VELIKOJ većini fanova grupe Let 3 ime Luka Kerečin vjerojatno ne znači mnogo, ali radi se o čovjeku koji je bio itekako bitan u priči koja je Let 3 pretvorila u regionalni viralni hit.
Iako ni sam nije siguran kako bi se definirao, Luka tvrdi da se voli predstaviti kao "strateg i komunikacijski stručnjak". Ukratko, sav online sadržaj koji se munjevito širio nije samo rezultat činjenice da grupa po svojoj prirodi zna kako privući pažnju te pjesme koja je pobijedila na Dori već i činjenice da se radi o online priči koja je dugo i pomno pripremana.
Dovoljno je prisjetiti se pobjednika Dore unazad nekoliko godina i bit će nam jasno da pobjeda i pjesma nisu dovoljne da održe interes. U slučaju Leta 3 taj interes je samo nastavio rasti.
Stoga smo popričali s Lukom o njegovoj suradnji s letovcima.
Kako je započela tvoja priča s Letom 3?
Moja osobna priča počela je s Letom 3 još kad sam bio klinac. Imao sam nekih 13 godina kad sam otkrio bend. Većinu života sam proveo izvan Hrvatske, pa zapravo uopće nisam konzumirao domaću glazbu niti sam bio upućen u pop kulturu na ovim prostorima.
No nekako sam 2005. naletio na njihovu kampanju "Plati pa kreiraj" u sklopu albuma Bombardiranje Srbije i Čačka. Sjećam se tog weba rađenog u Flashu, suludo smiješnih fotki benda u narodnim nošnjama, fantastičnog copyja na webu. Pubertetski ja bio je oduševljen i doživotno kupljen. Nakon toga sam krenuo kopati po diskografiji da bih shvatio da, osim vrhunske provokacije, postoji glazbena podloga vrijedna divljenja.
A njihova priča sa mnom počela je 2018. godine. Nekoliko godina prije toga, nakon studiranja i rada u Americi, vratio sam se u Hrvatsku te igrom slučaja ostao. Tadašnji posao me doveo u doticaj s Mrletom, zajedno smo radili na kampanji za HBO. Nekako smo kliknuli odmah od početka, a kroz razgovor s njim sam shvatio da mu je izazov upakirati svoju umjetnost i ludilo u moderne internet formate.
Skupim hrabrosti i zovem ga, bilo mi je malo nadrealno. Ja, klinac od 24 godine glazbenoj ikoni pokušavam objasniti da moramo surađivati i ponovno raditi hype kakav je nastao za vrijeme Bombardiranja Srbije i Čačka. Danima sam pripremao prezentaciju i slagao nekakvu strategiju, prijedlog suradnje.
Našli smo se u Hiltonu na Branimiru, otvorio sam laptop i onako štreberski krenuo s pitchem. Mrle me cijelo vrijeme gleda i šuti. Ja pričam kao navijen, ali zapravo me malo trta, ipak je ispred mene čovjek čiju glazbu štujem. Mislim si, sad će Mrle misliti da sam balavac koji prodaje maglu. Usred prezentacije me prekida, kaže "OK, dosta", a meni se noge odsjekle, da bi me nakon par trenutaka pitao: "Idemo, koliko para?" Tu je sve krenulo.
Je li Let 3 prvi bend s kojim si surađivao na ovaj način?
Imam svoj bend Wings Denied, koji sam pokrenuo još 2013. s tadašnjim prijateljima na faksu u Americi. Fun fact, na cijelom faksu bilo je možda 10 ljudi koji su slušali taj neki progressive metal, ali nas četvorica smo se svi našli na istom katu studentskog doma.
Tako da sam imao utakmica u nogama sa svojim bendom jer kad je to krenulo, nekako smo podijelili zaduženja i na mene je spao komunikacijsko-marketinški-menadžmentski dio. Kad smo izdali prvi album 2015., nanizali smo solidne uspjehe, pa nam je tako taj album na Bandcampu tjednima bio na listi najprodavanijih.
