Foto: Press
NOMINACIJE za 89. dodjelu Oscara su tu, a kao i svake godine i ovog puta gledatelji i filmski znalci na društvenim su mrežama izrazili svoje (ne)zadovoljstvo nominiranima i onima koji iz ovog ili onog razloga nisu završili na listi.
Međutim, čak i oni koji su samo marginalno pratili strku oko nominacija svjesni su da prevelikih iznenađenja nije bilo. Istina da je Akademija golemo tijelo i da su iznenađenja uvijek moguća te da postoji puno mjesta za neke veće previde, ali ishod ionako pogađa tek šačicu zagriženih filmofila i kritičare koji nariču nad velikim propustima ili rasnom diskriminacijom (što ove godine nije slučaj).
Rekord "La La Landa"
"La La Land" relativno mladog Damiena Chazzellea koji je oduševio svojim redateljskim debijem "Whiplash" ove je godine apsolutni pobjednik s čak 14 nominacija čime se smjestio rame uz rame s oskarovskim velikanima kao što su "Titanic" (osvojenih 11) i "All About Eve" (osvojenih šest). "Arrival", "Fences", "Hidden Figers", "Manchester by the Sea" ili "Moonlight" sve su samo ne iznenađenja, a jedini naslov koji je iznenadio izvrsni je "Hell or High Water" čiji će konačni uspjeh vjerojatno razočarati vjerne fanove filma Davida Mackenzieja.
Iako postoji mala mogućnost da Jeff Bridges ispliva u vrlo snažnoj konkurenciji u kategoriji najboljeg sporednog glumca.
Eastwoodov "Sully" nominiran je tek u kategoriji montaže zvuka što je mnoge iznenadilo, a Meryl Streep pokupila je svoju dvadesetu nominaciju za ulogu u "Florence Foster Jenkins" (što nije iznenadilo apsolutno nikog), ali neki su zamjerili izostanak Hugha Granta kojeg je prepoznala BAFTA i Screen Actors Guild, ali to očito nije bilo dovoljno za članove Akademije.
Mnogi su se razočarali vidjevši da na listi najboljih filmova nije završio "Jackie" Pabla Larraina koji prati život bivše prve dame Jacqueline Kennedy u danima nakon atentata na njezinog supruga. No, Natalie Portman nominirana je u kategoriji za najbolju glumicu čime su strasti barem malo primirene. U sličnoj su situaciji i fanovi "Lovinga" Jeffa Nicholsa koji se bavi istinitom pričom o međurasnom paru i njihovim nastojanjima da spase ljubav unatoč strogim rasnim zakonima koji ih sprječavaju da budu skupa. Utjehu su dobili u nominaciji izvrsne Ruth Negge koja je ugrabila priznanje za ulogu Mildred Loving.
Gotovo ništa za Eastwooda i Scorsesea
Problem "Lovinga", pa i Eastwoodova "Sullyja" jednim dijelom leži u činjenici da u razdoblju prije nominacija nisu uspjeli održati tempo s nekim daleko razvikanijim naslovima. Primjerice, "La La Land" toliko je prokleto hvaljen i napumpan da je u jednom trenutku stvorio otpor na društvenim mrežama. Ipak, u slučaju "Sullyja" odgovor možemo pronaći u ne tako sjajnim kritikama, ali i činjenici da priča o Chelseyju Sullenbergeru jednostavno nije dovoljno dramatična, potresna niti tragična. Avion je uzletio, došlo je do kvara, avion se spustio i svi su ostali živi. Radi se o odličnom filmu, ali i filmu koji je lako zaboraviti jednom kad izađete iz kino dvorane.
Popušio je i Tom Hanks koji za nagradu nije nominiran od "Cast Awaya" iz 2000. pa se unatoč pohvalama kritičara nije našao u kategoriji glavnog glumca.
