Stiže poslastica za sladokusce.
Ovih nekoliko dana ne pišem ni o čemu osim o Dnori, što vas je blagoslovilo najboljim kontekstualizacijama ovog nenatjecanja koje imate priliku pročitati.
Od preliminarne analize natjecatelja (prvi i drugi dio možete čitati ovdje), preko prvih dojmova o pjesmama, pa sve do analize stručnog žirija i praćenja novčanog traga, upravo ovdje imate najbolji priručnik za rasprave s prijateljima. Ne brinite i ne kolebajte se, ispast ćete najpametniji na kraju.
Ali zašto se uopće ljudi lože na Dnoru? Jer nekad davno stvarno nije bila loša! Sve moje tlapnje iz prošlog članka o tome koliko svi zajedno zapravo želimo imati pop kulturu na vlastitom jeziku koja nije striktno vezana za blamiranje poznatih opravdane su nekadašnjim Dorama koje su bile gladijatorski okršaji kompetentnih autora u ringu zabave za svekoliko pučanstvo.
I zato ćemo zajedno izabrati najbolju pobjednicu Dore u povijesti!
Prvo ću ocijeniti sve pobjednike Dore 1993.-2006., a zatim i pobjednike Dnore 2007.-2023. Vas molim samo da ozbiljno pristupite zadatku i glasate za pjesme koje smatrate najboljima od najboljih. Ili protiv onih koje smatrate najgorima od najgorih.
Ocjena će se sastojati od tri kategorije: pjesma (kvaliteta/izvedba), zabava i kontekst. Budite okrutni!
Uz svaku pjesmu ide i mala pozadinska priča koju možete preskočiti ako ste samo došli napisati da Index mrzi sve hrvatsko ili nešto slično. Istina je, ja sam agent Beograda i samo želim da Hrvatska propadne, pa zato pišem o našoj glazbenoj i zabavnoj industriji.
Krenimo redom, a na samom dnu članka je anketa zajedno s mojim ocjenama
1993. | Put - Don’t ever cry
U vrijeme kad je u stručnom žiriju bio Tomislav Ivčić, a u konkurenciji su bili glazbeni bojni brodovi poput Nek te zagrli netko sretniji, grupa Put se oformila (od članica drevnih Putokaza!) samo za potrebe Dore, odnosno Crovizije, kako se tad zvala.
Maestro Đorđe Novković napravio je izuzetnu kompoziciju jednostavnog i emocionalnog popa 90-ih čija je jedina greška bio onaj nespretni prvi slog na ponavljanju "mir daj nam ti" (Zašto ga nisu samo izostavili?! Meh), ali instrumentalni i vokalni aranžmani jednostavno su neosporivi, imali vi 7 ili 77 godina.
Nastup je bio klasik 90-ih, pogotovo kad ga stavimo u kontekst Domovinskog rata i srcedrapajuće poruke koju Hrvatska ovom pjesmom šalje Europi.
"Leptira tisuće šarenih / ko duša nevinih."
Pjesma: 6/10
Zabava: 7/10
Kontekst: 8/10
Eurosong: 15. mjesto
1994. | Tony Cetinski - Nek ti bude ljubav sva
Oliver, Grdović, Đani Maršan, Nina Badrić, Zorica Kondža, Boris Novković, Ivo Amulić… Nikome od njih Dora nije bila ispod časti ove godine, ali sve im je bilo uzalud jer su braća Cetinski izdominirala i uzela prva dva mjesta dijametralno suprotnim pjesmama. Šarmantniji i bezbrižniji brat Matteo pjevao je veseli instant klasik lakomislenog popa Arrivederci signorina, a Tony je opet naslov pjesme počeo s "Nek’".
Ima smisla - 93. godine pjevao je jednu od najtvrđih hrvatskih balada i bolje da je iskoristio sve što je iz nje mogao iskoristiti. Nek’ ti bude ljubav sva je standardni poligon za Tonyjev odličan vokal, slabija od prošlogodišnje, ali nije upitno da drugi dio refrena udara gdje boli - provjerenom formulom osvježavanja I IV V refrena.
Ostatak pjesme je dosadan, taman da maturanti grickaju uho bolje polovice dok ne dođe refren. Kontekst ne postoji, pjesma je klasična balada, potpuno beznačajna u široj slici, a Tony je usprkos izvrsnom vokalnom performansu klasično drven i dosadan uživo.
Pjesma: 5/10
Zabava: 3/10
Kontekst: 1/10
Eurosong: 16. mjesto
1995. | Magazin i Lidija Horvat Dunjko - Nostalgija
Maestro Tonči Huljić nekako je s Danijelom Martinović uspio preskočiti Olivera, koji je s Grašinom Boginjom bio na drugom mjestu, kao i Vjekoslavu, koja je pisala tekst za manjkavu Runjićevu Srce od zlata (treće mjesto).
Dakle, proširena obitelj Huljić imala je prste u prva tri mjesta na Dori, a u prvom je pjevala buduća neslužbena žena autora pjesme s drugog mjesta - koju je pjevala njegova starija verzija - a taj autor, poznat i kao mini Oliver, kasnije će biti autor pobjedničke pjesme koju će pjevati upravo ta njegova neslužbena žena. Jesam li spomenuo da je Danijela u ovom trenutku udana za Marka Perkovića Thompsona? Drama: 100/10.
Pjesma je solidna i hrabro aranžirana, pojavljivanje Lidije Horvat Dunjko ingeniozno, Danijela dijabetično slatka kao i uvijek, refren čvrst i s konkretnim razrješenjem po Huljićevom običaju, izvedba ništa posebno, ali standardno uvjerljivo od ovakvih profesionalaca. Jedini zabavan kontekst je to što se ovo natjecanje konačno službeno zove Dora.