Nakon toga su došli i turneje, ozbiljnije kampanje, merchandise, publishing, izdavaštvo, sponzorski ugovori...
Sad je iza nas nekih 14 američkih, jedna europska i jedna britanska turneja, a pjesma nam je prošle godine završila i u soundtracku igre Fortnite, koju igra 350 milijuna ljudi. Kroz sve to skupilo se iskustva, ali Let 3 je bio prvi bend s kojim sam surađivao na ovakav specifičan način.
Odonda ih zapravo nije ni bilo puno jer volim raditi s ekipom čija glazba rezonira sa mnom. Bilo je tu nekoliko stranih izvođača, a od domaćih bih izdvojio Kandžiju i fenomenalne She Loves Pablo - njihov posljednji album ne skidam s playlista već skoro tri godine.
Radi li se o timu ljudi ili si sam surađivao s Letom 3?
Ovisi na što misliš. Ako pričamo striktno o digitalnoj komunikaciji, to radim sam. Naravno, kad gledamo Let 3 kao cijeli paket, tu su kostimografkinje, modne dizajnerice, modne krojačice, koreograf, diskografska kuća Dallas, grafički dizajner, trgovina Rockmark... Uglavnom, cijela plejada ljudi, a ja sam samo mali kotačić zadnjih pet godina u mašini koja melje sve pred sobom već 30 godina.
Rockmark i Krešo Blažević u cijeloj toj priči igraju ogromnu ulogu. Od produkcije i ideja do logistike i podrške u svakom smislu - dali su nam princip “ključ u ruke” koji funkcionira savršeno. Ali konkretno gledajući, u uspjehu ove cijele priče uvelike je ulogu igrala i ekipa iz Dallas Recordsa kroz konstantnu podršku u svim ludim idejama.
Što je konkretno tvoj posao u ovoj priči?
Uskačem gdje treba. Primarno su to merchandising i digitalna prisutnost benda, ali i sve što se nađe između toga.
Na koji se način sve to stvaranje online prisutnosti odražavalo na popularnost benda? Jasno mi je da je u periodu oko Dore došlo do konačne "žetve" uloženog truda, ali kako je bilo do tada?
Pa stvari su se polako, ali sigurno gradile. Kad dugo i kvalitetno radiš, rezultati sigurno neće izostati. Možda je to zbog toga što sam "novija garda", ali mislim da je puno bitnije imati razvijene vlastite kanale i aktivnu publiku nego imati stalnu prisutnost u medijima. Kada se taj element zadovolji, mediji ti nisu potrebni, pogotovo kad radiš stvari na koje mainstream ne gleda blagonaklono. Tu vrijedi ona "uzdaj se u se i u svoje kljuse". A takvih projekata sam radio i previše, pa sam naučio kako to "zaobići".
Dobar sadržaj nađe put bez puno PR-a i natezanja novinara za rukav. Sjećam se naprimjer korone, kada je Mrle krenuo s vježbama od kuće. Mrletova javljanja uživo i vježbanje privukli su iznimnu pozornost, a mediji su počeli prenositi stvari s njegovih kanala i od toga sami sebi počeli raditi sadržaj. Tako sam diktiraš tempo, a s vremenom smo razvili poprilično dobar njuh kako napraviti i objaviti nešto što će automatski završiti na portalima.
Da se razumijemo, Let 3 je bio i bit će popularan sa mnom ili bez mene. Oni su veliki radnici, fenomenalni autori i ponajbolji regionalni live izvođači. Naravno da je smislena online prisutnost dovela do povećane popularnosti i širenja na neku novu publiku, no ja sam samo upakirao postojeće u formate 21. stoljeća.
Kakve su generalno bile online brojke Leta 3 prije nego što ste započeli cijelu kampanju?
