Hollywood je, čini se, naučio lekciju kada su u pitanju filmske ekranizacije TV-serija. Umjesto da publiku maltretiraju s opskurnim naslovima iz 1960-ih koje ne znače ništa modernim "hip" gledateljima, u slučaju "Seksa i grada" se željezo kovalo dok je vruće. Samo četiri godine nakon završetka snimanja megapopularne HBO-ve serije je došla razvikana filmska verzija.
Scenarist i režiser Michael Patrick King nimalo ne krije da je film namijenjen prije svega i isključivo poklonicima serije, pa će prosječni muški (i heteroseksualni) gledatelj imati problema da pohvata konce radnje. Film počinje kao ista onakva bajka s kojom je završila serija – četiri glavne junakinje uživaju u blaženstvu koje im donose njihovi muški partneri, bez obzira da li je riječ o žderačici muškaraca Samanthi (Cattral), radoholičarki Mirandi (Nixon) i konzervativnoj Charlotte (Davis). U istom takvom blaženstvu je i novinarka Carrie Bradshaw (Parker), pogotovo nakon što svoju dugogodišnju vezu s Facom (Noth) odluči okruniti brakom (čitaj: osigurati za sebe polovicu imovine najpoželjnijeg njujorškog neženje).
Zašto jednostavno kada može komplicirano?
Vjenčanje postaje jedan od najiščekivanijih događaja u otmjenom njujorškom društvu, a Carrie s užitkom pozira modnim editorijalima posvećenim događaju (čitaj: producenti filma lukavo pune proračun reklamama modnih kuća). Međutim, prije samog vjenčanja stvari krenu loše po Mirandu (čitaj: mora se stvoriti nekakva kriza da film dobije zaplet), pogotovo kada joj muž iz čista mira prizna da ju je prevario (čitaj: bila je udana za kretena koji, za razliku od većine muževa u sličnoj situaciji, nije znao držati jezik za zubima). Ona ga napušta i neopreznom izjavom posija sjeme sumnje svrhovitost braka Face i Carrie (čitaj: veza dvoje superljubavnika je toliko "jaka" da je može razbucati neobavezni komentar jedne prijateljice).
Pred samo vjenčanje se Faca, užasnut medijskom histerijom, predomisli (čitaj: sjeti se da nije sastavio predbračni ugovor). Kada se na kraju ipak odluči za vjenčanje (čitaj: glupost pobjeđuje), Carrie je toliko povrijeđena da više ne želi čuti ni za vjenčanje (čitaj: glupost je zarazna) niti za Facu (čitaj: scenaristima treba još jedan razlog da film odmah ne završi s hepi endom).
Nastojeći oraspoložiti Carrie, prijateljice je vode na odmor u Meksiko (čitaj: scenaristima trebaju izlike za jeftine ksenofobne štoseve na račun meksičke hrane i izvjesnih bioloških procesa). Pri povratku Carrie unajmljuje crnu sluškinju po imenu Louise (Hudson) (čitaj: tvorci filma nastoje biti "politički korektni" i izaći u susret dijelu publike kojeg ne čine bezobrazno bogate bjelkinje), a koja je stručnjak za računala (čitaj: publici se mora sugerirati da se radnja ipak ne događa na američkom Jugu prije građanskog rata).
Svakome tko je ikada u životu gledao romantičnu komediju nije teško pretpostaviti kako će film završiti, odnosno kako će svi problemi njegovih heroina biti lako i efikasno riješeni. "Seks i grad" – s izuzetkom jednog od likova koji bi mogao poslužiti kao izgovor za nastavak – ne skreće od takvih holivudskih kanona. Samo po sebi to nije problem, s obzirom da se odredište raspleta unaprijed znalo; put koji do njega mora prijeći gledatelj je, pak, neočekivano dugotrajan i težak.
"Emancipirane" žene u lovu na bogatog muža
Činjenica da je riječ o cjelovečernjem filmu je očito predstavljala nesavladiv zadatak za scenarista i režisera Kinga, inače veterana serije. Ono što je u tridesetominutnoj epizodi moglo proći kao vrckavi društveni komentar u dva i pol sata se pretvorilo u praznu ljušturu koju su napunili svi najiritantniji klišeji romantične komedije u suvremenom Hollywoodu.
Likovi, koji se često navode kao modeli modernih i "emancipiranih" žena, su pretvoreni u nepodnošljivo antipatične i licemjerne kreature, a od kojih je možda najiritantnija Carrie, intelektualka svedena na stereotip Pepeljuge u lovu na bogatog muža.
"Seks i grad" je u svom filmskom obličju ispunio svrhu – gledateljice su pohrlile u kina, sponzori su dobili svoju reklamu, a raznorazne elite i elitice priliku da na premijerama šetaju po crvenom sagu. Kao igrani film – odnosno igrani film za gledatelje koji za "Seks i grad" nikada nisu čuli – ovaj film predstavlja neuspjeh.
S druge strane se ne može reći da je filmski "Seks i grad" potpuno beskoristan. Barem kada je prosječna muška publika u pitanju, doživljaj se može usporediti s doživljajem Židova koji čitaju "Mein Kampf". Oni malobrojni muškarci koji su tome bili izloženi u društvu svojih supruga i ljubavnica će, kada budu pitani je li im se film svidio ili ne, dobiti priliku da saznaju jesu li papučari ili ne.
uloge: Sarah Jessica Parker, Kim Cattrall, Kristin Davis, Cynthia Nixon, Chris Noth, Jennifer Hudson, Candice Bergen
režija: Michael Patrick King
proizvodnja: New Line Cinema, SAD, 2008.
trajanje: 140 '
OCJENA: 2/10
Dragan Antulov