Pjesma: 5/10
Zabava: 6/10
Kontekst: 2/10
Eurosong: 5. mjesto
1996. | Maja Blagdan - Sveta ljubav
Novi fosili, Massimo, Grašo, Branimir Mihaljević dok je još pokušavao pjevati, Ivana Banfić, Ivan Mikulić, Srebrna krila… I prva ogromna krađa na Dori. Divas i njihov neupitni benger Sexy cool završile su na smiješnom 10. mjestu. Kakva suluda nepravda za dobru imitaciju gigantskih Spice Girls, pogotovo uz nastup koji je prvoklasni pop kulturni krindž s koreografijom i prenaglašavanjem vokalnih fraza. Predivno nešto.
Na drugom mjestu bila je Jelena Rozga koja je glumila balerinu u pjesmi Tončija Huljića pred vratima ulaska u Magazin i emotivno naginjala glavu kao 13-godišnjakinja dok je izgovarala naslov pjesme "aha"?! Suze mi idu na oči, predivno. Uglavnom, pobijedila je neobuzdana Maja Blagdan koja je maestralno izvela Tutićevu Svetu ljubav.
Divlja i samouvjerena Maja briljirala je uživo i pokazala sve što se od Eurosonga traži: izuzetan vokal, odličnu i jako jednostavnu pjesmu te dovoljno izvođačkog arsenala da od svakog trenutka nastupa pokuša napraviti mem. Kontekstualno je ludo što je Hrvatska pustila nešto ovako sirovo na najveću pozornicu i svaka joj čast što jest.
Pjesma: 7/10
Zabava: 8/10
Kontekst: 6/10
Eurosong: 4. mjesto
1997. | ENI - Probudi me
Oliver, Novi fosili, Dražen Žanko, nezapažena Minea, pa čak i Donna Ares (!!!) bili su u konkurenciji. Maja Blagdan bila je treća, Grašo drugi ("Idi! I zauvijek zalupi vratimaaaaa"), a najveća pjesma natjecanja bila je Huljićeva Opijum, fantastična studija repeticije refrena koja kulminira izvanrednim "naj naj naj naj" brejkom, možda najluđim skladateljskim rizikom u domaćoj glazbi. Kvalitetne glupe pjesme su znanost za sebe, a ovako dobro spojiti sadržaj i formu može samo maestro. Neka se ruga tko ne razumije, ja nisam nimalo sarkastičan.
Pobijedila je grupa ENI, a voditelji tog projekta pametno su procijenili da je Sexy cool sjajan pop trenutak u vremenu, pa su napravili jako zabavan glazbeni derivat duha te pjesme. Pjesma drži vodu i više nego dobro, ali nastup… Cure su izdominirale besramno prigrlivši krindž, smiješnu koreografiju i napadne karaktere te su imale definitivno najuvjerljiviji nastup.
Činjenica što je to u svijetu itekako viđeno i nije imalo šanse na svjetskoj pozornici nije toliko važna - trenutak prihvaćanja ovakvog projekta velik je korak za hrvatsku pop kulturu jer ovo više zaista nema nikakve veze s domaćim duhom i oslanja se isključivo na MTV.
Ne kažem da je to odlično, ali kažem da na sceni treba biti mjesta za odlično odrađene projekte tog tipa. Bez obzira na to što su morali znati da će se ovo gledati kao derivat trendova, što jedino i umanjuje bodove za kontekst.
Pjesma: 6/10
Zabava: 8/10
Kontekst: 7/10
Eurosong: 17. mjesto
1998. | Danijela Martinović - Neka mi ne svane
Prva Dora s televotingom, Colonia na četvrtom mjestu, Branimir Mihaljević na trećem, Zrinka i Goran Karan na drugom, Magazin sa solidnim plasmanom i Novi fosili zametnuti u sredini, Andrea Revolveri Čubrić, tu su čak i legendarni Tina & Nikša!
Pa ipak, da su prikupili All-Star postavu svih Dora, rijetko što bi ugrozilo ogromnu Neka mi ne svane koju su skucali Grašo, Kazinoti i Kalogjera, a izvela tadašnja Grašina djevojka Danijela Martinović, svježe odbjegla od Thompsona. Ne samo da je pjesma jedna od najboljih pjesama Eurosonga uopće nego ju je Danijela zašila bez konca.
Savršena kombinacija vizualnog dojma poslovično preslatke Danijele - koja u pjesmu uđe kao gotička Crvenkapica, a izađe iz nje kao Marilyn Monroe - i njenog vokala, koji je začuđujuće grub točno kad to treba biti.
Fantastično za gledati i poštovati zanat naših pop mogula koji su ovdje dosegli vrhunac hrvatske pop kulture - autentičan melodramatični dalmatinski autorski potpis (kasnije su Grašo i Huljić bili u problemima zbog optužbe vezane za plagiranje koju su izgubili na sudu), izuzetan prototip Magazin pjevačice (pop kulturni mem Hrvatske), ukusan aranžman, ogroman refren, jednak omjer bitlsovske jednostavnosti za koju je Grašo imao neobičnu žicu u to vrijeme i emocionalnih visina u udarnoj centralnoj misli: "Neka mi ne svane, nek me nema, nek me ne bude, / neka me bez tebe ne probude." Bez greške. Definitivno je bio potreban nastup koji je 20 godina ispred vremena da ovo zasjeni.
Ali činjenica da smo dobro izgledali u Eurosong ringu protiv Dane International govori puno.
Pjesma: 8/10
Zabava: 9/10
Kontekst: 9/10
Eurosong: 5. mjesto
1999. | Doris Dragović - Marija Magdalena
Ova Dora bila je prvo izdanje podijeljeno na tri večeri, a čak su i birali najbolju dotadašnju pobjednicu (Danijela je, logično, bila prva, ali Maja zadnja?!).