Brojke su eksplodirale nakon Dore, što je i za očekivati. Let 3 je kroz HRT, EBU mrežu i official Eurosong kanale dobio ogroman doseg. No bitno je te ljude zadržati, a još bitnije natjerati ih da se vrate po još. Čini mi se da u tome uvelike uspijevamo.
Brojke su u zadnjih pet godina rasle postojano - Instagram i TikTok benda nisu ni postojali kada smo krenuli. Zadnjih dvije, tri godine pričamo o dosezima pola milijuna ljudi mjesečno, dok su brojke ususret Dori i nakon Dore višemilijunske što se mjesečnog dosega tiče.
Mislim da je dovoljno reći da #mamašč na TikToku ima 22+ milijuna pregleda.
Kako uopće izgleda rad na tome da Mrletove epizode pretvaraš u nešto veće?
Imam osjećaj da Mrletu dođem kao nekakav litmus test za ideje, svojevrsni sparing partner. On udara, ja se izmičem, ali kad udari kako treba, zajedno kažemo "to je to, s ovim idemo dalje" i onda poput nekakve smjese mijesimo te ideje dok ne poprime oblik koji ih u najboljem mogućem svjetlu prezentira u digitalnom prostoru.
Nađeš li se ikad u situaciji da nemaš pojma što bi radio s tim što on snimi?
Svaki dan. Ali to je izazov koji me uvijek iznova drži na prstima. Braniti se od Mrletovih ludih ideja Sizifov je posao. Jednostavno ih upijaš kao sunce, samo uvijek pazim da ne završim kao Ikar i ne izgorim od njih.
Što je ŠČ! bio na početku i u kojem ste trenutku to počeli pretvarati u brend? Koja je bila tvoja prvotna reakcija na ŠČ!?
Prvotna reakcija na ŠČ bila je kao i sada - oduševljenje! ŠČ! je na početku bio ono što je i danas - mantra koja u osobi koja je izgovara pokreće proces katarze, obnavlja duševnu ravnotežu te puni energijom i ljubavi.
Koliko je lako raditi s takvim neobuzdanim kreativcima i koliko često dolazi do razilaženja u idejama?
Razilaženja u idejama čak i nema puno. Svi uključeni se nekako nadopunjuju, dinamika je zapravo izvanserijska i uživam u tome punim plućima.
Je li ŠČ! jedini pokušaj da stvorite brend ili jedini koji je uspio?
ŠČ! je poprimio svoj život koji je sada nemoguće kontrolirati. Citira se u informativnim emisijama, u Index komentarima, na ulici, u vrtiću…
Ne bih to nazvao brendovima, već kreativnim Mrletovim umotvorinama. U njih svakako spada Čupač pičke, koji je fanove podsjećao da misle na svoje tijelo, promovirao zdrav život i tjelovježbu, a najviše je došao do izražaja tijekom pandemije koronavirusa. Zatim je tu Kaluđerica bez nosa, koja također ima gomilu fanova, ali se trenutno povukla u samostan i moli se za što bolji plasman Leta 3 na Euroviziji.
U ovoj fazi govorimo o gomili mercha, od čarapa do slikovnica. Kako to prolazi?
Merch već godinama prolazi i više nego odlično. Mrle i publika njeguju jedan specifičan odnos pun ljubavi, razumijevanja i podrške, što se i vidi. Sve što je Mrle ikad osmislio, može se pronaći u Rockmark trgovini, a upiti publike o novim artiklima koje još ni nemamo u ponudi konstantno pristižu. Iskoristit ću ovu priliku da najavim da u Rockmark uskoro stiže i linija čipkastog donjeg rublja za žene i muškarce.
U jednom su vam trenutku ugasili stranicu. Zbog čega i kako ste to riješili?
