Top Gun na hrvatski način: Letenje i akrobacije njihov su život, avione im rade dizajneri svemirskih letjelica

ZADAR ove srijede, 20. srpnja, čeka dosad neviđeni spektakl - nad gradskom će rivom akrobacije izvoditi neki od najboljih svjetskih pilota. Adria Air Race, kojeg dolazi pratiti čak i Eurosport, prvi je ovakve vrste na hrvatskoj obali u 101 godinu zrakoplovstva u Hrvatskoj. Uoči spomenute zrakoplovne utrke proteklog smo se vikenda na Zemuniku družili s pilotima i otkrili i sami zašto te dečke veže tolika ljubav prema nebeskom plavetnilu. Donosimo vam prekrasne kadrove Zadra i zadarskog arhipelaga gledanog iz zraka.

Dečki iz Aerokluba Zadar, Aerokluba Airsports Croatia i Aero Standarda, koji je zadužen za održavanje letjelica, novinarske ekipe na užarenoj pisti zadarskog aerodroma Zemunik dočekali su i više nego dobro raspoloženi i uz tipične pilotske pošalice o otpadanju krila, propelera ili barem kotača na avionu, kako bi uoči promo leta iznad Zadra neke bar malo isprepadali. Prepričavala se i radijska izjava jednog od njih - u šali je u eter izjavio kako mladih akrobatskih pilota nema zato što su svi - poginuli. No, šalu na stranu, dobili smo i ozbiljno pojašnjenje te činjenice - da biste bili akrobatski pilot trebaju vam godine i godine letačkog iskustva.

Da bi netko postao akrobatski pilot, za početak mu je potrebno nekoliko godina iskustva u klasičnom pilotiranju, a mora imati potvrdu o izvršenom liječničkom pregledu prve klase. Tek se nakon nekoliko godina letačkog iskustva može krenuti sa školovanjem za akrobatskog pilota, a ono iziskuje jako puno treninga, vještina, a još više novca. Prvo se polaže kategorija takozvanih osnovnih akrobacija, na kojima se zadržava otprilike pet ili šest godina, jer postoji mnogo figura koje se mora savladati. Statistika je  tu neumoljiva - na 400 pilota koji se okušaju u akrobacijama, samo jedan uistinu i postane natjecateljski pilot.

Svi oni prilikom ulaska u avion znaju da im je to možda i posljednji let

Nakon pet ili šest godina žestokog treninga osnovnih akrobacija može se polagati ispit za disciplinu advance, a kad se dobije ta dozvola polako se, uz polaganje novih ispita, spušta visina na kojima je dozvoljeno pilotima izvoditi akrobacije. Ovisno o tome koliko je pojedini pilot uspješan u izvođenju akrobacija, spušta mu se i ta dozvoljena granica. Svi piloti koji dolaze na Adria Air Race imaju dozvolu za "unlimited 0 level", što znači da smiju izvoditi akrobacije na najnižoj mogućoj razini. Danas u svijetu dozvolu za to ima jako malo pilota. Može se reći kako bi utrku u Zadru smjelo odletjeti svega 20-ak pilota u svijetu. Riječ je o natjecateljima koji svi iza sebe imaju minimalno 400 sati akrobacija, što je izniman uspjeh.

Kada govorimo o novcu, odnosno skupoći ovog sporta, sami ispiti nisu toliki trošak, uzme li se u obzir koliki je trošak uistinu postati akrobatski pilot u praksi. Primjerice, samo jedan sat akrobacija košta oko tisuću eura, a da bi se s osnovnog levela akrobacija prešlo u natjecateljski rang, treba za sobom imati minimalno 200 sati akrobacija. Ako ćemo laički govoriti o sposobnostima akrobatskih pilota, oni u sebi moraju imati svojevrsni kompas jer prilikom izvođenja akrobacija jednostavno moraju osjetiti gdje im je Zemlja, a gdje nebo, jer pri velikoj brzini izvođenja figura u zraku nemaju vremena gledati kroz prozor i orijentirati se. Upravo zato među akrobatskim pilotima nema mladića, već su svi natjecatelji u dobi od oko 40 i više godina - iskusni piloti, koji će vam većinom reći kako svi oni prilikom ulaska u avion znaju da im je to možda i posljednji let. No, ni jedan trenutak u avionu ne bi mijenjali ni za što. Zanimljivo je i kako u Hrvatskoj nema akrobatskih pilotkinja.