Najluđi top 5 dosad: peti je Magazin, četvrti ni manje ni više nego Josip Katalenić koji je, na svoju žalost, bio prestar za dječji Eurosong, treći Goran Karan i drugi opet Petar Grašo s duhovitim krindžem Ljubav jedne žene. Negdje van konkurencije bilo je šaroliko društvo: Maja Šuput sa svojim originalnim licem, urnebesan Nikitin klasik Kraljica noći, Giuliano i legendarni Turbo X koji su osvojili ukupno 0 bodova.
Ako mislite da je itko od njih (a možda i generalno) imao šanse protiv Huljićeve Marije Magdalene u izvedbi Doris Dragović, možda bolje da prestanete čitati i nastavite osmišljavati look za Domenicin koncert u Areni, brzo će to.
Ovo je jednostavno primjer pop izvrsnosti u kojoj Huljići daju jednu od najboljih pjesama iz svog kataloga izvođačici koja nokautira izvedbu slovo po slovo. Vjekoslava ne časi ni časa: pjesma kreće linijama "...jer tvoja ljubav me razapela / odriješila me je mojih grijeha" i spaja fanatičnu idealiziranu ljubav s kršćanskim motivima s toliko opsjednutog i divljeg fatalizma da mi se čini da bi se bilo koja druga pjevačica preplašila i rasplakala usred pjesme da je pokušala ovo otpjevati na pozornici Dore. Pogledajte samo izraz lica Doris dok, svjesna da je zacementirala i nije ostavila ni vapnenca, ekstatično čeka finalni ton na snimci ispod. Maestralno.
Bodovi za kontekst: Doris je već bila na Eurosongu u doba SFRJ, ali čak i izvrsna Željo moja je jasno inferiorna ovome. Ovo je sociološki izvrstan primjer ljubavi arhetipa Hrvatice obrađen na sirovi balkanski način, a pogotovo u to vrijeme. Ne zaboravimo ni kontroverze s oduzimanjem bodova zbog playback bekova.
Pjesma: 9/10
Zabava: 9/10
Kontekst: 9/10
Eurosong: 4. mjesto (ali je Marija Magdalena bila objektivno najbolja na natjecanju te godine, iako je aranžman na Dori bio još bolji)
2000. | Goran Karan - Ostani (kad zaspu anđeli)
Uz lagane Deu i Josipa Katalenića, na ovoj Dori imali smo i teškaše poput zabavne Severine, Giuliana (3. mjesto s čvrstom uspješnicom Srna i vuk) i Vanne (2. mjesto, objektivno je bila bolja od prvog), a svoj red dočekao je Goran Karan. Pjevao je klasičnu muževnu baladu o trenutku slabosti u kojem traži podršku voljene žene.
Pjesma je bila povratak na klasične balade poput Nek ti bude ljubav sva, a sve zajedno je bilo dosta siromašno i razočaravajuće u odnosu na prethodne godine, što je urodilo i plasmanom na devetom mjestu na Eurosongu. Da je bar pjevao Vagabunda!
Zabavna koincidencija: ova pjesma označila je početak pada jer će svaku sljedeću godinu Hrvatska padati za po jedno mjesto!
Još zabavnija koincidencija: Huljić je na Doru poslao riskantnu i dobru Hrvatsku rapsodiju, i to u izvedbi Magazina, koji se za potrebe Dore preimenovao u Cronika. Pjesma je praktički instrumental, a na Eurosongu bi bila zabavan mem i kuriozitet, ali svejedno ne bi pogriješili da je otišla umjesto Karana.
Pjesma: 5/10
Zabava: 3/10
Kontekst: 1/10
Eurosong: 9. mjesto
2001. | Vanna - Strune ljubavi
Opet su tu izvođači poput Branimira Mihaljevića i Josipa Katalenića, ali i ikone poput Vesne Pisarović, Emilije Kokić (pobjednica Eurosonga s pjesmom Rock me u SFRJ) i Petra Graše, koji je došao s aranžmanskom imitacijom Santaninog hita Smooth (Sjećate se konkurentnog doba hrvatskog popa kad je Nina Badrić objavila Nek ti bude kao meni nekoliko mjeseci nakon što je Santana objavio Maria Maria s identičnim gruvom? Kad se sjetim, suza krene.).
Ovaj put se s pobjednicom Vannom udružila krema hrvatskih autora: pobjedničku pjesmu napravili su Huljići i Ante Pecotić, a aranžirali Kazinoti i Kalogjera. Reklo bi se da će biti malo bolja s obzirom na pedigre, ali ipak je dovoljno solidna i ozbiljna da je sasvim u redu što je ona odnijela pobjedu usprkos glasovima publike.
Naime, publika je dala maksimalan broj bodova pjesmi Ljepota Emilije Kokić i nekakvog Jucija. Možda je prilika da Vanna rodi na Eurosong pozornici jednostavno bila neodoljiva?
Pjesma: 5/10
Zabava: 3/10
Kontekst: 6/10
Eurosong: 10. mjesto
2002. | Vesna Pisarović - Sasvim sigurna
Magazin je odustao od Dore jer je HRT odbio nastup Maksima Mrvice u revijalnom dijelu, a Rozga je još - pazite sad - prerano otkrila ime pjesme koja ide na Doru. Televisa presenta! Ovdje je sve jasno: Vesna Pisarović uvjerljivo je pokosila Karana, Borisa Novkovića i, vjerovali ili ne, pridošlice poput Ivana Zaka koji je osvojio 0 bodova.