S obzirom na to da smo Mrle i ja veliki ljubitelji znanosti, napretka i tehnologije, poneseni prvom fotografijom crne rupe ikada odlučili smo najaviti jedan koncert tako da je Mrle raširio guzove, između kojih se nalazila crna rupa. Htjeli smo da ta fotografija dopre do svih fanova Leta 3 jer Mrle zna da oni dijele identičnu ljubav prema napretku čovječanstva. To je bio žuti karton.
@let3.mrle Bean goes TRANSHUMAN too! Cumming soon 🚜🚀🌹 #mamasc #eurovision #eurosong #let3 #nft ♬ Mama ŠČ! - Let 3
Nedugo zatim neslavna uskrsna čestitka "šupkolukom" uzburkala je mnoge duhove. Vjerujem da su kompovi u određenim krugovima pregorjeli od stiskanja gumba "Report". To je bio crveni karton. Sličan scenarij nam ne gine na TikToku, u zadnje vrijeme upozorenja se nižu, ali volimo život na rubu. Bez toga bilo bi dosadno.
Brzo smo se vratili zbog toga što smo priču gradili na pametan način, pa nismo stavljali sva jaja u istu košaru. Otvorili smo novu stranicu, iskoristili ostale kanale da usmjerimo pozornost na ugašenu stranicu i kroz dva tjedna debelo smo nadmašili staru brojku pratitelja. Svako zlo za neko dobro, no i dalje šteta "šupkoluka", lijepa tradicija za nagovještaj proljeća.
Kad smo već kod stavljanja svih jaja u istu košaru, nevjerojatno me fasciniraju ljudi koji žive isključivo od društvenih mreža, a ne grade svoje kanale poput npr. newslettera, pa im se svijet sruši kada ih hakiraju ili jednostavno ukinu bez razloga. Tvoj profil na Facebooku ili Instagramu nije tvoj, nego Zuckerbergov. Danas jesi, sutra nisi. Ali bazu mailova, brojeva i stvarnih ljudi nitko ti nikad neće moći oduzeti.
Imaš li neke savjete za bendove koji žele pojačati svoju online prisutnost?
Prvo sjednite za stol i kreirajte detaljan profil, ili nekoliko njih, vlastitog fana. Tko je ona? Kako se on zove? Gdje živi? Koliko zarađuje? Kakvu hranu voli? Kakve filmove ili serije gleda? Koje aplikacije ima na mobitelu? Kakvo pivo voli? Nepoznavanje vlastite publike mi je neshvatljivo i neprihvatljivo.
Kada riješite taj misterij, bit će vam puno jasnije na kojim mjestima se trebate prezentirati i u kojem formatu. Da pojasnim, ne pričam ovdje o podilaženju publici i svojevrsnoj autocenzuri samo da biste joj se svidjeli. No ako znate gdje se vaša publika kreće i kako konzumira sadržaj, lakše ćete doprijeti do nje.
Konkretni savjeti iz te domene bi bili da ne držite sva jaja u istoj košari - kreirajte newslettere, napravite web, budite prisutni na forumima, tražite nekonvencionalne načine da se predstavite publici. Potičite dvosmjernu komunikaciju, pozovite fanove da s vama stvaraju, dajte i njima glas, neka se osjećaju uključenima i respektiranima. Uložite trud i vrijeme kako biste iskoristili digitalni prostor, koji je kao prazno platno, produžena ruka vašeg glazbenog izričaja koja ga upotpunjuje ili mu daje novi kontekst.
Tu dolazimo do neizbježnog. Danas glazbenici moraju biti kreatori sadržaja. Nekima to leži, nekima ne. Većina, nažalost, nema financijske uvjete da zaposli nekoga tko će im pomoći u tome, pa se posla moraju primiti sami. Zagazili smo u eru u kojoj se sadržaj prvenstveno konzumira putem videoformata, a on je često kompliciran i skup.
