OVA SCENA vam je sigurno veoma dobro poznata - završili ste s poslom nekad popodne, sljedeća smjena vam je tek sutra ujutro ili čak sutra popodne. Ručali ste, popili ste kavu, obavili kućanske obaveze, sad sjedite i gledate seriju/film/ubacineštotreće. Međutim, u isto to vrijeme vam stižu e-mailovi bez prestanka, zvuk vam para uši, automatski ih otvarate, čitate, odgovarate... Nastavljate poslovnu korespondenciju i izvan radnog vremena, a u to vrijeme osjećate i neopisiv pritisak u prsima.
Upravo je taj pritisak u prsima razlog zašto nikad ne biste trebali čitati poslovne mailove izvan radnog vremena. Mnogi se osjećaju kao da jednostavno moraju odgovarati na poslovne mailove u svakom trenutku jer su tu, jer su ih vidjeli, jer imaju smartphone, a i jer na taj način mogu šefu pokazati koliko su zapravo predani poslu. Međutim, nove studije pokazuje da vam ova praksa može uništiti zdravlje, ali i i veoma loše utjecati na produktivnost.
"Ako nikad ne ostavite posao iza sebe, to vam može donijeti gomilu problema", kaže za Vice profesor William Becker koji je radio na studiji.
Ono što je najgore u svemu je to što čak ni nije problem u tome što vi pregledavate te mailove, problem je u tome što osjećate obavezu da to radite. "To očekivanje stalne dostupnosti znači da su čovjekovi kognitivni resursi stalno u ON načinu rada, čak i tijekom slobodnog vremena. U stvarnosti se taj rad s fleksibilnim radnim vremenom uglavnom pretvara u rad bez granica koji ugrožava zdravlje zaposlenika i njihove odnose s obitelji", rezultati su studije.
Taj stalni ON način rada je problematičan i zato što ga zaposlenici pogrešno doživljavaju kao svoj plus. "Kompanije često to i doživljavaju kao nešto pozitivno jer dobivaju više odgovora od svojih zaposlenika, više toga se obavi, a nedostaci su manje vidljivi", kaže Becker. Međutim, ono što je tu problematično je da takav način življenja dovodi do mnogih stresom uzrokovanih poremećaja poput anksioznosti, depresije, bolesti srca, poremećaja u prehrani, probavnih problema te problema s pamćenjem.
Anksioznost ne pogađa samo zaposlenika, već i njegovu obitelj. "Ono što smo saznali u ovoj studiji jest da su ta očekivanja uzrokovala anksioznost kod zaposlenika, ali se i prenijela na njihove partnere koji su također osjećali pritisak i nervozu zbog toga što im je partner stalno na mailu", kaže profesor Becker.
Studija je otkrila i da ljudi koji se na taj način preopterete poslom uopće ne shvaćaju da je upravo to razlog problema u njihovoj vezi.
Ovo nije prva studija koja je pokazala da je ovakav način rada problematičan. Jedno istraživanje iz 2014. godine pokazalo je da su zaposlenici koji rade na taj način manje produktivni, ali i lošijeg zdravlja. Pokazalo se i da 70-satni radni tjedan ne donosi više rezultata od 55-satnog radnog tjedna.
Dakle, ne postoji razlog zašto biste vi baš uvijek trebali biti dostupni i mislima na poslu, a dobri šefovi bi to morali shvaćati.
Dakle, kad danas završite s poslom, odlogirajte se s maila i zaboravite na posao do ponedjeljka.