Njena Sasvim sigurna tadašnja je Call me maybe, konstrukcijski čvrsta i sadržajno priglupa pjesma Ante Pecotića i Milane Vlaović, čiji je nedostatak pogađanja kvalitetnih memova nadoknadio divlji nastup. I prošlih godina bilo je razvidno da se radi o vanserijskoj izvođačici, a Vesna ovdje ne ostavlja ni miligram nade drugim natjecateljima - vlada pozornicom u maniri džepne verzije Salme Hayek u After darku, uvija se kao zmija, izvodi čučanj po potrebi, teatralna je i agresivna kao i protagonistica pjesme koja svog partnera zavodi kao što Netanyahu zavodi Palestinu.
Na dejt s ovom verzijom Vesne ne ideš ako ti nije OK da te ubije na spavanju. Ukratko: ova pjesma je dobra izlika za poslati Vesnu na Eurosong kao i bilo koja druga, pogotovo u ovako lošoj konkurenciji.
Pjesma: 6/10
Zabava: 9/10
Kontekst: 6/10
Eurosong: 11. mjesto (engleska verzija, nažalost)
2003. | Claudia Beni - Više nisam tvoja
16-godišnjakinja Claudia Beni ovim je hitom uspjela nadvladati Željka Houdeka i njegovu Na krilima ljubavi, jednu od najboljih pjesama Nine Badrić Čarobno jutro, Čistu peticu Maje Šuput i enJoya, Robota Luke Nižetić i izvrsnu Antoniju u legendarnoj Kawasaki 3p izvedbi.
Čarobno jutro, Antonija i Više nisam tvoja rijetko su izuzetan trojac - Čarobno jutro je tehnički najbolja pjesma natjecanja, Više nisam tvoja ukupno najzabavnija, a Antonija je jednostavno bila ispred vremena. Naravno da sad već glazbeno i kulturno uspavana Hrvatska nije mogla prepoznati potencijal duhovitih ska punkera, i to tri godine prije pobjede Lorda na Eurosongu. Šteta.
Ipak, Više nisam tvoja je sasvim solidna pobjednička pjesma: mlada Claudia je ozbiljno shvatila ulogu pop zvijezde, koreografi su odradili svoj posao i napravili prvi pravi plesni mem Dore (pogledajte samo kako dirigent skakuće uz plesače!), Andrej Babić autorski je napravio svoj posao, pjesma je izravna, udarna i ni sekundu ne troši uludo, a refren je instant karaoke klasik.
Jedino što joj se zaista može prigovoriti je to što, nakon ENI-ja i Vesne, definitivno ne gura standarde svježeg pristupa. Ali zamislite samo da ovo dođe na Dnoru 2024. u nepromijenjenom obliku. Ne bi bilo potrebe ni glumiti da bilo tko drugi ima šanse, što više govori o Dnori nego o Claudiji.
Pjesma: 7/10
Zabava: 9/10
Kontekst: 4/10
Eurosong: 15. mjesto
2004. | Ivan Mikulić - Daješ mi krila
Andrea Šušnjara za dlaku je izgubila od Ivana Mikulića, što je šteta jer se radi o jednom od najsmješnijih nastupa u povijesti Dore. Njene bizarne vajbove u posljednjih deset godina uspjela je replicirati samo Aklea Neon, ali o njoj ćemo mrvicu kasnije. Treća je bila Karma s odličnim i sveprisutnim hitom Malo pomalo, nepravedno sedmi Massimo i Meritas s najboljom pjesmom ove Dore (Odjednom ti), a ostatak ponude je slabašan: La Lana Ju Jurčević, Željko Houdek, Ivana Kindl, Alen Nižetić, Ibrica i Grdović. Neusporedivo s ovim danas, jasno, ali tad je to označavalo slobodni pad renomea natjecanja.
Ivan Mikulić kanalizirao je nekakvog Zdravka Čolića koji je previše boravio u Međugorju, izgubio sav šmek i ponio svu samouvjerenost i - mora se priznati - makar dobar dio vokalne moći. Pjesma je solidna ako idete na dejt s kćeri klečavca na trgu, ali u široj slici povratak u komfor zonu mediokriteta te glupo ignoriranje Massima, Karme i Andreje koji su mogli napraviti dobar ili, u Andreinom slučaju, komičan uspjeh.
Pjesma: 5/10
Zabava: 1/10
Kontekst: 1/10
Eurosong: 12. mjesto
2005. | Boris Novković - Vukovi umiru sami
Ove godine se preliminarno natjecanje održavalo mjesec dana u HRT-ovim emisijama nakon kojih su ispali E. T. i Songkillersi, a Adonis Ćulibrk iz E. T.-ja žalio se javno zbog sumnje u namješteno glasanje, što je uzrokovalo i kratki beef s HRT-om koji je opovrgnuo Ćulibrkove zlokobne misli.
Nakon tri natjecateljske večeri najviše su se istaknuli Luka Nižetić i njegova pjesma Proljeće, Magazin i pjesma Nazaret te pobjednik Boris Novković.
Proljeće je jedan od najvećih hitova te godine i legitiman kandidat za pobjednika, toliko jak da je i dan danas jedina pjesma Luke Nižetića koje se možete sjetiti bez guglanja. Nazaret je nastavak povezivanja teatralnih religijskih motiva s alfa ženkama na vokalima, a bonus je bio što smo mogli vidjeti Jelenin plesni performerski tour de force bok uz bok s pjevačem koji je podsjećao na Isusa Krista. Jako camp i više nego dostojno Eurosonga.
Dostojan je bio i Boris Novković, koji se naslonio na (u to vrijeme na Eurosongu sve popularniji) etno prizvuk i, bez obzira na labav vokal i izostanak karaktera, uz ansambl Lado ipak dobio konkretan rezultat - Vukovi umiru sami zaista je dobra pjesma uz sve Borisove izvođačke nedostatke.
