Novi početak razvoja vinskog i kulturnog turizma Hrvatske i Slovenije

Foto: Press

NAKON 28 mjeseci, provedba prekograničnog projekta In cultura veritas iz Programa suradnje Interreg V-A Slovenija-Hrvatska 2014.-2020. uspješno je privedena kraju. Projekt je realiziran uz podršku Europskog fonda za regionalni razvoj (EFRR) iz kojeg je osigurano 85% od 1.003.317,00 EUR ukupnog projektnog proračuna. Sredstva su uložena u brojne aktivnosti čiji rezultati su doveli do ostvarenja glavnog ishoda projekta - nove prekogranične turističke destinacije koja po prvi put povezuje potencijale za razvoj vinskog i kulturnog turizma između Zagrebačke županije u Hrvatskoj i subregije Obsotelje i Kozjansko u Sloveniji. Atrakcije vinskog i kulturnog turizma unutar nove destinacije promovirane su primjenom suvremenih digitalnih alata, unaprjeđenjem posjetiteljske infrastrukture i obnovom kulturne baštine.

Kako je nastao projekt?

Projektna ideja razvila se zahvaljujući prepoznavanju zajedničkih i nedovoljno promoviranih turističkih potencijala na prekograničnom projektnom području. Područje raspolaže bogatim i pomalo zaboravljenim kulturno-povijesnim naslijeđem sačuvanim u oko 80 objekata kulturne baštine koji se nalaze uz 200 km vinskih cesta. Višestoljetna tradicija proizvodnje vina važan je sastavni dio života na ovim prostorima, a kvalitetu vina potvrđuju brojne nagrade koje krase zidove vinarija na Plešivičkoj, Zelinskoj, Samoborskoj (Hrvatska) i Šmarsko-virštanjskoj vinskoj cesti (Slovenija). Upravo na ovom području nalazi se i najstariji trs na svijetu, onaj mariborski, a lepršavo i svježe bijelo vino Kraljevina, za kojeg se vjeruje da ga je pio i slavni Beethoven, autohtona je sorta koja se proizvodi samo na zelinskom području.

Radi povezivanja vinske tradicije i kulturnih bogatstava prekograničnog područja u jedinstvenu turističku destinaciju, uspostavljena je suradnja između šest projektnih partnera. Iz Hrvatske su projektu sudjelovali Zagrebačka županija, Udruga hrvatskih putničkih agencija i Muzejski dokumentacijski centar, a iz Slovenije Razvojna agencija Sotla, Općina Šmarje pri Jelšah i Kmetijsko gozdarski zavod Maribor. Zagrebačka županija bila je u ulozi vodećeg partnera, odgovornog za uspjeh provedbe cijelog projekta.

Suradnja s lokalnom zajednicom ključ je uspjeha svakog projekta, pa su partneri u razradu projektne ideje i osmišljavanje nove destinacije uključili čitav niz lokalnih dionika – od gradova, organizacija civilnog društva i muzeja do vinara, putničkih agencija i strukovnih udruženja.

Koje aktivnosti su partneri proveli za razvoj nove destinacije?

Osmišljavanje i uspostava nove inovativne prekogranične turističke destinacije provedeno je u koordinaciji Udruge hrvatskih putničkih agencija i vanjskog stručnjaka za destinacijski menadžment. Prema pomno razrađenoj metodologiji, provedene su konzultativne radionice i tematske edukacije s dionicima na obje strane granice, čiji zaključci su bili osnova razvoja Plana uspostave nove destinacije, u kojem su objedinjeni njeni glavni turistički proizvodi, usluge i rute. 

