NA TIKTOKU je već neko vrijeme popularan trend tradicionalnih žena, takozvanih tradwives. Njihov sadržaj fokusira se na kuhanje, brigu o djeci i održavanje domaćinstva - ukratko na tradicionalne rodno uvjetovane uloge iz nekih davnih vremena.
Jedna od popularnijih influencerica koje promoviraju ovaj životni stil je Estee Williams - na društvenim mrežama često se pojavljuje u pomalo starinskoj odjeći, savršeno počešljana i nasmiješena. Dijeli i savjete ženama koje smatraju da je u prošlosti bilo ljepše te im objašnjava kako da se ubace u taj životni stil.
"Trebate izgledati ženstveno i biti ljubazne"
"Danas ću podijeliti nekoliko savjeta za dame o tome kako privući muževnog muškarca - muškarca koji zarađuje za obitelj. Trebate izgledati ženstveno, biti fit i brinuti o sebi, a trebate i biti ljubazne. Čini mi se da su najsuptilnije ženstvene žene koje sam upoznala vrlo mirne. Zato imajte osjećaj mira u sebi. Budite zadovoljne svojim životom i bez muškarca, a molite za onog pravog koji će vam doći. Trebale biste se i puno smiješiti", kaže u jednom od svojih videa.
@esteecwilliams What it means to be a Tradwife. #fyp #tradwife #homemaking #housewife #traditional #tradwifecontroversy #womenschoice ♬ Instrumental Music - Gerhard Siagian
Trend je počeo 2020., za vrijeme korone. Na TikToku se tada pojavila cijela vojska žena koje su počele romantizirati prošlost, specifično period od kraja 19. stoljeća do 1950-ih. Upravo pedesete se najčešće uzimaju kao uzor - u to vrijeme u Americi, zahvaljujući raznim državnim subvencijama, bogatije žene su uistinu mogle biti kod kuće.
@_victoria_lit We’re TRAD wives 💕 🍯 @Ry 🥰 #Tradwives #wife #funny #skit #foryoupage #explore ♬ original sound - Victoria Lit
Tradicionalni život... Uz upaljenu kameru za TikTok
Dakle, igra se na nostalgiju koja je uvijek bila unosan biznis - u tom smislu nije slučajno da se trend pojavio upravo u vrijeme općeg kaosa, pandemije i lockdowna. Pogled u neka bolja vremena omogućio je nesretnim radnicima da se barem na nekoliko sekundi odmaknu od tmurne realnosti i nesigurne budućnosti.
Kako i kod svakog influensanja, nema konkretnog sadržaja ili proizvoda - lifestyle osobe na ekranu je proizvod. Naravno, to otvara paradoks, jer je neprekidno snimanje za TikTok vrlo teško spojivo s tradicionalnim načinom života.
I cure s OnlyFansa postaju konzervativne
Teško spojiva s onim što se prikazuje zna biti i prošlost samih influencerica. Samoproglašena mljekarica Gwen (Gwen the Milkmaid) tako je ranije imala račun na OnlyFansu, platformi koja najčešće služi za plaćenu pornografiju. Nakon toga se potpuno preobratila i počela živjeti "onako kako se živjelo nekad" - ako izuzmemo društvene mreže.
Ovdje dolazimo i do neizbježnog susreta konzervativnih influencera s politikom. Iako neke tradwives mudro izbjegavaju političke konotacije, Gwen je jedna od onih koje su odlučile u životnom stilu otići do kraja i po uvjerenjima. U svojim videima tako redovno objavljuje pamflete protiv abortusa, kontracepcijskih pilula, ateizma i ostalih pošasti modernog svijeta.
Ulaz u teorije zavjere i radikalnu desnicu
Da cijela stvar nije ni blizu bezazlena, kao što se mnogima na prvu može učiniti, demonstrirali su analitičari istraživačkog centra Media Matters. Nakon što su samo jedno popodne gledali tradwife snimke, algoritam im je počeo izbacivati radikalne teorije zavjere i apokaliptična predviđanja.
Dalo bi se raspravljati o tome koliko je takav razvoj događaja krivnja samog trenda, a koliko podmuklog mehanizma društvenih mreža da zadrže korisnike u aplikaciji što duže. Kako bilo, istraživanje jasno pokazuje koja je ciljana publika influencerica - iako im to možda i nije namjera, na kraju služe kao light verzija radikalnog desničarenja.
I već spomenuta Estee Williams otvoreno se svrstala na stranu moderne američke desnice. Na Foxu je govorila o "napadu na tradicionalne vrijednosti", a na ugašenom Twitter računu o tome da "svaka žena koja odbije intimnost sa svojim mužem radi protiv svog braka".
Brojne se povezuju s mormonskim pokretom
Politički utjecaj tradwife pokreta dijelom dolazi i od mormona - prilično moćne američke vjerske skupine, neki bi rekli i sekte. Jedna od influencerica povezanih s pokretom je Hannah Neeleman, danas među najpoznatijim tradwife kreatoricama. Takve influencerice često sudjeluju u crkvenim kampanjama iz vlastitih motiva ili koristi, doznao je Rolling Stone iz nekoliko intervjua.
Među onima koje se povezuju s mormonskim pokretom je i manekenka Nara Smith. Udala se za Luckyja Blue Smitha, također online celebrityja i mormona, a sama je nekoliko puta potvrdila da proučava Mormonovu knjigu.
@naraazizasmith nothing better than a crisp coke! #easyrecipe #homecooking #homemade #fypツ #cocacola #softdrink ♬ O mio babbino caro (Gianni Schicchi:Puccini:Adami) - AllMusicGallery
Ona se bavi nešto drugačijom vrstom influensanja - kao i drugi radi "tradicionalne" poslove poput kuhanja i spremanja kuće, ali u skupim ekstravagantnim haljinama. Jedna je od rijetkih crnkinja koje su dio pokreta, do 22. godine rodila je troje djece, a na TikToku je prati preko 10 milijuna ljudi.
Cijeli trend je prevara
Najveći problem trenda leži upravo ovdje, u diskrepanciji između skupih haljina i kuhanja čušpajza. Svijet koji tradwives pokušavaju oživjeti nikada nije postojao - možete pitati bake što su sve morale raditi oko kuće i u polju. Životni stil žene u finoj haljini koja kuha ručak i ne radi ništa bio je rezerviran za jako mali sloj stanovništva, i jako kratak vremenski period.
U društvene norme i ženska prava iz vremena koje se idealizira nećemo ni ulaziti - o tome je također puno bolje pitati bake.
Sve u svemu, kao i većina toga na društvenim mrežama, tradwife pokret je prevara i prodaja nostalgije za vremenom koje ne postoji. Opet, kao i većina toga na društvenim mrežama, stvoren je da vam uzme vrijeme i lovu ili da vas uvuče u vjersku sektu. Bolje je potrošiti to vrijeme na stvarno kuhanje čušpajza.