Ova godina pokazuje i neke od prvih plodova karaoke showova koji će za desetak godina postati okosnica nadolazeće Dnore: natjecali su se Saša, Tin i Kedžo, Žanamari Lalić i Ivana Radovniković. Konkurencija će morati skoro pa nestati da bi ove okosnice bile konkurentne.
Pjesma: 7/10
Zabava: 3/10
Kontekst: 2/10
Eurosong: 11. mjesto
2006. | Severina - Moja štikla
Tko bi rekao da ćemo godinu dana prije najvećeg američkog glazbenog opredjeljenja i mi imati nešto slično? Naime, 2007. vodio se medijski rat 50 Centa i Kanyea Westa koji je bio rat načela: gangsta rap koji je predvodio Cent ili emocionalni progresivni rap kakav je radio West. Kanye je pobijedio, što je uz glavni cilj - broj prodanih albuma - bila i simbolička prekretnica nakon koje rap zaista više nije bio isti.
Slično je bilo i na zadnjoj Dori: Kraljevi ulice bili su zagrebački dečeci koji su služili kao simbolički bastion starogradske kulture i otmjenih vrijednosti, ne toliko zbog sebe koliko zbog Severine kojoj su podijeljena mišljenja bila predodređena. Njena pjesma Moja štikla (nastala u suradnji s Borisom Novkovićem i Franjom Valentićem!) bila je najoriginalniji i najbolji kandidat još od Marije Magdalene, ali se toliko naslanjala na domaći etno izričaj kakav metropolitski nastrojeni Hrvati jednostavno ne mogu probaviti kao dio svog nacionalnog identiteta da su pjesmu prozvali turbofolkom. Jedina sramota njene pobjede bila je ta što je itko drugi uopće dobio ikakve bodove.
Severina je ovdje u stravičnoj formi, na vrhuncu pop izričaja, hrabrosti, provokacije, koketiranja s etno prizvukom koji će kulminirati na Zdravo Marijo (jednim od najboljih hrvatskih albuma, autori su giganti Bregović i Marina Tucaković), a ima i superiornog seoskog seksepila koji ju je pratio kroz karijeru.
Na ovom njenom vrhuncu jasno vidimo zašto je Severina jedna od najvećih pop zvijezda koju smo ikad imali (ako nije i najveća): kontrolira publiku za čistu desetku, besramno izaziva javno mnijenje, ima progresivne glazbene ambicije i standarde, ide all in na svoju viziju, samouvjerena je kad kaže "s-s-seks!" i "Afrika, paprika!" kao da izgovara najnormalniju liniju hrvatske glazbe ikad napisanu. Tko god kaže da Moja štikla nije benger, neka bude svjestan da samo sebi može lagati.
Nažalost, Severina je pobijedila na Dori, ali je uskoro i shvatila da joj se ne isplati ograničavati se načinom rada hrvatske industrije zabave pa je prebjegla u Srbiju i nedugo zatim ambicije zamijenila zamarajućim medijskim ratovima kraj kojih je glazba postala usputni hobi.
Ova godina je simboličan pad hrvatske glazbene industrije jer se nakon Severininog drskog seljaštva medijska slika uniformirala u prozapadnjačko odbacivanje svega nedovoljno otmjenog. Ipak je Hrvatska bila preblizu EU, tržište monopolizirano djelovanjem interesnih grupa, a od susjednih legla kriminala se trebalo izdvojiti na sve načine, pogotovo pop kulturom. Hrvatska ju je, konkretno, ubila.
Pjesma: 8/10
Zabava: 9/10
Kontekst: 10/10
Eurosong: 12. mjesto
2007. | Dragonfly feat. Dado Topić - Vjerujem u ljubav
Trećeplasirana pjesma s prve Dnore bila je u rezervi sve do natjecanja, zanimljivo!
Prva Dnora specifična je po tome što ne znate ni jednu pjesmu s nje - eventualno pobjedničku Vjerujem u ljubav. Balada Dade Topića kulturan je odgovor na Severinu, a radi se o prvoj istinski dosadnoj pjesmi koju je Hrvatska poslala na Eurosong. Dado recitira užasne stihove poput: "...i onaj stih iz moje pjesme / ti si k’o na ranu sol."
Prosječnom 9-to-5 čovjeku nemoguće je približiti razinu lijenosti potrebnu za puštanje ovakve linije u finalnu studijsku snimku. Nekakva hrvatska Shakira se kraj njega svojski trudi dignuti pjesmu na prihvatljivu razinu, ali sve zajedno se klima kao Mate Rimac kad ga pitaju za robotaksije.
Da stvar bude gora i simboličnija, pogodite tko je pobijedio na Eurosongu baš na godinu prve Dnore: Marija Šerifović s legendarnim klasikom Molitva, jednom od najboljih pobjedničkih pjesama. Kunem se, nisam to znao kad sam radio ovaj Dora vs. Dnora presjek.
Vjerujem u ljubav je simbolično i prva pjesma u cijelom ovom nizu koja nije upala u finale.
Pjesma: 2/10
Zabava: 1/10
Kontekst: 0/10
Eurosong: 16. mjesto u polufinalu
2008. | Kraljevi ulice i 75 cents - Romanca
Drugu Dnoru obilježile su dvije sramote: prva je diskvalifikacija Dine Dvornika dva dana prije finala (Dino navodno nije uopće dolazio na probe, a on sam je pozdravio diskvalifikaciju "jer je organizacija Dore u totalnoj komi"), a druga je poziv HRT-a kremi hrvatskih autora da napišu 10 pjesama za natjecanje.
Važno je istaknuti da su tadašnji najemitiraniji autori isti kao i današnji: Buljan, Pecotić, Ninčević, Dumančić, Dujmić, Hus… Smiješno. Trajanje se također skratilo s tri na dva dana.