I sami smo poželjeli ostati rotirati se po zraku i gledati "naopako" na tlo cijeli dan

Osim promo leta cessnom na kojeg nas je poveo Danijel Krznarić iz Aerokluba Zadar, i tijekom kojeg smo snimili ove prekrasne kadrove Zadra iz zraka, imali smo priliku iskusiti i kako je to nad Zadrom "visjeti naglavačke" zahvaljujući pilotu Tomislavu Gržetiću koji nas je na akrobatski let poveo letjelicom Long EZ. Oni koji se boje visina ili im je mučno od vrtnje možda ovo neće shvatiti, ali tijekom tog leta nama je postalo jasno zašto ovi dečki toliko vole nebesko plavetnilo, jer smo i sami poželjeli ostati rotirati po zraku i gledati "naopako" na tlo cijeli dan. Istina, kad netko drugi upravlja letjelicom djeluje savršeno lako, ali iz prijašnjih redaka je jasno koliko ovi piloti treniraju da bi mogli izvoditi takve vratolomije.

Čekajući promo letove od milja smo pomalo neobičnu bijelu Long EZ letjelicu prozvali "svemirskom", ni ne sluteći kakva se zanimljiva priča veže uz nju. Naime, letjelica poput ove koja je u vlasništvu proslavljenog akrobatskog pilota Ivana Jaklenca u svijetu ima svega oko 700, a dizajnirao ju je proslavljeni američki inženjer Burt Rutan, poznat po tome što je u svojoj karijeri dizajnirao SpaceShipOne i Voyager, ali i zrakoplove za CIA-u i FBI.

Na Adria Air Raceu u srijedu Branimir Ambreković "brani hrvatske boje"

Na pisti smo zatekli još jednu "ljepoticu". Riječ je o prekrasnom crvenom zrakoplovu Extra 300 - Gravity Twisteru akrobatskog pilota Branimira Ambrekovića, koji će u srijedu na Adria Air Raceu "braniti hrvatske boje". Svestrani 44-godišnjak iz Zagreba jedan je od rijetkih pilota koji s istim guštom izvodi akrobacije zrakoplovom i skače padobranom. Štoviše, Ambreković, koji iza sebe ima preko 500 skokova, drži visinski rekord Hrvatske u skoku padobranom (10.000 metara). No, kada govorimo o akrobacijama, Branimir je daleko od "padobranca" u ovom sportu - u njegovim su akrobacijama dosad uživali od Zagreba do prestižnog Air Racea u Dubaiju, gdje je pozvan kao jedan od šest najboljih akrobatskih pilota na svijetu. Kao razlog svojih uspjeha, Ambreković ističe konstantni trening i iznimnu disciplinu, a posebice fizičku spremu na kojoj svakodnevno radi. Da ostane snažan i u dobroj kondiciji, svakako mu pomažu i snowboarding te tenis i ronjenje koje obožava. Uz sve navedeno, Branimir Ambreković je i instruktor akrobatskog letenja koji svoje znanje nesebično prenosi na buduće generacije.