Kao krovno tijelo za upravljanje poslovanjem muzeja, Muzejski dokumentacijski centar je proveo aktivnosti kojima je unaprijeđena ponuda četiriju muzeja uključenih u projekt s ciljem povećanja njihove privlačnosti za posjetitelje. Digitalizirani su i na zanimljiv način opisani muzejski predmeti koji govore o tradiciji proizvodnje vina, prikazani unutar ekrana na dodir postavljenima u Gradskom muzeju Jastrebarsko, Muzeju Sveti Ivan Zelina, Samoborskom muzeju (Hrvatska) i Muzeju baroka u Šmarju pri Jelšah (Slovenija), a za njih su prvi put osigurani i brojači posjetitelja. Primjenom kreativnih i inovativnih rješenja, Muzejski dokumentacijski centar je izradio i pet spotova za promoviranje muzejske baštine i cjelovite prekogranične destinacije, koji su bili izvrsno sredstvo za prenošenje poruke o projektu i ponudi nove destinacije do potencijalnih posjetitelja. Zagrebačka županija je kao vodeći partner imala na raspolaganju najveći udio projektnog proračuna, zahvaljujući čemu je provela i neke od najzahtjevnijih projektnih aktivnosti. Prvi put je provedena cjelovita digitalizacija turističke ponude nove prekogranične turističke destinacije. 

Digitalni katalog s kulturnom i vinskom ponudom prekograničnog područja javnosti je dostupan na www.inculturaveritas.eu gdje se mogu naći informacije o vinarima, muzejima, lokalitetima prirodne baštine, fotografije, multimedijalni sadržaj te zanimljivosti i legende o znamenitim osobama povezanim s projektnim područjem. Osim na računalu, digitalni katalog dostupan je u obliku aplikacije prilagođene pametnim telefonima, kao i na turistomatima i pametnim klupama koje je Zagrebačka županija postavila u središtu gradova uključenih u projekt – Svetom Ivanu Zelini, Jastrebarskom i Samoboru.

Četiri turistomata i pametne klupe postavljeni su i uz objekte kulturne baštine na slovenskom dijelu projektnog područja, za što je zaslužna Općina Šmarje pri Jelšah, koja je u okviru projekta također provela obnovu i opremanje Vinske kleti u Šmarju pri Jelšah.

Razvojna agencija Sotla je intenzivno promovirala projekt i destinaciju tijekom cijelog trajanja provedbe projekta. Bila je organizator predstavljanja i promocije projekta na međunarodnom turističkom sajmu Ferien Messe Wien 2020 u Beču. Taj sajam godišnje okuplja oko 800 izlagača iz 80 zemalja svijeta što je bila sjajna prilika za širenje vidljivosti projekta i nove destinacije u međunarodnom okruženju. Razvojna agencija Sotla je ujedno izradila i ilustrirane turističke vodiče, redovito objavljivala promotivne članke, organizirala nekoliko edukativnih radionica za dionike i studijsku turu na rutama nove destinacije.

Kmetijsko gozdarski zavod Maribor je educirao dionike o prezentaciji kulturne baštine uz vinske ceste na projektnom području, objavio i promovirao Monografiju vinskih sorti projektnog područja, organizirao okrugli stol za promociju projektnih rezultata među stručnom i zainteresiranom javnosti i proveo ocjenjivanje vina kojim je i struka potvrdila vrhunsku kakvoću vina proizvedenih na vinskim cestama uključenima u projekt.

Što slijedi nakon završetka provedbe projekta?

Osim što su edukacije i radionice povećale znanja i vještine stotinjak lokalnih dionika za poslovanje unutar nove destinacije, ona pruža i nove poslovne mogućnosti za putničke agencije i otkriva nove atrakcije za ljubitelje vina, prirode, gastronomije, kulture, lokalnog identiteta i tradicije. Snažna i sveobuhvatna medijska kampanja, kojom je o ponudi nove destinacije informirano preko milijun osoba, povećava vjerojatnost za održivost destinacije u budućnosti i stabilan dugoročni doprinos gospodarskom razvoju prekograničnog područja.

Projekt In cultura veritas je službeno završio, ali njegovi rezultati i ponuda nove destinacije ostaju trajno dostupni svim zainteresiranim posjetiteljima i dionicima i time pružaju niz mogućnosti za nove oblike suradnje i nadogradnju ponude kako bi prekogranično područje dobilo turističku prepoznatljivost i posjećenost kakvu zaslužuje.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.