Bilo kako bilo, pobijedili su (konačno) Kraljevi ulice s još jednom otmjenom zijevalicom za penzionersko gledateljstvo kojim se Dnora nastavljala odricati mlađe publike. Na Eurosongu u Beogradu ostvarili su tek 21. mjesto, što je najgori rezultat dosad, ali i standard kojeg će se Hrvatska ubuduće držati.
Daleko smo od Moje štikle, a kamoli od Marije Magdalene. Bit će još puno gore, ne brinite.
Pjesma: 4/10
Zabava: 4/10
Kontekst: 2/10
Eurosong: 21. mjesto
2009. | Igor Cukrov i Andrea Šušnjara - Lijepa Tena
Slobodan pad se nastavlja. HRT opet poziva poznate autore da pripomognu, ali nitko nije donio ništa dobro pa su samo profitirali od emitiranja povodom nastupa na Dnori i - to je to.
Prvi trojac? Feminnem s pjesmom Poljupci u boji, Tomislav Bralić s poznatim klapskim hitom Ne damo te pismo naša te Huljićev pulen s Operacije trijumf i buduća pjevačica Magazina s pjesmom Lijepa Tena koja nastavlja trend senzibilne etno pop dosade, a Igor Cukrov je osuđen na opskurnost kao izgubljeni brat blizanac Matije Cveka koji se nikad nije naučio reklamirati.
Pjesma: 3/10
Zabava: 2/10
Kontekst: 2/10
Eurosong: 18. mjesto
2010. | Feminnem - Lako je sve
Nikad manje prijavljenih pjesama, nikad gora selekcija, nastavak loših pobjednika. Opet ne znate ni jednu pjesmu, što Dnoru udaljava od slavnih dana Dore koja je rađala klasike.
Na Eurosong je otišla grupa karaoke show natjecateljica Feminnem, a pjesmu Lako je sve napravio je Branimir Mihaljević koji se poslije morao boriti s glupim optužbama da je pjesma plagijat recentne ruske pobjednice, a kasnije i malo manje glupim (ali i dalje glupim) optužbama da je plagijat pjesme Idi od Smaka. Mihaljević se uvijek može braniti činjenicom da bi pjesma sigurno bila bar malo bolja da ju je digao od superiornog uzora.
Ipak, ovo je zahvaljujući tematici najbolje što je Dnora dotad proizvela. Klasična konstrukcija i solidan aranžman dinamički dobro prate priču iz perspektive žene koja je počinila prevaru, intenzivniji dijelovi su konkretni, brejkovi su mrvicu mlaki, ali pjesma generalno drži vodu.
Nažalost, glumački dio interpretacije je očajan - Pamela se smješka čak i kad obznanjuje partneru da ga je prevarila, Neda je mrtva ozbiljna, a Nika hladna i distancirana; ne prate ni pjesmu ni jedna drugu, a pjesma nije baš toliko dobra da dopusti takvu manjkavost.
Nisu ušle među 25 finalista, a samo šest država imalo je manje bodova od njih.
Pjesma: 5/10
Zabava: 3/10
Kontekst: 2/10
Eurosong: nisu prošle u finale, 7. mjesto na začelju
2011. | Daria Kinzer - Lahor / Celebrate
HRT pretvara Dnoru u reality karaoke show koji je u sedam emisija nebulozno na Eurosong poslao Dariju Kinzer. Zabavno: u svakoj emisiji mijenjao se žiri, a imena su jako komična - od Dine Jelusića, preko Luke Nižetića, pa sve do Tomislava Bralića.
Kontroverzu Dnore 2011. zaokružila je odluka finalnog žirija (Severina, Andrej Babić i Tonči Huljić) da electro pop Borisa Đurđevića i Andreje Čubrić u izvedbi Darije Kinzer pobijedi Željka Houdeka i njegov solidan hit Stotinama godina (autor Ante Pecotić).
Žiri je imao prednost u odnosu na publiku koja je ispravno prepoznala da je Lahor u izvedbi Darije Kinzer smeće i da je Željko naša Marija Šerifović koja bi se malo manje osramotila od pjesme koja je bila na samom začelju od 43 natjecatelja. Samo 9 kandidata imalo je manje bodova od Darijinog Lahora, odnosno engleske verzije Celebrate.
Inače, pjesma je klasično jeziva imitacija onoga što autori koje je pregazilo vrijeme smatraju modernim tekovinama. Kad kažem da je izbor žirija nebulozan, ne pretjerujem.
Valja primijetiti i da je Dnora u ovoj točki takvo ruglo da je kvaliteta pjesama sporedna tema - jasno je kao dan da Hrvatska više ne proizvodi dobru glazbu ni za sebe, a kamoli za Europu.
Pjesma: 3/10
Zabava: 1/10
Kontekst: 1/10
Eurosong: 10. mjesto na začelju
2012. | Nina Badrić - Nebo
Ovdje je HRT odustao i od Dnore iz očitih razloga - ruglo je bilo nepodnošljivo, a interes gledatelja jenjavao iz godine u godinu. Ovo je prilično dobar primjer kako uništiti reputaciju najgledanijeg glazbenog događaja u državi - samo treba biti uporan i ključne odluke pružiti u ruke umornih starosjedioca.
Nina Badrić je poslana internom odlukom HRT-a, što je bila grozna odluka jer je Badrićka izgubila polet i šarm koji je nekoć imala, a Nebo je dosadan i ispran pokušaj dramatične balade nastao u suradnji Ante Gelo - Nina Badrić. Ne isplati se trošiti riječi na ovo - kao što se ni HRT-u nije isplatilo glumiti ikakav natječaj.
Rezultat na Eurosongu bio je također loš - Nina nije prošla ždrijeb, a među 42 zemlje kandidatkinje, jedino njih 13 imalo je manje bodova.
