi koju koristi. Na Instagramu i TikToku sponzorirana objava s tom publikom tako će koštati oko 10 dolara. Iako je Facebook sve stariji po korisnicima, na njemu se za objavu može naplatiti čak duplo - punih 20 dolara. Isto vrijedi i za YouTube.
Sukladno tome, i u svim drugim, većim kategorijama zarada se na Facebooku i YouTubeu udvostručuje. Dakle, oni koji imaju preko milijun pratitelja za jednu reklamu mogu dobiti punih dvadeset tisuća dolara.
Snapchat dijeli cijenu s Instagramom i TikTokom, a najslabije prolaze oni koji influensaju po X-u, odnosno nekadašnjem Twitteru: od sponzora u prosjeku dobivaju samo dva dolara po objavi. Zbog toga od te platforme rijetko tko živi - većinom se koristi za promociju drugih kanala od kojih ima više koristi.
Dakako, navedene cifre iz prethodnih kategorija vrijede za američko tržište. Za Hrvatsku još uvijek ne postoje nikakvi konkretni podaci, što se može opravdati činjenicom da smo prilično minijaturno tržište. Ipak, izostanak bilo kakvih podataka zanimljiv je, jer su neki domaćim influensingom već prikupili milijune pratitelja.
Većini ljudi najzanimljivije pitanje je, naravno, kolika je zarada. Kad nema konkretnih brojki, preostaje se osloniti na izjave, ali i njih je iznenađujuće teško dobiti: domaći influenceri uopće ne žele govoriti o svojim honorarima.
"Između influencera se ne zna koliko zarađuju, to je nekako sve u magli. Može se zaraditi do nekoliko prosječnih hrvatskih plaća. Ako je tisuću eura prosjek, može biti i 4, 5, 6", rekla je za Index prošle godine Katarina Bačurin, poznatija kao Bačvica.
@bacvica Jel bi se vozili sa Sebastijanom u taksiju?😏 #bacvica ♬ original sound - Katarina Bačurin
Jedan od rijetkih koji je otkrio svoju zaradu bio je kontroverzni Adrian Petričević, youtuber koji je zbog divljanja na cestama bio i u zatvoru. Prije četiri godine objavio je video u kojem je naveo da je, s tadašnjih dvjestotinjak tisuća pretplatnika, zarađivao između 1000 i 2000 eura mjesečno. Ipak, točan broj reklama u videima nije naveo.
Moguće je i da se upravo u tome krije ključ tajnovitosti domaće influencerske scene: velik dio tog segmenta otpada na prikazivanje bogatstva i luksuznog načina života, a za održavanje iluzije potrebno je sakriti manje glamurozni dio iza kulisa.
Na svjetskoj sceni stvari su bitno transparentnije. No tamo je podjela zanimljiva: što se tiče zarade na Instagramu, po cijeni objave uglavnom vode sportaši, glumci i glazbenici - dakle ne osobe koje se primarno bave influensingom. Ovo je popis deset najskupljih, prema Yahoo Financeu:
Na TikToku i YouTubeu, s druge strane, rekordne zarade uglavnom ostvaruju ljudi koji se tim platformama primarno i bave. Recimo, najveći youtuber na svijetu, MrBeast za jednu promociju traži između 2.5 i 3 milijuna dolara. To mu je bilo dovoljno za popeti se na vrh Forbesove liste s nevjerojatnom godišnjom zaradom od 85 milijuna dolara.
Zanimljivo, i ti milijuni dolara još uvijek su prava prilika za oglašivače - to je još uvijek duplo jeftinije od prime timea na televiziji za vrijeme velikih događaja. Recimo, za vrijeme Super Bowla za 30 sekundi reklame oglašivači su trebali platiti čak 7 milijuna dolara kako bi došli do sličnog broja ljudi kao što bi to uspjeli s MrBeastom - dakle, gotovo dvostruko.
Sve u svemu, za zaraditi ozbiljnu lovu na bilo kojoj platformi potrebno je imati i ekstremno veliku sljedbu. Ipak, posljednjih godina na površinu se probijaju i sretnici među takozvanim nano-influencerima, odnosno oni s najmanjim brojem pratitelja.
Posljednjih godina brendovi su shvatili da manji influenceri obično imaju specifičnu i vjernu publiku - moraju im platiti manje, a brzo i lako dođu do ciljanih kupaca. Čak i veliki brendovi pribjegli su ovakvoj vrsti oglašavanja: na popisu onih koji to rade su i giganti kao DoorDash, IKEA, Sephora, Dyson i Starbucks.
Prije nekoliko godina Toyota je po istom ključu odlučila sponzorirati Jamesa i Meg, dvoje influencera koji su često u prirodi. Ideja je bila progurati Toyotine poznate terence, namijenjene upravo takvim aktivnostima, ljudima koji se njima bave.
Naravno, poslovni pothvati između ogromnih brendova i malih influencera također su obavijeni velom tajne, barem kada govorimo o ciframa. Dakle, ako ste i vi odlučili uzeti mobitel u ruke i živjeti od snimanja svog života - pripremite se na puno upitnika i poslovnih pregovora.