"S DOLASKOM ljeta luke dalmatinske obale, Francuske rivijere i obale Amalfi pune se luksuznim superjahtama. Ova nevjerojatna plovila posjeduju i na njima uživaju slavni, članovi kraljevske obitelji i titani raznih industrija. Glatka plovidba tih kolosalnih brodova ovisi o trupi posvećenih djelatnika, a među najmarljivijima su stjuardese. Same sebe nazivaju glorificiranim domaćicama, no one su mnogo više od toga", započinje svoj članak na CNN-u Bianca Briton.
Dodaje da su stjuardese s jahti zabavljačice, čistačice, majstorice za koktele, konobarice pa čak i učiteljice joge. Voditeljica stjuardesa Gemma Hulbert u ovom je poslu već sedam godina.
"Mi se brinemo o gostima, sve što oni trebaju odrađujemo i prije nego što shvate da im to treba", tvrdi ova 25-godišnjakinja, dodajući da su zahtjevi gostiju ponekad prilično neobični. Primjerice, jednom je gost htio kupku od pola kade obične vode, pola kade flaširane vode Fiji, te pola šalice dječjeg ulja.
"Bilo je jako zabavno čistiti mramor nakon toga", kaže Hulbert.
"Imala sam i čarter gosta koji je kupio vintage Hermesovu torbu pa je naš knjigovođa morao organizirati privatni avion iz Monaka za Ameriku kako bi se preuzela torba da bi je naš gost mogao nositi na gala večeru", dodala je.
I Chelsea Nielsen radi kao stjuardesa i učiteljica joge na superjahti, a kaže da je njen posao iscrpljujuć, ali i zahvalan.
"Gosti su naviknuti na luksuz, oni nemaju osjećaj da se netko brine o njima 24/7", rekla je ta 33-godišnjakinja za CNN.
Rijetko ima slobodne dane.
"Oni imaju ista očekivanja kao ja kad odem u restoran, no ljudi za koje sam radila i radim zaista su zahvalni i graciozni. Uvijek je očito tko dolazi iz generacijama bogate obitelji, jer se drže otmjenije i gracioznije od onih koji su se tek obogatili, a koji drže nos u zraku", dodala je.
Nielsen je radila na privatnim i unajmljenim jahtama, poput 95-metarske jahte Kismet milijardera Shanida Khana, vlasnika američkog nogometnog kluba Jacksonville Jaguars i engleskog nogometnog kluba Fulham FC. Kako se pisalo, na njoj su ljetos plovili Beyonce i Jay-Z.
"Često me pitaju koje sam poznate osobe upoznala i iako sam ih upoznala nekoliko, oni nisu najčešći gosti. Naravno, postoje poznati koji imaju svoje jahte, no kod njih to nije toliko često kao kod zbilja bogatih poduzetnika koji su mudro investirali i mogu si priuštiti bacanje novca u veliko plovilo. Tu su vlasnici određenih brendova ili ljudi koji proizvode specijalizirane stvari za automobile. Jedan od mojih bivših šefova uveo je loyalty program u svojoj zemlji i sad svi dućani koriste njegov program", kaže Nielsen.
Uobičajeno je da stjuardese potpisuju ugovore o tajnosti kako bi se zaštitio identitet njihovih gostiju. Nielsen broj sati koje odradi uspoređuje s onima koje odrade liječnici: "Ukratko, na raspolaganju smo klijentima 24/7."
Svakog dana radi 13 sati, ima pauzu od dva sata tijekom dana i odmor od 9 sati. Među njene poslove ubrajaju se održavanje broda, posluživanje doručka, ručka i večere te zabavljanje gostiju, primjerice satovima joge.
"Jahtaška industrija je veoma materijalistička i veoma luksuzna, no možete izgubiti dio srca i duše pa se osjećam počašćeno što ljude mogu ponovno spojiti s tim dijelom njih", rekla je.
Nielsen i Hulbert, poput mnogih drugih, dokumentiraju svoje živote na Instagramu. Iako provođenje ljeta u Meksiku, na Karibima i u Europi izgleda glamurozno, ponekad one samo hvataju djeliće svakodnevice između čišćenja kabina četkicama za zube, čačkalicama i štapićima za uši.