Pjesma: 2/10
Zabava: 0/10
Kontekst: 0/10
Eurosong: 13. mjesto na začelju
2013. | Klapa s mora - Mižerja
Ne znam je li mi smješnije ime Klapa s mora ili termin superklapa kojim su nazivali ovu grupicu okupljenu samo za Eurosong. Opet HRT klasik - interno izabrana loša pjesma, bezvezan nastup i grozan rezultat. Opet Hrvatska ne ide u finale, a Klapa s mora je u konkurenciji 39 zemalja bila 7., na začelju po broju bodova. Bodovi za kontekst: tradicionalna hrvatska klapa? Valjda? Oduzmite ove bodove slobodno, ne smeta mi.
Pjesma: 2/10
Zabava: 1/10
Kontekst: 2/10
Eurosong: 7. mjesto na začelju
2014. | Dora se ukida, ne ide nitko na Eurosong!
HRT kaže da "osobito vodi računa da se sredstva pristojbe troše na što učinkovitiji način, ima u vidu tešku gospodarsku situaciju i vodi računa i o kritikama javnosti o financijskoj opravdanosti nastupa"!
2015. | Nula bodova
2016. | Nina Kraljić - Lighthouse
Interno odabrana pobjednica HRT-ove tvornice propalih karijera koju svi plaćate - The Voiceu. Predvodnik sadašnjeg stručnog žirija Željko Mesar najavljivao je da će predstaviti Hrvatsku u najboljem svjetlu. Kraljićka je na kraju bila samo pokušaj opravdanja legitimiteta The Voicea, a za ovu priliku nisu čak uspjeli ni umjetno priskrbiti više emitiranja nekom domaćem autoru - pjesmu su napravili Andreas Grass i Nikola Paryla, a producirao ju je Thorsten Brotzmann.
Dok će HRT glasnogovornici hajpati njen prolaz u finale, prisjetimo se da je u tom finalu od 26 natjecatelja bila na 4. mjestu - na začelju.
Pjesma: 2/10
Zabava: 2/10
Kontekst: 1/10
Eurosong: prošla u finale, 4. mjesto na začelju
2017. | Jacques Houdek - My friend
Još jedna interno odabrana pjesma. Samoprozvani "Gospodin Glas" Željko Houdek pjeva pjesmu na kojoj je radilo frapantnih 6 autora, a proizvelo apsurdnu smicalicu čija se vrijednost i zanimljivost temelje na tome što Željko mijenja glas iz opernog u klasični pop glasić.
Ozbiljno, to je cijela pjesma, sve ostalo prođe ispod radara jer je ova dosjetka Željka i ekipe toliko iritantna i toliko odvraća pažnju od pjesme da je teško napisati išta smisleno. Uz nekoliko pažljivih slušanja, uspio sam doprijeti i do sadržaja, što ne preporučujem nikome jer je ovo autorski ispod svake razine.
Eurosong je to ipak prigrlio kao mem, pustio Željka u finale i doveo ga do visokog 13. mjesta, što je samo pokazatelj vrijednosti fore koja će na trenutak zabaviti publiku - čime će se kasnije poslužiti prvenstveno Let 3 za jednako solidan rezultat unatoč rastrojenoj pjesmi.
Pjesma: 2/10
Zabava: 3/10
Kontekst: 2/10
Eurosong: 13. mjesto
2018. | Franka - Crazy
Opet interni odabir, opet pobjednica karaoke showa (davni Showtime, berba 2007.), opet Mihaljević u autorskoj fotelji. Ovaj put su pametno angažirali mladog producenta Denza koji je najpoznatiji po radu s High5, a zaslužan je za moderan instrumental koji Franka kvari napadnim pokušajem diva interpretacije - više puta smo u njenoj karijeri mogli vidjeti da se doživljava kao izvođačica kalibra i manira Beyonce, a ne moram ni spominjati koliko je to komično.
U ovoj pjesmi čak ima i recitaciju neke pseudopoezije koja zvuči kao nekakva Bollywood Beyonce. Dosta sramotno sve skupa. Još jedna sramota uslijedila je nakon Denzovog propusta - naime, nepažnjom je prodao instrumental rumunjskom reperu Guezu, koji ih je kasnije prozvao za krađu pjesme.
I zadnja sramota bila je plasman: samo 5 natjecatelja imalo je manje bodova od Frankine neuspješnice.
Pjesma: 3/10
Zabava: 3/10
Kontekst: 2/10
Eurosong: 6. mjesto na začelju
2019. | Roko Blažević - The Dream
Vratila se Dnora! Ali kolektivno zijevanje se nastavlja. Opet Željko Houdek šefuje projektom, njegova je i pjesma (u suradnji s Andreom Čubrić i Charliejem Masonom), a pjeva njegov mini me, mlaki Roko Blažević, opet natjecatelj karaoke showa, wunderkind diva glasa koji od tog Eurosonga postoji samo u ovakvim člancima.
Po dosadnoj pjesmi neće biti upamćen, ali hoće po krilima koja je nosio na Eurosong pozornici. Houdek je neosporni velemajstor neukusa. Bonus bodovi za prvu liniju "I have a dream / it is as beautiful as it is extreme" - C2 iz engleskog najbolja je stvar na našoj estradi.
Zanimljivija je konkurencija: bodove nisu dobile ni Domenica ni Kim Verson, Lidija Bačić imala je ukupno 1 bod, Luka Nižetić ostavio je srce na pozornici u nekoj čudnoj latinskoj poskočici koja nikome nije bila jasna, a tu su bili i Lorena Bućan (mala Huljićeva Doris Dragović), Manntra (s Baby Lasagnom), kao i standardni tragičari poput Jure Brkljače, Bete Sudar i legendarnog Bojana Jambrošića.