S druge strane, "Silence" Martina Scorsesea jedan je od većih, ako ne i najveći ovogodišnji gubitnik. "Projekt života" iskusnog redatelja drugi je njegov film od 1986. (uz "Shutter Island"), koji nije nominiran u kategoriji najboljeg filma pa se njegov 30-godišnji trud da "Silence" pretvori u stvarnost pokazao posebno uzaludnim jer Akademija je prepoznala tek snimatelja Rodriga Prieta. Scorsese nije prepoznat čak ni u kategoriji najboljeg redatelja pa možemo sa sigurnošću reći da "Silence", koji je u istoj kategoriji s njegovim religijskim klasicima kao što su "Kundun" i "The Last Temptation of Christ" (koje mnogi cijene, ali rijetki gledaju), jednostavno nije oduševio članove Akademije.
Najveći propust godine?
Što se "Arrivala" tiče, osam nominacije je i više nego dobar rezultat za razvikani SF o prvom susretu s izvanzemaljcima, ali mnogima je zasmetao izostanak Amy Adams u kategoriji najbolje glumice.
U medijima su se već pojavili napisi da je ovo "jedan od većih propusta godine" jer "Arrival" bez Amy Adams ne bi bio to što jest. Neke je zasmetao i izostanak Denzela Washingtona u kategoriji najboljeg redatelja, ali Akademija je popravila situaciju pa je "Fences" završio s četiri nominacije (najbolji film, sporedna glumica, glavni glumac i adaptirani scenarij).
Jedno od većih razočarenja, barem što se tiče društvenih mreža koje bi eksplodirale od oduševljenja da se to dogodilo, svakako je "Deadpool". Iako se u tjednima koji su prethodili objavi vodila snažna online kampanja i mnogi su predviđali barem jednu nominaciju, to se nije dogodilo, ali uzmemo li u obzir da je riječ o Oscarima, ovo zaista nije bilo veliko iznenađenje. Prepoznat je na Zlatnim globusima, Critics Choice Awards i još nekoliko dodjela, ali budimo realni, ovo je tek simpatična superherojska CGI atrakcija koja je originalnija od ostatka superherojske ponude. Bilo bi super, ali nitko nije stvarno uskraćen.
Unatoč odličnim kritikama i predviđanjima da joj je nominacija za najbolju glumicu garantirana, Annette Bening je na veliko iznenađenje ignorirana za ulogu u hvaljenom filmu Mikea Millsa "20th Century Women" koji se ove godine natječe tek u kategoriji najboljeg originalnog scenarija. Isto vrijedi i za Taraji P. Henson čiju izvedbu u "Hidden Figures" mnogi smatraju najboljim dijelom filma. No, da se ovakve stvari ne događaju, filmofili ne bi imali o čemu pričati.
S druge strane, lijepo je vidjeti da prepoznat rad uvijek izvrsnog Michaela Shannona za sporednu ulogu u "Nocturnal Animals" Toma Forda.
Povratak ludog Mela
I dok će neki reći da je veliki prošlogodišnji blockbuster "Finding Dory" zaslužio mjesto među najboljim animiranim filmovima, drugi će reći da je njegovo mjesto zasluženo pripalo superiornijoj "Zootopiji" koja je u istom rangu uobičajenih suvremenih animiranih blockbustera.
Hollywood je očito odlučio oprostiti Melu Gibsonu koji se vratio u velikom stilu s ratnim spektaklom "Hacksaw Ridge", a nominacije za najbolji film, najboljeg redatelja i najbolju ulogu i više su nego jasan znak da je šok izazvan njegovim antisemitističkim ispadima s vremenom izblijedio. Što je dobra vijest jer Gibson je odličan iza kamere i bit će zanimljivo vidjeti hoće li biti hvalospjeva kad se pojavi s nastavkom "Pasije".
Izvrsni "Weiner" nije završio u kategoriji najboljeg dokumentarca (što je loše), "Passengers" ima dvije nominacije (što je žalosno, s obzirom da se radi o osrednjem svemirskom ljubiću), a prepoznat je i "The Lobster" (što je super za one koji baš jako obožavaju reći da im je film "nešto najbolje što su ikad pogledali").
Sve u svemu, iznenađenja nema, propusti su zanemarivi, ali ljubitelji Oscara imaju se čemu radovati u veljači dok će ostali i ovog puta na sve odmahnuti rukom i nastaviti sa životima kao da se ništa nije dogodilo.