Foto: Getty, Hina
H&M BALMAIN kolekcija očito je bila najiščekivanija kolekcija godine. Ispred 250 trgovina iz cijelog svijeta fanovi su danima kampirali da bi se domogli željenih krpica, a gužva u zagrebačkom H&M-u je prava sitnica u odnosu na stampeda koja su jutros točno u 8 sati zabilježena u mnogim svjetskim gradovima.
U New Yorku prvi su kupci digli šatore ispred H&M-ovog dućana još u ponedjeljak, a identične scene s ljudima koji su noćili na ulici zbog mode zabilježene su i u Južnoj Koreji, u Seulu.
U Londonu su morali intervenirati izbacivači kako bi uveli red među kupcima, no ni to nije pomoglo u Firenci gdje samo pukom srećom nije bilo ozlijeđenih u stampedu nastalom nakon otvaranja vrata trgovina. Scene iz Pariza slične su kao i u ostatku svijeta: nepregledni redovi muškaraca i žena koji satima čekaju na hladnoći kako bi potrošili novac za dizajnerske komade odjeće.
Osim H&M-a i Balmaina, mnogi su posljednjih dana na tome razvili čitav biznis. U Zagrebu je kamerom zabilježena djevojka koja je raspamećenim kupcima naplaćivala po 200 kuna samo da bi uopće došli do zadnjih komada odjeće - koju su potom morali i platiti na kasi. Drugdje po svijetu mnogi su potrošili po nekoliko tisuća eura samo kako bi kasnije preprodali kupljenu odjeću za značajno veće cifre.
"Potrošio sam 400 dolara na odjeću koju ću preprodati. Ja samo pomažem zajednici. Ono što moji prijatelji žele, ja ću im dati", objasnio je 19-godišnji Tremaine Coates iz Brooklyna, koji je u red stao u 10 sati u ponedjeljak.
Njujorška tvrtka Same Ole Line Dudes specijalizirala se pak za čekanje u redu, pa je čuvanje mjesta svojim mušterijama naplaćivala 25 dolara za prvi sat čekanja, a još 10 dolara za svaki sljedeći sat.
"Naravno da se isplatilo. Platila sam 250 dolara, ali sam noćas spavala u svom krevetu, a ne na hladnoći", zaključila je 28-godišnja Asha. Tako se na vrijeme domogla 649 dolara vrijedne haljine.
U Parizu su navalu kupaca pokušali ograničiti dijeljenjem narukvica u različitim bojama. Prvih 420 kupaca dobilo je narukvicu u jednoj od 12 boja, od kojih je svaka označavala pojedini sektor trgovine. U svakom sektoru svaki je kupac mogao provesti 15 minuta vremena, uz 5-minutnu pauzu između svake "smjene". Zlouporabe su pokušali ograničiti tako što je svaka osoba imala dozvolu za kupnju tek dva predmeta po sektoru.
Jednako kaotično bilo je i u H&M-ovim web trgovinama, a zbog masovne navale masovno su se rušile stranice.