Inače, Domenicina pjesma Indigo s ove Dore je podcijenjena dječja pjesma i rado ću je braniti u raspravama.
Krindž na stranu, Roko je bio 7. na začelju - opet daleko od finala.
Pjesma: 2/10
Zabava: 4/10
Kontekst: 1/10
Eurosong: 7. na začelju
2020. | Damir Kedžo - Divlji vjetre
LED ekrani u ime troškovnika i vanjskih tehničkih usluga, promocija HRT-ove tvornice propalih karijera koju svi plaćate - The Voicea - u revijalnom programu, nevjerojatno dosadni natjecatelji: Dora je u povratku definitivno zasjala minimalnim sjajem.
Od baš groznih Edija Abazija, Lorenza (ft. Dino Purić i Reper iz sobe), Đane Smajo, Jure Brkljače i Nikole Marjanovića, izdvojili su se Mia Negovetić i Damir Kedžo. Ovaj dvojac će se pokazati opsjednutim nastupom na Eurosongu koji će im konstantno izmicati - Kedžo je pobijedio na ovoj Dnori, ali zbog pandemije nije bilo Eurosonga.
Srećom, Kedžina muževna kamilica nastala u suradnji s autorom Antom Pecotićem (od kojeg Hrvatska nije očito proizvela boljeg u ovih 20-30 godina) ionako je bila osuđena na propast.
Jedini zanimljiv projekt koji bi mogao zabaviti europsku publiku bila je pjesma Zovi ju mama u izvedbi Akleje Neon koja je, uz sve manjkavosti (nastup je top 3 najkomičnijih na Dnori, što je potencijalno dobra i memabilna stvar), bila svjetlosnim godinama ispred Kedže.
Pjesma: 3/10
Zabava: 1/10
Kontekst: 0/10
Eurosong: nije se održao
2021. | Albina - Tick Tock
Povratak Eurosonga i poslovično sjajan stručni žiri za Dnoru: Andrej Babić, Hrvoje Prskalo, Matija Cvek, Monka Lelas i Uršula Tolj izabrali su pjesme koje vam dan danas zasigurno ne prestaju curiti iz ušiju: Kriv, Blind, Ma zamisli, Come this way, Share the love, Zapjevaj, sloboda je! i mnoge druge.
Mihaljevićeva uspješnica Tick Tock zaludjela je hrvatsku javnost jer ljudi, razumljivo, nisu mogli vjerovati da će Hrvatsku predstavljati mlada pjevačica (sad već svima poznati baddie Albina Musić), i to pjesmom koja koliko-toliko sliči na moderni pop (bar onaj refren i drop, ostatak je jako klasičan pokušaj eurovizijske pjesme naših autora koji već dugo nisu u tijeku).
Nažalost, samo našu javnost je moguće tako impresionirati pa Albina, uz sav trud oko nastupa, atraktivnost i dobru volju, nije uspjela izboriti finale. Ali bila je blizu!
Pjesma: 5/10
Zabava: 5/10
Kontekst: 3/10
Eurosong: 12. mjesto na začelju, 5 bodova od ulaska u finale
2022. | Mia Dimšić - Guilty pleasure
Uršula Tolj dobila je nogu, a zamijenio ju je i sad aktualni Tomislav Štengl. Poklonili su Albini i Franki 15 minuta promocije, stavili Franku za voditeljicu na sveopće krindžanje gledatelja, natjecali su se brojni anonimusi, poput Jesse, Roka Vuškovića, ToMe, Tije i Erica, a glavna priča bila je ona o sukobu na vrhu - Marko Bošnjak je izgubio od Mije Dimšić, a okolnosti su bile zanimljivije nego što se na površini činilo (ali o tome ću neki drugi put).
Šteta, jer je pobjednica bila loša vajb kopija svog uzora Taylor Swift i proizvod početničkog pop songwritinga koji nije dobro funkcionirao, a mali Bošnjak je uz manje hladan nastup i ozbiljan marketing imao šansu ostvariti neki rezultat usprkos ograničavajućim faktorima (pjesma je mogla biti bolja).
Dan danas njegov nastup na Dnori ima više pregleda od finalnog nastupa Mije Dimšić, što je endem u svijetu pobjeda na Dori i Dnori. Guilty pleasureu je izmaklo finale slično kao i Albini, a iza nje je ostalo još samo 13 natjecatelja.
Pjesma: 3/10
Zabava: 3/10
Kontekst: 1/10
Eurosong: 13. mjesto na začelju
2023. | Let 3 - Mama ŠČ!
Ovdje je sve bilo jasno od samog starta i ispodprosječnost natjecatelja došla je do izražaja više nego ikad. Let 3 protiv: Patricije Gašparini? Tajane Beline? Damira Kedže? Meri Andraković? Yogija? Eni Jurišić? Ne, jedini koji su imali ikakvu šansu pomrsiti im planove su favorit fanova: cure iz Harmonije disonance koje su imale jedan od najsramotnijih nastupa uživo u povijesti natjecanja. Ili samo povijesti.
Let 3 je iskoristio HRT kao poligon za reklamu branda ŠČ, izvrsno konstruirao marketinšku strategiju s obzirom na nepravednu prednost koju su imali i - u pozitivnijem tonu - revitalizirao interes za Dnoru nakon jako dugo vremena. Nažalost, pjesma je jednostavno bila previše rastrojena usprkos trendy tematici, a oni prevelike karikature za najozbiljniji rezultat: Mama ŠČ završila je na 13. mjestu. Za koga je, dobro je!
Pjesma: 5/10
Zabava: 6/10
Kontekst: 7/10
Eurosong: 13. mjesto
A sad je tvoj red! (P.S. U zagradi su naglašeni dodijeljeni bodovi iz teksta.)