Ambreković na predstojećoj utrci najvećom konkurencijom smatra Mađara "s trenutno najboljim avionom na svijetu" Zoltana Veresa. Ovaj 49-godišnjak osvojio je doslovno sve nagrade u zrakoplovstvu koje su se mogle osvojiti, a pet puta se njegovo ime našlo i u Guinnessovoj knjizi rekorda. U svojoj karijeri ima više od 15.000 sati leta, što kao kapetan Boeinga 377, što kao akrobatski pilot koji je, između ostalog, četiri puta zaredom osvojio titulu "World Champion Flying Ace" na Aero GP-u te bio svjetski i europski prvak u akrobacijama. S akrobatskim letenjem započeo je još davne 1988. godine u zrakoplovu Zlin-50, dok danas posebno uživa u performansama MXS, svoga omiljenog zrakoplova. Godišnje leti na 45 do 50 akrobatskih utrka. Uz Ambrekovića i Zoltana na Adira Air Raceu će se natjecati i Jago Štemberger te Tomo Poljanec (Slovenija), Andrew Bickmore (Velika Britanija), Aldo Di Bernardo (Švicarska), Svilen Georgiev Ivanov (Bugarska), Martin Vecko (Češka), Dragan Amidžić (Srbija) i Amerikanac hrvatskog podrijetla Ivan Jaklenac (SAD), koji Adria Air Race smatra ekstra izazovom zbog toga što će se natjecanje održavati iznad morske površine na području zadarskog poluotoka (zrakoplovi će letjeti između zračnih jastuka postavljenih na vodi), što dodatno otežava situaciju u slučaju prisilnog slijetanja.

Sudionici utrke će se natjecati u dvije discipline, akrobatskoj utrci između zračnih jastuka i freestyleu. Kako bi učinili akrobacije i utrku napetijima za posjetitelje air showa, Aeroklub Airsports Croatia dodatno je razvio prvu disciplinu na način da u natjecanju mogu sudjelovati različiti tipovi zrakoplova. Svi sudionici imat će unaprijed zadane akrobacije koje će morati izvesti u što kraćem vremenskom roku sa što manje grešaka u izvedbi. Točnije, svaki natjecatelj mora izvesti zadani set akrobacija između zračnih jastuka što je brže moguće, usput pazeći na preciznost i kvalitetu u izvođenju akrobacija. Ukoliko dođe do grešaka pri izvođenju akrobatskih figura, pilotu se daju negativni bodovi. Pobjednik ovog natjecanja je onaj pilot koji je najbrži, kad se zbroji ukupno vrijeme, kao i eventualni negativni bodovi. Ipak, ono najzanimljivije za veći dio publike svakako će biti freestyle disciplina gdje će svaki od pilota natjecatelja u svega pet minuta morati pokazati što su sposobni učiniti on i njegov zrakoplov. Pobjednika u ovoj disciplini birat će publika i to na temelju najspektakularnijeg zračnog showa koji će prikazati. U sklopu letačkog programa, prije same utrke, skakat će bez padobrana Robert Pečnik,  "čovjek šišmiš", koji je izumio takozvani "bird suit" za base skokove.

"Posjetitelji na rivi imat će uistinu savršen pogled, mogu reći da će imati priliku čak vidjeti i grimase na licima pilota"

"Vjerujemo kako će odaziv publike biti iznimno velik jer, sudeći prema dosadašnjim upitima, na zadarskoj rivi očekujemo i do 30.000 gledatelja", ističe Marko Emer, direktor Adria Air Racea i predsjednik Aerokluba Airsports Croatia, te dodaje: "Pred nama je uistinu veliki događaj. Iako se trenutno nalazimo u teškim vremenima, želimo pokazati kako je Hrvatska spremna postati jedno od najvažnijih mjesta u svijetu kada je u pitanju zrakoplovstvo, posebice zbog 100 godina duge tradicije letenja na ovim prostorima. Vjerujemo kako će već iduće godine Hrvatska biti obavezno odredište za sve one koji uživaju u utrkama zrakoplova jer, sudeći prema dosadašnjim upitima, za to postoji veliki interes i van naših granica".

Program ovog zračnog spektakla 20. srpnja počinje u 13 sati. "Možemo reći da je sve spremno za utrku. Piloti su u odličnoj formi, treniraju svakodnevno. Spremni smo u potpunosti da ovim događajem zahvalimo Zadru i Zadranima na gostoprimstvu i taj grad zauvijek ucrtamo na svjetsku kartu kada su akrobatske utrke u pitanju. Posjetitelji na rivi imat će uistinu savršen pogled. Naime, s obzirom na to koliko će se nisko održavati utrka, mogu reći da će imati priliku čak vidjeti i grimase na licima pilota", kroz smijeh kaže Emer.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.