"Prilično je ludo. Kad uđemo u kabinu svaki proizvod, svu šminku i svu kozmetiku brišemo i provjeravamo poklopce. Sve mora izgledati kao da je upravo došlo iz dućana. Morate postati perfekcionist i stalno tražiti nesavršenosti", kaže Hulbert.
"Kad obrišemo ogledala i stakla, ugasimo sva svjetla i potom bljeskalicom na mobitelu provjeravamo ima li ikakvih mrlja koje smo propustile, to je najbolji način da sve bude savršeno. Stalno u džepu imamo krpe kako bismo obrisale svaki otisak prsta. Ako gost upali svjetlo, ideš iza njega i brišeš prekidač, ako sjedne na krevet, ti poravnaš posteljinu nakon toga, a čim izađu iz kupaonice, ti ulijećeš u nju i sređuješ je", ističe.
Radni sati su dugi, no plaće su atraktivne i kreću se od 2700 do 9000 dolara mjesečno (odnosno od 17.221 do 57.400 kuna), ovisno o iskustvu i veličini plovila. U tu plaću nisu uključene napojnice. Naime, običaj je da se da bar još deset posto od iznosa najma za napojnice osoblju, koje potom dobiveni iznos podijeli među sobom. S obzirom na to da najam najčešće košta između 300.000 i milijuna dolara tjedno (ne uključujući benzin, vodu i hranu), zaposlenici mogu očekivati i do 2000 dolara ekstra u napojnicama. Osim toga, tijekom boravka na jahti nemaju troškove, jer su im hrana i higijenske potrepštine plaćeni.
"Prije nego što se snađete možete u dva tjedna dobiti tri puta više od onog što ste očekivali tog mjeseca. Sjećam se kad se to prvi put dogodilo, nisam znala što bih s novcem. Kao Amerikanka koja prvi put vidi eure pomislila sam da to može biti i lova iz Monopolyja, nisam shvaćala što mi je u ruci, nije izgledalo kao pravi novac", tvrdi Nielsen.
Prisjetila se da su na jednoj jahti cure dobivale dodatan novac za frizera jer je uvjet bio da su sve plavuše: "To je bio prvi put da sam čula za tako nešto. Davali bi im stotine dolara mjesečno da se pobrinu da će održavati plavu kosu."
Neki vlasnici jahti zabranjuju parfeme, dok drugi traže od cura da ih nose: "Jedan moj šef radio je za kompaniju koja proizvodi mirise pa smo sve morale nositi parfeme."
Izgled je važan, slažu se obje, dodajući da to može dovesti do problema.
"Teško je dobiti ovaj posao ako imate problema s težinom. Ovo je fizički posao i ako imate takvih problema, bit će vam to prevelik izazov", kažu.
Tetovaže su često zabranjene, čak i ako nisu na vidljivim mjestima.
"Na nekim brodovima su samo muškarci, na nekima su samo bijelci, na nekim brodovima nećete dobiti posao samo zato što se poslodavcu ne sviđa kako izgledate na slici u životopisu", kaže Nielsen, dok Hulbert dodaje da je "njeno lice lice cijele posade".
"Na kraju dana radimo sve što možemo da bi vlasnici bili sretni", tvrdi.
Unatoč svemu, obje su na brodu našle ljubav, u stankama između čišćenja i ispunjavanja želja šefova.
"Vidjela sam ga kroz vrata susjednog broda i upoznala ga", kaže Hulbert o svom mužu s kojim sad radi na istom brodu.
I Nielsen je svog partnera upoznala na brodu.
"Zahtjevno je održavati vezu s nekim tko ne razumije kroz što prolaziš, poput toga da poruke mogu pisati samo u određeno vrijeme, ne mogu ga nazvati jer nemam signala na oceanu ili da neću odgovoriti na večernju poruku jer sam je poslala pet minuta prije nego što sam zaspala. Partner na istoj palubi je prava sreća, pogotovo ako dijelite kabinu. Lijepo je otići i zagrliti ga te podsjetiti jedno drugo da će sve biti u redu", dodala je.