KAD se ukrcamo u avion, najčešće obraćamo pažnju na putnike, veličinu sjedala, moguće turbulencije. Piloti i zaposleni u aviokompanijama obučeni su za opažanje i najsitnijih detalja koji nisu zanimljivi običnim putnicima.
Led
"Većina putnika se boji turbulencija, ali poprilično je velika vjerojatnost da one neće biti uzrok nesreće", kaže izvanredna profesorica Sveučilišta Metropolitan u Denveru i pilotkinja Tanya Gatlin.
Jedna od najopasnijih pojava jest led. Sigurnosne službe otklanjaju led prije samog polijetanja, a mnogi avioni su obloženi materijalom koji sprječava smrzavanje vode u zraku.
"Prilikom slijetanja spuštamo se manjom brzinom jer nam je sužen manevarski prostor", objašnjava Gatlin i dodaje da u tim trenucima motori ne emitiraju toplinu kao pri polijetanju pa je šansa da se stvori led znatno veća.
Sumnjivi mirisi
Mirisi su jedan od najznačajnijih pokazatelja da nešto nije u redu s letjelicom. Oni upozoravaju na mogući kvar motora ili sustava za dovod goriva.
"Zvukovi su uvijek dragocjeni, ali je kabina najčešće izolirana od buke pa nam osjetilo mirisa mnogo više govori o onome što se događa ispod krila. Mirisi putuju sasvim slobodno i prepoznatljivi su", objašnjava stručnjak za sigurnost avionskog prometa Tom Farrier.
Kut pod kojim svjetlost ulazi u letjelicu
Iskusni piloti znaju da nagla promjena svjetlosti koja ulazi kroz prozor kabine može biti prvi znak promjene smjera.
"Neočekivano pomicanje kuta pod kojim pada sunčeva svjetlost signalizira da nešto nije u redu s optimalnom putanjom", objašnjava Farrier.
Informacije o kašnjenju
"Mnogi putnici ne obraćaju pažnju na detaljne informacije o kašnjenju leta, a trebali bi. Frustrira me kada se avion zaustavi na putu do piste, a ja čekam 25 minuta bez ikakvog objašnjenja", navodi za Business insider pilot Patrick Smith i dodaje da razlozi kašnjenja nisu pretjerano komplicirani te da bi ih razumio svaki putnik.
"Sve se može objasniti samo ako koristite adekvatnu terminologiju i informacije priopćite na vrijeme", objašnjava Smith.
Rutina slijetanja
Piloti i stjuardese imaju točno određeno vrijeme kako bi sve pripremili za sigurno slijetanje. Poziv za vezanje sigurnosnog pojasa poznat je svima koji su letjeli avionom, ali nije tajna da iskusni piloti mogu predvidjeti taj trenutak u razmaku od nekoliko sekundi.
Većina putnika ne primijeti kad se avion spušta, posebno kada se nađe na visini ispod 3000 metara. Onaj tko prepozna taj trenutak, može predvidjeti kada će kotači aviona dotaknuti tlo.
Izlazi za slučaj opasnosti
Mnogim putnicima su predočeni sigurnosni propisi, ali značajan broj se ne bi snašao kada bi se dogodila nesreća prilikom slijetanja. Razlog je jednostavan - ne znaju gdje su izlazi u slučaju opasnosti.
"Uvijek se osvrnem iza sebe kako bih pronašao izlaz. Zatim prebrojim sjedala koja me dijele od njega. To radim kako bih imao orijentaciju u slučaju da se nađem u mraku, dimu ili pod vodom. Ako se dogodi potpuni mrak, lako je prebrojati sjedala koja se nalaze između moje pozicije i izlaza", objašnjava bivši pilot ratnog zrakoplovstva John Chesire.