No opet, sve što sam ikad naučio i radio, poteklo je iz DIY etike, a internet je krcat edukativnog sadržaja. Za početak, dovoljno je istrenirati TikTok i YouTube algoritam da ti umjesto isklesanih frajera iz gyma ili guzica i sisa plasira edukativan sadržaj koji će te učiti zanatu produciranja i plasiranja digitalnog sadržaja.
Baš kao što su zadnjih 15 godina glazbeni svijet naglavačke okrenuli bedroom produceri, odnosno glazbenici koji su sami zasukali rukave i uz internet proveli sate i sate učeći se produkciji, sličan pristup sve više primjećujem u domeni kreiranja digitalnog sadržaja.
Tu svakako treba diferencirati glazbenike od influencera kojima je glazba usputni proizvod. Svi ovi savjeti proizlaze iz početne točke bez koje nema dalje - "don’t have a shit product", odnosno glazba koju stvaraš mora biti kvalitetna. Nema tog marketinga koji može spasiti loš proizvod.
Da se vratim na DIY etiku i učenje novih vještina - na kraju krajeva, vrijeme u kojem si završio zanat ili fakultet i radio isti posao 40 godina pa u penziju je iza nas. Cjeloživotno učenje, usavršavanje, usvajanje novih vještina i mogućnost prilagodbe na novonastale situacije temelji su uspjeha u današnjem svijetu, uključujući i onaj glazbeni.
Umjetna inteligencija promijenit će društveno tkivo na nezamislive načine, tisuću puta snažnije nego što su to učinile društvene mreže početkom 2000-ih. Sve bi nas to trebalo pomalo strašili, ali nema druge nego beštiju pogledati u oči, zajahati je i na kraju ukrotiti. To čini razliku između pobjednika i gubitnika.
Što ste sve pripremali u periodu do Eurosonga?
Prlja i Mrle su predstavili zlatni traktor, simbol transhumanizma. Dečki su odradili svirke u Varšavi, Tel Avivu, Madridu i Londonu. Let 3 je također pripremio svoj ulazak u Web 3.0 tako da uskoro možete očekivati i poneki NFT.
Slušajući priče o tome kako se brendiraju i za Eurosong pripremaju neke druge zemlje, ovo djeluje kao prvi domaći pokušaj da se s konkurencijom nosimo i na tom polju. Ovo je sad ulazak u A ligu ekipe koja je specijalizirana za serviranje kompletnih "Eurosong paketa". Kakvi su planovi i očekivanja?
Let 3 je svoje napravio. Što god se dogodilo dalje, stvarno je nebitno jer vode su uzburkane, ekipa je nabrijana i nitko nije ravnodušan. Let 3 ili voliš ili prezireš, između ne postoji. Oduvijek je tako bilo na regionalnoj, a sada je tako i na svjetskoj sceni.
@let3.mrle Evo me. Kuźiš? 🚀🚜🌹 #let3 #mamasc #eurovision #eurosong ♬ Mama ŠČ Let 3 - Let 3 Mrle
Domaći znalci neprestano govore da nas u svijetu ne prepoznaju jer ne ulažemo dovoljno novca u svoje predstavnike, ali slučaj Leta 3 pokazao je da nismo ulagali trud i da se radilo o kreativnom siromaštvu. Misliš li da bi vam pomogli milijuni eura da sve to dignete na još veću razinu?
Naravno da bi. Toliko ideja jednostavno nije moguće izvesti jer su preskupe. Poruka svim potencijalnim investitorima: Još nije kasno! Dajte pare, ne obećavamo dividende, ali luđaštvo bez premca - da!
Kakve su reakcije izvana?
Fantastične. More YouTube reakcija, narudžbe koje stižu iz svih dijelova svijeta, milijuni pregleda, krcate dvorane u Tel Avivu i Varšavi, koje grlato pjevaju svaku riječ, i fanovi koji hrle na slikanje obučeni u Let 3 kostime koje su satima radili kod kuće dovoljno govore sami za sebe.