ZAGREBAČKO kino Tuškanac, u duhu recentnih prosvjeda hrvatskih novinara za vraćanje dostojanstva profesiji, pripremilo je program filmskih klasika smještenih u novinarski milje, koji će u četvrtak otvoriti "Slatki život" Federica Fellinija.
Do 21. ožujka prikazat će se 14 filmova nastalih od 1931. do 2015. godine koji na različite načine tematiziraju novinarstvo na filmu, među ostalim djela Sidneya Lumeta, Howarda Hawksa, Billyja Wildera i mnogih drugih, najavljeno je iz Tuškanca.
Zlatnom palmom u Cannesu ovjenčana modernistička drama Slatki život iz 1961. prikazuje tamno naličje tadašnjeg urbanog života, industriju zabave i dekadenciju potrošačkog društva. Film je Marcella Mastroiannija etabliralo kao vrsnog karakternog glumca, a zahvaljujući prezimenu jednog lika, lansirao je danas sveprisutni naziv za fotografe koji 'love' slavne - paparazzo.
Uoči prve projekcije uvodnu riječ o temi programa održat će filmska kritičarka Višnja Vukašinović.
U petak slijedi remek-djelo TV-mreža (1976.) Sidneya Lumeta, crnohumorna satira usmjerena protiv tabloidnog korporativnog novinarstva, nagrađena brojnim Oscarima, Zlatnim globusima i nagradom BAFTA za najboljeg glumca koja je Peteru Finchu dodijeljena posthumno.
Iste večeri prikazuje se Strah i prijezir u Las Vegasu (1998.), psihodelični satirični film ceste Terryja Gilliama, adaptacija kultnog istoimenog romana Huntera S. Thompsona.
Oscarom nagrađeni filmovi
U subotu je na programu s četiri Oscara nagrađen politički triler Svi predsjednikovi ljudi (1976.) Alana J. Pakule, koji sugestivno dočarava ozračje urote, nemorala i prijetnje o aferi Watergate, a iste večeri se prikazuje i Spotlight (2015.) Toma McCarthya, nagrađivana politizirana drama temeljena na istinitim događajima, svojevrsna oda nekadašnjem istraživačkom novinarstvu koje se danas čini nemogućim.
Dan kasnije, u nedjelju, prikazat će se Probuđena savjest (1999.) Michaela Manna, također na istinitim događajima temeljena triler-drama o duhanskoj industriji i prikrivanju podataka o štetnosti pušenja.
"Posrijedi je sugestivno režirano, dramski tenzično djelo koje odlikuje slojevito karakterno-psihološko profiliranje dvojice središnjih likova koji se, baš kao i njihov odnos, mijenjaju pod pritiskom i djelovanjem straha te odličan ritam i naglašena atmosferičnost", stoji u najavi.
Idući tjedan počinje jednim domaćim ostvarenjem, filmom Novinar Fadila Hadžića (1979.), pričom o nevoljama s kojima se suočavaju profesiji i istini odani pojedinci iz novinarske struke, i jednim od najuspjelijih hrvatskih filmova uopće, s Radom Šerbedžijom i Fabijanom Šovagovićem u glavnim ulogama.
Film s dvoje beskrupuloznih protagonista
U nastavku večeri prikazuje se fantastična komedija Dogodilo se sutra Renea Claira (1944.), jedno od ležernih eskapističkih ostvarenja koje je autor realizirao tijekom boravka u Americi.
Uslijedit će u utorak noirovska drama As u rukavu Billyja Wildera iz 1951., nominirana za Oscara i nagrađena u Veneciji, u kojoj je Kirk Douglas ostvario ulogu amoralnog reportera te Park Row (1951.), djelo kultnog Samuela Fullera koje se odlikuje slikovitim karakterima, intrigantnim međuodnosima te elaboriranjem strasti i integriteta pojedinca posvećena novinarstvu.
Za 'novinarski' program odabrano je i remek-djelo Slatki miris uspjeha Alexandera Mackendricka (1957.), izričito kritičan i ciničan portret novinarskog okruženja fokusiran na elaboriranje dvoje beskrupuloznih protagonista koje ukazuje na raspad moralnih vrijednosti.
Također u srijedu održat će se projekcija za Oscara višestruko nominirane Naslovne strane Lewissa Milestonesa (1931.), ranog eksperimenta u korištenju humornih dijaloga, koji je bio još dvaput ekraniziran - 1974. i 1988.
Ciklus završava u četvrtak projekcijom remek-djela screwball komedije Njegova djevojka Petko Howarda Hawksa (1940.), s brzim i duhovitim replikama te zapamćenim glumačkim nastupima Caryja Granta i Rosalind Russell.
Kao posljednji film programa najavljen je Zovi Northside 777 Henryja Hathawaya (1948.), izuzetno realistična noirovska drama snimana na autentičnim lokacijama, s Jamesom Stewartom u glavnoj ulozi.